نهاد مستقل بریتانیا: چین در سین کیانگ نسل کشی کرد

لندن: یک نهاد مستقل و غیررسمی که توسط یک وکیل برجسته بریتانیایی برای ارزیابی شواهد مربوط به نقض حقوق بشر علیه مردم اویغور توسط چین ایجاد شد، پنجشنبه به این نتیجه رسید که دولت چین مرتکب نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شده است.
دادگاه اویغور، متشکل از وکلا، دانشگاهیان و تجار، هیچ گونه حمایت دولتی یا اختیاری برای تحریم یا مجازات چین ندارد. اما سازمان دهندگان امیدوارند که روند ارائه علنی شواهد، اقدام بین المللی را برای مقابله با سوء استفاده های ادعایی علیه اویغورها، یک گروه قومی عمدتا مسلمان، وادار کند.
جفری نایس، رئیس دادگاه گفت که حکم نسل‌کشی مبتنی بر شواهدی است که نشان می‌دهد سیاست‌های کنترل زاد و ولد و عقیم‌سازی اجباری دولت چین که اویغورها را در استان دورافتاده غرب سین کیانگ هدف قرار می‌دهد، “در نظر داشت بخش قابل توجهی” از جمعیت این گروه را نابود کند. او گفت که این سوء استفاده بخشی از سیاست های جامع است که مستقیماً با رئیس جمهور شی جین پینگ و بالاترین سطوح دولت چین مرتبط است.
نیس، یک وکیل ارشد، قبلاً پیگرد اسلوبودان میلوسویچ، رئیس جمهور سابق صربستان را رهبری می کرد و با دادگاه کیفری بین المللی همکاری می کرد.
او گفت: «باید قصدی وجود داشته باشد که با عمل تداخل در تولد، گروهی را نابود کند. “شواهد این بود که بخش قابل توجهی از اویغورهایی که به دنیا می آمدند، متولد نخواهند شد.”
سفارت چین در لندن بلافاصله به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد. در پکن، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز پنجشنبه گفت که “به اصطلاح کار اجباری و نسل کشی در سین کیانگ شایعاتی کاملا شرورانه است.”
وانگ در پاسخ به سوالی در مورد قانونی که روز چهارشنبه توسط مجلس نمایندگان ایالات متحده برای ممنوعیت واردات از سین کیانگ به دلیل نگرانی از کار اجباری تصویب شد.
پس از بررسی شواهد از شاهدان، کارشناسان و اسناد فاش شده دولت چین برای بیش از یک سال، دادگاه اویغور همچنین به این نتیجه رسید که غیرقابل شک است که جنایات علیه بشریت از جمله شکنجه و تجاوز به عده زیادی که در بازداشتگاه‌های وسیع نگهداری می‌شوند، صورت گرفته است.
او گفت که شی و سایر مقامات ارشد “مسئولیت اصلی” آنچه در سین کیانگ رخ داده است.
نیس گفت: «اگر طرحی در بالاترین سطوح مجاز نبود، این دستگاه وسیع سرکوب دولتی وجود نداشت.
به گفته محققان، در سال های اخیر حدود 1 میلیون نفر یا بیشتر – که اکثر آنها اویغور هستند – در اردوگاه های بازآموزی در سین کیانگ محبوس شده اند.
این جلسات آخرین تلاش برای پاسخگویی چین به خاطر سیاست هایش در مورد هدف قرار دادن اویغورها و دیگر اقلیت های عمدتاً مسلمان و قومی ترک بود.
حدود 30 شاهد و کارشناس در اوایل سال جاری در یک سری جلسات عمومی در مرکز لندن، مدعی شکنجه، سقط جنین اجباری، تجاوز جنسی و ضرب و شتم توسط مقامات در بازداشتگاه های ایالتی شدند. این جلسات همچنین شواهدی را بررسی کردند که سیاست‌های دیگری از جمله جدایی کودکان خردسال از خانواده‌هایشان و تخریب مساجد را شرح می‌داد.
بخش مهمی از شواهد از اسناد فاش شده دولت چین استخراج شده است که آدریان زنز، یکی از دانشگاهیان متخصص در این موضوع، می گوید ارتباط مستقیم شی جینپینگ با بازداشت گسترده بیش از یک میلیون نفر متعلق به اقلیت ها، برنامه های کار اجباری و اجباری را نشان می دهد. اقدامات کنترل بارداری در زنان اویغور و سایر اقلیت ها.
Zenz در گزارشی نوشت که اسناد فاش شده نشان می‌دهد که “ارتباطات بین بیانیه‌ها و دستورات ارائه شده توسط شی و دیگر شخصیت‌های دولت مرکزی و سیاست‌هایی که پس از سال ۲۰۱۶ اجرا شدند، بسیار گسترده‌تر، دقیق‌تر و مهم‌تر از آنچه قبلاً درک شده‌اند.”
در ترکیه، سمسینور گفور، که یک شهادت ویدئویی برای جلسات استماع لندن ارائه کرد، گفت که خوشحال است که این جلسات بر آنچه در سین کیانگ اتفاق می‌افتد، روشن است.
او به AP گفت: “آنها سعی می کنند ما را از روی زمین محو کنند و به طور کامل از شر ما خلاص شوند.” دادگاه به ما نشان داده است که جهان کاری انجام خواهد داد، که بشریت نمرده است.
دولت آمریکا اعلام کرده است که سیاست های پکن علیه اویغورها نسل کشی و جنایت علیه بشریت است. قانونگذاران بریتانیا، بلژیک، هلند و کانادا نیز همین کار را کرده اند.
قانونگذاران بریتانیایی از دولت خواستند تحریم هایی را علیه افراد و مشاغل مسئول اعمال کند و همچنین زنجیره تامین کشور را بررسی کند تا مطمئن شود که شریک جرم نیست.
هلنا کندی، یکی از اعضای مجلس اعیان بریتانیا گفت: «این واقعاً ضروری است که از دولت خود بخواهیم که اکنون اقدام کند. “شواهد کاملاً برای همه روشن است.”
جو فینلی اسمیت، کارشناس مطالعات چینی در دانشگاه نیوکاسل، گفت که اگرچه یافته های روز پنجشنبه یک حکم قانونی نیست و “هیچ دندان قانونی ندارد”، آنها همچنان فشار قابل توجهی بر دولت ها برای اقدام وارد می کنند.
او گفت: “هنوز زمان برای جلوگیری وجود دارد، هنوز زمان برای افزایش قدرت دولت ها و جوامع مدنی وجود دارد.”