نمایندگان پارلمان فرانسه برای دیدار با چین وارد تایوان شدند

تایپه، تایوان: گروهی متشکل از شش قانونگذار فرانسوی روز چهارشنبه پس از سفر مشابهی که توسط گروهی از نمایندگان پارلمان فرانسه در اکتبر انجام شد، برای یک سفر پنج روزه وارد تایوان شدند که چین به دنبال آن بود.
فرانسوا دو روگی، رئیس گروه دوستی تایوان در مجلس ملی، مجلس سفلی پارلمان فرانسه، سفر اخیر هیئت را رهبری می کند که شامل دیدارهایی با رئیس جمهور تایوان، تسای اینگ ون و دیگر مقامات ارشد دولتی خواهد بود.
دو روگی به خبرنگاران در فرودگاه گفت: “ما مایلیم در همه ابعاد روابط بین تایوان، اتحادیه اروپا و فرانسه در مورد اقتصاد و فرهنگ و همه موضوعات در خطر برای کشورهای ما تبادل نظر داشته باشیم.”
در ماه اکتبر، گروه دیگری از قانونگذاران فرانسوی به رهبری سناتور آلن ریچارد با تسای، مقامات اقتصادی و بهداشتی تایوانی و شورای امور سرزمین اصلی دیدار کردند. آن دیدار بخشی از تبادلات منظم پارلمانی بود که سال ها ادامه داشت.
چین تلاش کرد تا سفر قبلی را لغو کند و سفارت این کشور در فرانسه پیش از موعد اعلام کرد که نه تنها به منافع اصلی چین آسیب می رساند و روابط چین و فرانسه را تضعیف می کند، بلکه بر “شهرت و منافع” خود فرانسه نیز تأثیر می گذارد.
چین تایوان را بخشی از قلمرو ملی خود می‌داند و می‌گوید دموکراسی جزیره‌ای که خودمختار است نباید تبادلات رسمی دولتی با سایر کشورها داشته باشد. با این حال، تایوان مبادلات خود را با کشورهایی که رسما آن را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی شناسند، افزایش داده است.
ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در مورد این سفر، تکرار کرد که “چین قاطعانه با هرگونه تبادل رسمی و سیاسی بین تایوان و کشورهای دارای روابط دیپلماتیک با چین مخالف است.”
ژائو از کشورها خواست تا “با جدیت از اصل چین واحد پیروی کنند.”
روزنامه گلوبال تایمز حزب کمونیست در تفسیری به نقل از یک کارشناس چینی، این دیدار را “یک شیرین کاری بی اهمیت توسط سیاستمداران پیش پا افتاده فرانسوی” خواند.
چین در مواقعی به کشورهای اروپایی که آنها را متهم به نزدیک شدن بیش از حد به تایوان یا زیر پا گذاشتن سایر موضوعاتی که «منافع اصلی» خود می داند، انتقاد کرده است.
پکن به دنبال تنبیه لیتوانی است، لیتوانی که مانند فرانسه عضو اتحادیه اروپا است، پس از موافقت با تایوان برای ایجاد دفتر نمایندگی در پایتخت ریگا با نام “تایوان” به جای “چین تایپه”، همانطور که پکن ترجیح می دهد. .
پکن کشور بالتیک را تحریم تجاری کرد و شرکت‌های چندملیتی را که با آن تجارت می‌کنند، تهدید کرده است.