نشست مجازی شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین چهارشنبه برگزار می شود

پکن: شی جین پینگ، رهبر چین و ولادیمیر پوتین، همتای روس وی، این هفته نشست مجازی برای گفتگو در مورد روابط دوجانبه و مسائل بین‌المللی، در بحبوحه تنش‌ها بین مسکو و غرب بر سر تجمع ده‌ها هزار سرباز روسی در نزدیکی مرز خود با اوکراین، برگزار خواهند کرد.
وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین به هیچ موضوع خاصی اشاره نکرد و گفت که جزئیات پس از نشست ویدیویی روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.
وانگ روز دوشنبه در نشستی روزانه گفت: سران دو کشور در سال جاری روابط چین و روسیه و همکاری در زمینه های مختلف را بررسی خواهند کرد.
وانگ افزود که رهبران همچنین “طراحی های سطح بالا برای توسعه روابط دوجانبه در سال آینده انجام خواهند داد.”
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته طی تماسی به پوتین هشدار داد که روسیه با تحریم‌های دردناکی مواجه خواهد شد که در صورت حمله مجدد به اوکراین، آسیب‌های اقتصادی شدیدی را به همراه خواهد داشت.
به گفته یوری اوشاکوف، مشاور امور خارجی پوتین، پوتین پاسخ داد که «نیروهای روسیه در قلمرو خودشان هستند و کسی را تهدید نمی‌کنند».
در سال های اخیر، چین و روسیه به طور فزاینده ای سیاست های خارجی خود را برای مقابله با سلطه ایالات متحده بر نظم اقتصادی و سیاسی بین المللی هماهنگ کرده اند. هر دو به دلیل سیاست های داخلی خود، چین به دلیل سوء استفاده علیه اقلیت ها، به ویژه مسلمانان اویغور در سین کیانگ، و به دلیل سرکوب جنبش طرفدار دموکراسی در هنگ کنگ، با تحریم مواجه شده اند. پکن و واشنگتن همچنین بر سر تجارت، فناوری و ارعاب نظامی چین از تایوان، که آن را قلمرو خود می‌داند، اختلاف نظر دارند.
وانگ گفت که انتظار می رود دیدار دوجانبه رقبای آمریکایی “اعتماد متقابل سطح بالا بین دو طرف را بیشتر تقویت کند.”
پوتین به دنبال تضمینی بوده است که گسترش ائتلاف نظامی ناتو هرگز شامل اوکراین نخواهد شد، درخواستی که توسط ایالات متحده و متحدانش در ناتو رد شد.