نوع کووید Omicron در شرایط هشدار جهانی به کشورهای بیشتری سرایت می کند

لندن: نوع جدید ویروس کرونا که بالقوه مسری‌تر است، در بسیاری از کشورهای اروپایی روز شنبه، تنها چند روز پس از شناسایی در آفریقای جنوبی ظاهر شد و دولت‌های سراسر جهان را مجبور به تلاش برای جلوگیری از گسترش آن کرد.
بریتانیا روز شنبه پس از یافتن دو مورد، قوانین خود را در مورد پوشیدن ماسک و آزمایش افراد بین المللی تشدید کرد. موارد جدید روز شنبه در آلمان و ایتالیا تایید شد و بلژیک، اسرائیل و هنگ کنگ نیز گزارش دادند که نوع آن در مسافران پیدا شده است.
در ایالات متحده، دکتر آنتونی فائوچی، کارشناس ارشد بیماری های عفونی دولت، گفت که اگر نوع omicron قبلاً در ایالات متحده نیز وجود داشته باشد، تعجب نخواهد کرد.
فائوچی در تلویزیون NBC گفت: «ما هنوز آن را شناسایی نکرده‌ایم، اما وقتی ویروسی دارید که این درجه از قابلیت انتقال را نشان می‌دهد… تقریباً همیشه در نهایت اساساً تمام خواهد شد.»
به دلیل ترس از اینکه نوع جدید پتانسیل مقاومت بیشتری در برابر محافظت ارائه شده توسط واکسن ها دارد، نگرانی های فزاینده ای در سراسر جهان وجود دارد که همه گیر و محدودیت های قرنطینه مرتبط برای مدت طولانی تر از آنچه انتظار می رفت ادامه یابد.
نزدیک به دو سال از شروع همه‌گیری که جان بیش از 5 میلیون نفر را در سراسر جهان گرفته است، کشورها در حالت آماده باش هستند. بسیاری قبلاً محدودیت‌های سفر را بر روی پروازهای جنوب آفریقا اعمال کرده‌اند، زیرا به دنبال خرید زمان برای ارزیابی اینکه آیا نوع omicron از نوع دلتای غالب فعلی قابل انتقال است یا خیر.
در بریتانیا، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، پس از مثبت شدن آزمایش دو نفر برای نوع جدید در انگلیس، گفت که «اقدامات هدفمند و پیشگیرانه» ضروری است.
او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «در حال حاضر این اقدام مسئولانه برای کاهش سرعت بذر و گسترش این نوع جدید و به حداکثر رساندن دفاع ما است.»
از جمله اقدامات اعلام شده، جانسون گفت: هرکسی که وارد انگلیس می شود باید در روز دوم پس از ورود، آزمایش PCR برای کووید-19 انجام دهد و تا زمانی که آزمایش منفی نشان دهد، خود را ایزوله کند. و اگر آزمایش دیگری برای نوع omicron مثبت باشد، او گفت که افراد نزدیک آنها بدون توجه به وضعیت واکسیناسیون خود باید به مدت 10 روز قرنطینه شوند – در حال حاضر افراد نزدیک در صورت واکسینه شدن کامل از قوانین قرنطینه معاف هستند.
وی همچنین گفت که پوشیدن ماسک در مغازه ها و وسایل حمل و نقل عمومی ضروری خواهد بود و گفت: از گروه مستقلی از دانشمندان که به دولت بریتانیا در مورد عرضه واکسن های کرونا توصیه می کنند، خواسته شده است تا برنامه واکسیناسیون را تسریع کنند. این می تواند شامل گسترش برنامه تقویت کننده به گروه های سنی جوان تر، کاهش دوره زمانی بین دوز دوم و تقویت کننده و اجازه دادن به کودکان بزرگتر برای دریافت دوز دوم باشد.
او گفت: “از امروز ما کمپین تقویتی را تقویت خواهیم کرد.”
وزارت بهداشت بریتانیا گفت که دو مورد کشف شده در بریتانیا مرتبط بوده و مربوط به سفر از جنوب آفریقا بوده است. یکی از دو مورد جدید در شهر برنت وود در جنوب شرقی انگلیس و دیگری در شهر مرکزی ناتینگهام بود. دو مورد تایید شده در حالی که ردیابی تماس و آزمایش هدفمند انجام می شود، با خانواده های خود ایزوله می شوند.
