نفتالی بنت: نخست وزیر اسرائیل در سفری تاریخی با ولیعهد امارات در ابوظبی دیدار کرد.

به گفته دفتر بنت، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه با شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی در کاخ شخصی خود در ابوظبی دیدار کرد. جلسه آنها و یک ناهار مشترک، دو ساعت بیشتر از زمان تعیین شده اولیه به طول انجامید.

این رویداد 15 ماه پس از امضای توافقنامه عادی سازی در کاخ سفید، یک تغییر تاریخی نمادین در روابط بین دو کشور است.

همین چند سال پیش، اسرائیلی ها حتی اجازه ورود به امارات را نداشتند. اکنون نخست وزیر با گارد افتخاری رسمی در فرودگاه مورد استقبال قرار می گیرد.

به گزارش WAM، خبرگزاری دولتی امارات، دو رهبر در زمینه‌های «همکاری دوجانبه» از جمله «کشاورزی، امنیت غذایی، انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری پیشرفته، بهداشت و سایر بخش‌های حیاتی» گفتگو کردند.

بنت پیش از این در مصاحبه با WAM بر رشد روابط تجاری بین کشورش و امارات تاکید کرده بود.

اما در نوشته این خبرگزاری هیچ اشاره ای به تنش با ایران نشده است.

“حجم تجارت متقابل ظرف چند ماه با فرصت های بی حد و حصر آینده برای توسعه آن تسریع شده است. اسرائیل مانند امارات یک مرکز منطقه ای برای تجارت است. همکاری ما فرصت های اقتصادی بی سابقه ای را نه تنها برای ما، بلکه برای کشورهای بیشتری فراهم می کند. به نقل از بنت، یکی دیگر از عناصر تقویت ثبات و رفاه در این منطقه است.

دولت بایدن گزینه های نظامی را به عنوان بخشی از تلاش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای بررسی کرده است

WAM نوشت، رهبر اسرائیل از امنیت سایبری، بهداشت، آموزش و هوانوردی به عنوان چهار حوزه ای یاد کرد که دو کشور از تجارت و سرمایه گذاری پربار برخوردار بودند.

اگرچه هیچ یک از رهبران به نام آن را ذکر نکردند، اما ایران برای هر دو کشور مهم است، که یک نگرانی امنیتی مشترک است.

دولت اسراییل ایران و جاه طلبی های هسته ای اش را به عنوان یک تهدید وجودی می بیند و همچنان اعلام می کند که آماده است امور را به دست بگیرد تا از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کند. آنها امارات را شریک استراتژیک مهمی در مقابله با تجاوز ایران می دانند.

برای اماراتی‌ها، رابطه با همسایه‌شان ظریف‌تر است. هفته گذشته، یک مقام ارشد امنیتی امارات متحده عربی به تهران سفر کرد و با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران دیدار کرد که اولین سفر از این قبیل توسط یک مقام اماراتی در پنج سال گذشته بود.

سخنگوی بنت از اظهار نظر درباره گزارش‌های رسانه‌های اسرائیل مبنی بر ارائه شواهدی مبنی بر استقرار نیروهای شبه‌نظامی و واحدهای پهپاد توسط ایران به ولیعهد، خودداری کرد و تنها گفت: «آنها در مورد موضوعات مختلفی بحث کردند».