نخست وزیر ژاپن: توافق بر سر محدودیت های نظامی آمریکا برای توقف کووید حاصل شد

توکیو: فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن روز یکشنبه گفت که ژاپن و ایالات متحده به «توافق اساسی» درباره ممنوعیت خروج ارتش آمریکا از پایگاه های خود، در بحبوحه افزایش نگرانی ها در مورد افزایش شدید موارد ابتلا به ویروس کرونا، دست یافته اند.
کیشیدا گفت که سربازان آمریکایی «مگر در مواقع ضروری» در پایگاه خواهند ماند که احتمالاً به دلایل اضطراری یا دیگر دلایل امنیتی باشد. او در تلویزیون فوجی گفت که جزئیات این معامله هنوز در حال بررسی است. ائتلاف امنیتی کلی ایالات متحده و ژاپن بدون تغییر باقی می ماند.
موارد جدید روزانه کووید-19 اخیراً در چیزی که کارشناسان پزشکی آن را “موج ششم” می نامند افزایش یافته است. موارد جدید روز شنبه به بالای 8000 رسید که یک رکورد چهار ماهه است. این افزایش به ارتش ایالات متحده متهم شده است زیرا افزایش موارد بیشتر در مناطق نزدیک به پایگاه‌ها مشهود است. ژاپن هفته گذشته از ایالات متحده درخواست همکاری برای حفظ پرسنل نظامی خود در پایگاه کرد.
سخنگوی نیروهای ایالات متحده در ژاپن فوراً برای اظهار نظر در مورد آخرین اظهارات کیشیدا در دسترس نبود. اما سرگرد توماس آر. بارگر گفته است که روند کووید-19 در میان رده‌های «حفاظت از سلامت و آمادگی عملیاتی» در ژاپن به دقت رصد می‌شود.
اوکیناوا، گروهی از جزایر جنوب غربی که اکثر 55000 سرباز آمریکایی در ژاپن را در خود جای داده است، در میان سه استانی است که محدودیت‌های جدید برای مهار شیوع عفونت در آن از روز یکشنبه آغاز شد.
این تدابیر که تا پایان ماه ادامه دارد، رستوران‌ها را مجبور می‌کند تا زودتر، در ساعت 8 شب یا 9 شب تعطیل شوند و برخی باید از سرو کردن مشروبات الکلی خودداری کنند.
محدودیت‌های مورد حمایت دولت همچنین در استان یاماگوچی، جایی که پایگاه ایواکونی در آن قرار دارد، و در نزدیکی هیروشیما اعمال شد. موزه یادبود صلح هیروشیما که بمباران اتمی ژاپن در پایان جنگ جهانی دوم توسط ایالات متحده را مستند می کند و قلعه هیروشیما هر دو به روی بازدیدکنندگان بسته هستند.
در صورت افزایش موارد، سایر مناطق ممکن است مقررات مشابهی را سفارش دهند. به مردم هشدار داده شده است که در خانه بمانند و از سفر خودداری کنند. تا همین اواخر، بارها، زیارتگاه‌ها و مناطق خرید مملو از خریداران آخر سال و مسافران تعطیلات سال نو بود.
ژاپن هرگز قرنطینه نداشته است، اما دوره‌هایی با سطوح مختلف محدودیت‌ها، از جمله تعطیلی مدارس و لغو رویدادها را پشت سر گذاشته است.
حدود 80 درصد از جمعیت ژاپن واکسن دوم را دریافت کرده اند. بوسترها به سختی شروع شده اند و کمتر از 1 درصد آنها را دریافت کرده اند، علی رغم وعده های مکرر دولت برای تسریع در عرضه آنها. ژاپن کنترل های مرزی سختگیرانه ای را وضع کرده است و اکثر سفرهای ورودی را به جز برای ساکنان و شهروندان بازگشته ممنوع کرده است.
ژاپن تاکنون حدود 18300 مورد مرگ ناشی از کووید-19 را گزارش کرده است. در روزهای اخیر فقط یکی دو کشته و در برخی روزها صفر بوده است.