نخست وزیر چین لی کچیانگ خواستار کاهش بیشتر مالیات برای تقویت کندی اقتصاد چین شد

به گزارش خبرگزاری دولتی شینهوا، لی کچیانگ، نخست وزیر لی کچیانگ در نشستی در روز چهارشنبه در پکن به مقامات مالی و مالیاتی گفت: اقتصاد کشور ما با فشارهای نزولی جدیدی مواجه است. «لازم است… بیشتر مالیات ها کاهش یابد و [administrative] هزینه هایی برای تضمین شروع اقتصادی با ثبات در سه ماهه اول و تثبیت اقتصاد کلان.”

اظهارات لی آخرین موردی است که نشان می دهد پکن در مواجهه با سردردهای اقتصادی فزاینده در حال تجدید نظر در رویکرد خود به سیاست است. طی یک نشست کلیدی در ماه گذشته، رئیس جمهور چین، شی جین پینگ و دیگر رهبران ارشد، “ثبات” را به عنوان اولویت اصلی خود برای سال 2022 مشخص کردند. این یک محور بزرگ از یک سال پیش از آن، زمانی که «محور گسترش بی نظم سرمایه» بر آن روز حکومت می کرد.

از آنجایی که اقتصاد چین در سال جاری با چشم انداز رکود مواجه است، دولت ممکن است به دنبال راه هایی برای افزایش هزینه ها و حفظ بخش خدمات – یک مولد مهم شغل – باشد. لی در سخنرانی خود بر لزوم تمدید کاهش مالیات برای شرکت‌های کوچک و خرد و مشاغل فردی تاکید کرد، سیاستی که در ابتدا در پایان سال 2021 منقضی شد.

وی افزود که بخش خدمات نیز به اقدامات تخفیف مالیاتی خاصی نیاز دارد. این صنعت به شدت از این همه گیری آسیب دیده است زیرا مردم زمان بیشتری را در خانه های خود می گذرانند و پول کمتری را برای صرف غذا، مسافرت و سایر موارد صرف می کنند. فعالیت های اوقات فراغت

بر اساس نظرسنجی خصوصی Caixin/Markit که پنجشنبه منتشر شد، داده های اخیر نشان داد که فعالیت در بخش خدمات چین در ماه دسامبر نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. ولی عدم قطعیت مربوط به بیماری همه گیر بر اعتماد کسب و کار تاثیر می گذارد و احساسات به پایین ترین حد در 15 ماه گذشته می رسد.

اقتصاددانان در کپیتال اکونومیکس در یادداشتی پژوهشی چهارشنبه نوشتند: «بازیابی هزینه‌های مصرف‌کننده در مواجهه با شیوع‌های مکرر کووید در اواخر سال 2021 که منجر به محدودیت‌های محلی و احساس احتیاط گسترده‌تر در میان خانوارها شد، ادامه یافت. این الگو در سال 2022 ادامه خواهد داشت، به خصوص اگر گونه های قابل انتقال بیشتری در گردش باشند.

دولت باید کمربند خود را ببندد لی گفت که برای کمک به شرکت ها، بر اهمیت “ثبات کلی” برای بخش شرکتی تاکید کرد.

کند شدن اقتصاد

اقتصاد چین زیر بار شیوع های مکرر کووید-19، مشکلات املاک و مستغلات و طوفان نظارتی که به شدت بخش خصوصی را تحت تأثیر قرار داده است، دست و پنجه نرم می کند.

چین قبلاً در سال 2022 با رکود اقتصادی روبرو بود. اکنون Omicron آمده است
مقامات اخیراً به دنبال افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، قرنطینه شدیدی را در شیان، یک مرکز صنعتی بزرگ در شمال غرب اعمال کردند. در حالی که دولت اکنون در حال تبلیغ برای کاهش موارد در آنجا است، محدودیت‌های سختگیرانه Covid عوارض خود را بر صنعت گذاشته است: دو تا از بزرگترین تولیدکنندگان تراشه در جهان نسبت به مشکلات عملیاتی هشدار داد، افزایش نگرانی در مورد کمبود تراشه های حافظه و توقف تولید خودرو.

مقررات مربوط به شرکت های املاک که آغاز شد در همین حال، در سال 2020، درد توسعه دهندگان بزرگی را که قبلاً بدهی زیادی داشتند، تشدید کردند. املاک و مستغلات – که تقریباً یک سوم تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل می دهد – اکنون در رکود عمیقی قرار دارد و بازیگران بزرگ در آستانه سقوط هستند.

و یک سرکوب نظارتی یک ساله در زمینه فناوری، آموزش و سرگرمی – که ارزش بیش از یک تریلیون دلاری را از شرکت های چینی در بازارهای جهانی از بین برد – باعث اخراج بسیاری از شرکت‌ها شد و بخش شغلی را تحت فشار قرار داد، حتی در حالی که تلاش می‌کند از همه‌گیری نجات پیدا کند.

همه اینها، همراه با تهدید نوع ویروس کرونای Omicron که بیشتر جهان را فرا گرفته است، دولت چین را وادار می کند تا بهترین راه را برای حمایت از اقتصاد خود در سال 2022 در نظر بگیرد.

بانک جهانی اخیراً پیش‌بینی خود برای رشد چین در سال 2022 را از 5.4 درصد به 5.1 درصد کاهش داده است که دومین کندترین سرعت رشد برای چین از سال 1990 است – زمانی که اقتصاد این کشور به دنبال تحریم‌های بین‌المللی مربوط به کشتار میدان تیان‌آن من در سال 1989 3.9 درصد افزایش یافت. رشد اقتصادی چین در سال 2020 به 2.2 درصد رسید.