نرخ زاد و ولد در چین برای پنجمین سال متوالی کاهش یافت و به پایین ترین حد خود رسید

طبق آمار اداره ملی آمار چین، پرجمعیت ترین کشور جهان در سال گذشته 10.62 میلیون تولد یا تنها 7.5 تولد در هر 1000 نفر را ثبت کرد که پایین ترین سطح از زمان تأسیس چین کمونیستی در سال 1949 است.

تعداد تولدها با افزایش 480000 نفری جمعیت به 1.4126 میلیارد نفر، از تعداد مرگ و میرها بیشتر بود. نرخ رشد طبیعی به 0.034 درصد کاهش یافت که پایین‌ترین نرخ از زمان قحطی بزرگ چین از سال 1959 تا 1961 بود که ده‌ها میلیون نفر را کشت و منجر به کاهش جمعیت شد.

تولدهای جدید در سال 2021 از 12.02 میلیون در سال 2020، 11.6 درصد کاهش یافته است – کاهش ملایم‌تری نسبت به کاهش 18 درصدی آن سال، از 14.65 میلیون در سال 2019. جمعیت شناسان چینی هشدار داده اند که در صورت ادامه روند نزولی، جمعیت چین به زودی به شدت کاهش خواهد یافت.

نینگ جیژه، رئیس اداره ملی آمار روز دوشنبه به رسانه های دولتی گفت که کاهش زاد و ولد ناشی از ترکیبی از عوامل است، از «کاهش تعداد زنان در سنین باروری، کاهش مداوم در باروری، تغییر در نگرش نسبت به فرزندآوری». و تاخیر در ازدواج توسط جوانان، از جمله به دلیل همه گیری.

کاهش نرخ زاد و ولد در حالی اتفاق می‌افتد که دولت چین پس از اینکه متوجه شد سیاست تک‌فرزندی چندین دهه به پیری سریع جمعیت و کاهش نیروی کار کمک کرده است، تلاش‌ها را برای تشویق خانواده‌ها به داشتن فرزندان بیشتر افزایش می‌دهد که می‌تواند به شدت ثبات اقتصادی و اجتماعی این کشور را مختل کند. .

نرخ زاد و ولد چین به یک رکورد دیگر رسید.  اما بدترین اتفاق هنوز در راه است

برای جلوگیری از کاهش نرخ زاد و ولد، دولت چین در سال 2015 اعلام کرد که به زوج های متاهل اجازه می دهد تا دو فرزند داشته باشند. اما پس از یک افزایش کوتاه در سال 2016، نرخ زاد و ولد در کشور سال به سال کاهش یافته است و مقامات سال گذشته را بر آن داشت تا سیاست را برای سه فرزند کاهش دهند.

نینگ، مسئول آمار چین، گفت در سال 2021، 43 درصد از فرزندان متولد شده دومین فرزند یک خانواده بودند. او گفت که انتظار می‌رود سیاست سه فرزندی به تدریج به تعداد تولدها اضافه شود و “کل جمعیت چین برای مدت زمان آینده بالای 1.4 میلیارد نفر باقی بماند.”

برای دهه‌ها، دولت‌های محلی میلیون‌ها زن را مجبور به سقط بارداری کردند که توسط دولت بر اساس سیاست تک فرزندی غیرقانونی تلقی می‌شد. اکنون، آنها شعارها و سیاست های تبلیغاتی زیادی را برای تشویق تولد بیشتر به راه می اندازند. مشوق های رایج شامل کمک های نقدی، یارانه املاک و تمدید مرخصی زایمان است.

سال گذشته، بیش از 20 دولت استانی یا منطقه ای قوانین تنظیم خانواده خود را اصلاح کردند، از جمله تمدید مرخصی زایمان برای زنان. به عنوان مثال، استان ژجیانگ شرقی 188 روز مرخصی زایمان برای فرزند سوم ارائه می دهد. بر اساس گزارش رسانه های دولتی، در استان شمالی شانشی، زنان می توانند از 350 روز مرخصی با حقوق برای داشتن فرزند سوم برخوردار شوند.

اما این سیاست ها نتوانسته است بسیاری از زنان را متقاعد کند، زیرا نگران هستند که بیشتر در معرض آسیب قرار گیرند زیرا شرکت ها به دنبال اجتناب از بار مالی اضافی هستند.

هزینه های بالای تربیت فرزندان نیز والدین را از داشتن تعداد بیشتری از آنها به ویژه در میان طبقه متوسط ​​رو به رشد کشور باز می دارد.

قیمت بالای ملک در چین و افزایش هزینه های تحصیل، به ویژه در شهرهای بزرگ، اغلب در نظرسنجی ها به عنوان اصلی ترین عوامل جلوگیری از بچه دار شدن زوج ها ذکر شده است.

هر دو بخش در سال جاری با بحران بدهی پیرامون غول املاک اورگراند و سرکوب گسترده دولت چین بر صنعت تدریس خصوصی در کانون توجه قرار گرفته اند.