نمایشگاه هنر Badiucao در برشا ایتالیا در میان اعتراضات سفارت چین افتتاح شد

نوشته شده توسط اسکار هلند، CNNبن ویدمن، سی ان انبرشا، ایتالیا

در موزه‌ای در برشا، شمال ایتالیا، هنرمند متولد شانگهای بادیوکائو در حال انجام آخرین تنظیمات نمایشگاهی است که مقامات چینی را خشمگین کرده است.

تصاویر پرزیدنت شی جین پینگ و وینی پو – مقایسه‌ای که اکنون به طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی چین سانسور شده است – در کنار ادای احترام به لی ونلیانگ افشاگر ووهان و تصویری از پلیس ضدشورش که در حال تعقیب یک معترض است. پوسترهای ساختگی برای بازی‌های المپیک زمستانی آتی، اسنوبرد سواری را نشان می‌دهد که روی دوربین مداربسته می‌لغزد و یک ورزشکار بیاتل با تفنگ به سمت یک زندانی اویغور با چشم‌بند نشانه می‌رود.

با وجود اعتراض دیپلمات های چینی، آثار جدید تحریک آمیز Badiucao روز شنبه در معرض دید عموم قرار می گیرد. سفارت این کشور در رم در نامه‌ای به شهردار برشا اعلام کرد که این آثار پر از دروغ‌های ضد چینی هستند و حقایق را تحریف می‌کنند، اطلاعات نادرست را منتشر می‌کنند، درک مردم ایتالیا را گمراه می‌کنند و به احساسات مردم آسیب می‌رسانند. به گفته روزنامه محلی Giornale di Brescia، مردم چین.

برای این هنرمند مخالف، که از سال 2009 در تبعید خودخواسته در استرالیا زندگی می‌کند، این اختلاف چندان شگفت‌انگیز نیست.

او می‌گوید: «این روزها اجتناب از توهین به دولت چین تقریباً غیرممکن است. “هر چیزی می تواند حساس باشد، هر چیزی می تواند مشکل ساز باشد.”

"شی به شکار خرس می رود" توسط Badiucao

«شی به شکار خرس می‌رود» نوشته بادیوکائو اعتبار: بدیوکائو

از زمانی که سفارت در ماه گذشته شکایت خود را ارائه کرد، مقامات موزه و سیاستمداران محلی این نمایش را – با عنوان “La Cina (non) è Vicina” یا “چین (نه) نزدیک است” – به عنوان نماد آزادی بیان در نظر گرفته اند.

لورا کاستلتی، معاون شهردار برشا، می گوید: «باید بگویم، مجبور شدم نامه را دو بار بخوانم زیرا مرا شگفت زده کرد. او می افزاید که درخواست برای لغو نمایش فقط “توجه بیشتری را به خود جلب کرده است.”

در همین حال، فرانچسکا بازولی، رئیس بنیاد موزه برشیا، می‌گوید که ادامه این نمایشگاه «مسئله آزادی بیان هنری بود».

سفارت چین در رم به درخواست‌های مکرر CNN برای اظهارنظر پاسخی نداده است.

سانسور مداوم

Badiucao که بیش از یک دهه خاری در چشم حزب کمونیست چین بود، به دلیل مسخره کردن سیاستمداران و تحریک به موضوعات حساس، از قتل عام میدان تیان آنمن در سال 1989 تا رفتار با لیو شیائوبو، برنده جایزه صلح نوبل، شهرت پیدا کرده است.
ماه گذشته، ستاره بسکتبال انس کانتر – که از دولت چین به اتهام نقض حقوق بشر در سین کیانگ و تبت انتقاد کرده است – با چند جفت کفش ورزشی سفارشی طراحی شده توسط این هنرمند تصویر شد. این کفش‌ها که در طول بازی‌های مختلف NBA به‌طور بحث‌برانگیزی در زمین پوشیده می‌شد، حاوی پیام‌هایی از جمله «تبت آزاد» و «ساخته شده با کار بردگان» بود.

Badiucao که زمانی ناشناس بود در سال 2011 زمانی که شروع به ارسال کاریکاتورهایی در مورد برخورد چین با تصادف قطار سریع السیر Wenzhou در سایت میکروبلاگینگ Sina Weibo کرد، مورد توجه قرار گرفت. این تصاویر بارها و بارها سانسور شدند، و با وجود اینکه او اکنون یک شهروند استرالیایی است، مقامات این کشور از آن زمان تاکنون کار او را تحت فشار قرار داده اند.

در سال 2018، یک نمایشگاه برنامه ریزی شده از آثار هنری او در هنگ کنگ به دلیل “نگرانی های ایمنی” لغو شد. برگزارکنندگان این تصمیم را به “تهدیدهای مقامات چینی” نسبت دادند و این هنرمند بعدا فاش کرد که اعضای خانواده او در چین قبل از نمایش با مقامات تماس گرفته بودند. او با اعتراف به اینکه جلد او “به خطر افتاده است” هویت خود را در سال 2019 پس از سال ها ناشناس ماندن پرده برداری کرد.
هنرمند Badiucao

هنرمند Badiucao اعتبار: بدیوکائو

بدیوکائو می‌گوید که او مرتباً مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد – و گهگاه تهدید می‌شود – به‌طور آنلاین، جایی که او جریانی منظم از کارتون‌های دلخراش را در توییتر و اینستاگرام منتشر می‌کند. او می‌گوید: «این مانند یک میدان جنگ است و از این طریق می‌توان از زبان بصری و میم‌های اینترنتی استفاده کرد و به این ترتیب می‌توان اقتدار سانسور را از بین برد.»

او اضافه می کند که با توجه به فشارهای سیاسی و تجاری که همکارانش با آن مواجه هستند، تصمیم برای ادامه نمایش، برشا را به “الگویی برای بقیه جهان تبدیل می کند.”

او می‌گوید: «به‌عنوان یک هنرمند، بارها، سال‌ها و در مکان‌های بسیار زیادی سانسور را تجربه کرده‌ام – نه فقط در چین یا هنگ کنگ، بلکه در استرالیا و در بسیاری از کشورهای دیگر. من به ندرت چنین فرصتی برای نمایش (کارم در یک نمایشگاه) دارم، زیرا همه گالری‌ها، موزه‌داران و موزه‌ها نگران هستند که اگر هنر من را به نمایش بگذارند… بازار چین خود را به خطر می‌اندازند.

چین در استفاده از سرمایه و پول خود برای کنترل، دستکاری و ساکت کردن انتقاد مردم بسیار خوب است – و این همان چیزی است که در جهان ما، بازار هنر منعکس شده است.