نوجوان آمریکایی که در کشته شدن معترضان تبرئه شد، می‌گوید دفاع از خود «غیرقانونی نیست»

واشنگتن: کایل ریتنهاوس، نوجوان آمریکایی که پس از تیراندازی مرگبار به دو مرد در جریان تظاهرات و شورش‌ها علیه خشونت پلیس در سال گذشته تبرئه شد، گفت که دفاع از خود پس از حکمی که بر تنش‌های نژادی در سراسر ایالات متحده تأکید می‌کند، «غیر قانونی» نیست.
روز جمعه، هیئت منصفه این جوان 18 ساله را در قتل عمد و بی احتیاطی و سایر اتهامات ناشی از تیراندازی های اوت 2020 در کنوشا، ویسکانسین بی گناه تشخیص داد.
مورد Rittenhouse توجه ملی را به خود جلب کرد، تا حدی به این دلیل که از تظاهرات Black Lives Matter که سال گذشته کشور را فرا گرفت و ترکیبی بحث‌برانگیز از تفنگ، تنش‌های نژادی و هوشیاری را به نمایش گذاشت، نشات گرفت.
این حکم باعث اعتراضات پراکنده در سراسر کشور شد – از نیویورک گرفته تا پورتلند، اورگان – که برخی از آنها تا روز یکشنبه ادامه یافتند، اما تحسین حامیان Rittenhouse در دادگاه و مدافعان حقوق اسلحه را نیز برانگیخت.
در نظراتی که شنبه توسط فاکس نیوز پخش شد، این نوجوان – که در حالی که بعد از صدور حکم در حالی که سوار ماشین می‌شود، لبخند می‌زند – گفت که از اینکه “سفر سخت” او به پایان رسیده است، احساس آرامش کرده است.
ریتنهاوس، پیش از مصاحبه کامل با فاکس که قرار است عصر دوشنبه نمایش داده شود و مستند بعدی که قرار است در دسامبر پخش شود، گفت: “هیات منصفه به رأی صحیح رسیدند – دفاع از خود غیرقانونی نیست.”
“خوشحالم که همه چیز خوب پیش رفت… ما از قسمت سخت عبور کردیم.”
دیوید هنکاک، سخنگوی خانواده Rittenhouse، به CBS گفت که آنها “در حال حاضر خوب هستند، آنها در مکانی نامعلوم هستند”.
او افزود: «همه فقط سرخورده هستند.
این نوجوان در طول دادگاه دو هفته ای شهادت داد که پس از حمله در یک شب ناآرامی در کنوشا، برای دفاع از خود با تفنگ نیمه اتوماتیک AR-15 دو مرد را به ضرب گلوله کشته و دیگری را زخمی کرده است.
ریتن هاوس که در ایالت همسایه ایلینویز زندگی می کرد، ادعا کرد که به کنوشا رفته است تا از مشاغل در برابر غارتگران محافظت کند و به عنوان یک پزشک عمل کند.
دادستان‌ها با بحث و جدل‌هایی که در آن زمان 17 ساله وقایع را در یک شب پر هرج و مرج “برانگیخت” پاسخ دادند، زمانی که یک پلیس سفیدپوست در حین دستگیری چندین بار به پشت یک مرد سیاهپوست به نام جیکوب بلیک شلیک کرد و او را فلج کرد.
اما هیئت منصفه با Rittenhouse طرف شدند.
برای جان هوبر، پدر یکی از مردان کشته شده در کنوشا، وقتی صبح شنبه در CNN ظاهر شد، “شوک” از بین نرفت.
هوبر گفت: «ما هنوز نمی توانیم آن را باور کنیم. او باید حدود 40 سال زندان می گرفت. این انتظار ما بود.
هوبر در حالی که یک کوزه کوچک و عکس پسرش را در دست گرفته بود، گفت: “آن مرد آزاد می شود و اکنون یک قهرمان است. و این پسر من است. این آنتونی است.”
واکنش به این حکم منعکس کننده شکاف ملی بر سر حق حمل سلاح گرم در آمریکا – و جایی که باید خط روی این حق محافظت شده در قانون اساسی ترسیم شود – و همچنین نابرابری نژادی با تیراندازی هایی که در اعتراض به کشتن آنها رخ داد منعکس کرد. بلیک
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نسبت به خشونت پس از صدور حکم هشدار داد و خواستار آرامش شد.
بایدن در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که حکم در مورد کنوشا باعث می‌شود بسیاری از آمریکایی‌ها، از جمله من، احساس خشم و نگرانی کنند، اما باید بپذیریم که هیئت منصفه صحبت کرده است».
من از همه می خواهم که نظرات خود را به صورت مسالمت آمیز و مطابق با حاکمیت قانون بیان کنند.»
در سرمقاله ای، ژورنال ایالتی ویسکانسین این حکم را “ناامیدکننده” خواند و گفت که “مطمئناً افراد ستیزه جو را که به دنبال گرفتن قانون به دست خود هستند، شجاع می کند.”
اما خشونت بیشتر در پاسخ به این حکم به کسی کمکی نخواهد کرد.»
در همین حال، صاحبان اسلحه آمریکا، ریتن هاوس را به عنوان یک “جنگجو برای صاحبان اسلحه و حقوق دفاع از خود” تشویق کردند و گفتند که به او یک AR-15 مانند آنچه که در آن شب در کنوشا استفاده کرد، “به او جایزه می دهند”.
ریتن هاوس – که در مجموع با پنج اتهام مواجه شده بود – مورد تمجید برخی از قانونگذاران جمهوری خواه و رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ قرار گرفت.
جدی ترین اتهام – قتل عمد – به حبس ابد محکوم شد.
هیئت منصفه در مجموع 26 ساعت در طول چهار روز قبل از صدور رای متفق القول مبنی بر بی گناهی در همه موارد، بحث و تبادل نظر کردند.
به گزارش کنوشا نیوز، روز یکشنبه، ده ها نفر در کنوشا برای اعتراض به حکم و پیگیری اقداماتی که ریتنهاوس در شب تیراندازی در آگوست 2020 انجام داد، تجمع کردند.
یکی از تظاهرکنندگان در مورد تقسیمات نژادی در ویسکانسین گفت: “کایل ریتنهاوس گرد هم آمدن این ایالت را بسیار سخت تر کرد، او دیدن انسانیت در یکدیگر را برای ما سخت تر کرد.”