دولت بریتانیا همچنین چهار کشور دیگر – آنگولا، مالاوی، موزامبیک و زامبیا را از روز یکشنبه در فهرست قرمز سفر این کشور قرار داد. شش نفر دیگر -بوتسوانا، اسواتینی (سوازیلند سابق)، لسوتو، نامیبیا، آفریقای جنوبی و زیمبابوه- روز جمعه اضافه شدند. این بدان معناست که هر کسی که اجازه ورود از آن مقاصد را داشته باشد باید قرنطینه شود.
بسیاری از کشورها در چند روز گذشته محدودیت هایی را برای کشورهای مختلف آفریقای جنوبی اعمال کرده اند، از جمله استرالیا، برزیل، کانادا، اتحادیه اروپا، ایران، ژاپن، نیوزلند، تایلند و ایالات متحده، در پاسخ به هشدارها در مورد قابل انتقال بودن نوع جدید این برخلاف توصیه سازمان بهداشت جهانی است که قبل از مطالعه کامل این نوع، نسبت به هرگونه واکنش بیش از حد هشدار داده است.
علیرغم ممنوعیت پروازها، نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که این نوع قبلاً به طور گسترده در سراسر جهان بکار گرفته شده است.
ایتالیا و آلمان آخرین مواردی بودند که موارد تایید شده از نوع omicron را گزارش کردند.
یک ایتالیایی که برای تجارت به موزامبیک سفر کرده بود در 11 نوامبر در رم فرود آمد و به خانه خود در نزدیکی ناپل بازگشت. خبرگزاری ایتالیایی لاپرس گفت که آزمایش او و پنج عضو خانواده از جمله دو کودک در سن مدرسه مثبت بوده است. همه در حومه ناپل در کازرتا در شرایط خوبی با علائم خفیف جدا شده اند.
این نوع توسط بیمارستان ساکو در میلان تایید شد و موسسه بهداشت ملی ایتالیا گفت که این مرد دو دوز از واکسن را دریافت کرده است. وزارت بهداشت ایتالیا از همه مناطق می‌خواهد تا ردیابی ویروس و توالی‌یابی خود را برای شناسایی موارد نوع جدیدی که برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد، افزایش دهند.
در آلمان، مؤسسه ماکس فون پتنکوفر، یک مرکز میکروبیولوژی مستقر در مونیخ، گفت که نوع omicron در دو مسافری که در 24 نوامبر با پروازی از آفریقای جنوبی وارد شده بودند تأیید شد. رئیس این موسسه، الیور کپلر، گفت که ژنوم خبرگزاری آلمان dpa گزارش داد که توالی هنوز تکمیل نشده است، اما بدون شک ثابت شده است که این نوع است.
مؤسسه بهداشت عمومی هلند گفت که نوع omicron «احتمالاً در تعدادی از افراد آزمایش شده پیدا شده است» که پس از ورود به آمستردام روز جمعه با دو پرواز از آفریقای جنوبی جدا شده بودند. این موسسه در بیانیه ای گفت که تجزیه و تحلیل توالی بیشتر در حال انجام است تا مطمئن شود که این نوع جدید است. نتایج روز یکشنبه انتظار می رفت. در مجموع 61 نفر مورد آزمایش قرار گرفتند.
اسرائیل گفت که سویه جدید را در مسافری که از مالاوی بازگشته بود و در حال ردیابی 800 مسافری بود که اخیراً از کشورهای جنوب آفریقا بازگشته بودند، شناسایی کرد. و استرالیا اوایل یکشنبه گفت که دانشمندان آن در حال کار برای تعیین اینکه آیا دو نفری که پس از ورود از آفریقای جنوبی برای کووید مثبت بودند، به نوع omicron آلوده هستند یا خیر.
گسترش سریع این نوع در بین جوانان آفریقای جنوبی متخصصان بهداشت را نگران کرده است، حتی اگر هیچ نشانه فوری وجود نداشته باشد که آیا این نوع باعث بیماری شدیدتر می شود یا خیر.
تعدادی از شرکت های داروسازی از جمله AstraZeneca، Moderna، Novavax و Pfizer گفتند که برنامه هایی برای تطبیق واکسن های خود با توجه به ظهور omicron دارند. فایزر و شریکش BioNTech گفتند که انتظار دارند تا حدود 100 روز آینده واکسن خود را تغییر دهند.
پروفسور اندرو پولارد، مدیر گروه واکسن آکسفورد، که واکسن AstraZeneca را تولید کرده است، ابراز خوش بینی محتاطانه ای نسبت به اینکه واکسن های موجود می توانند در پیشگیری از بیماری های جدی ناشی از نوع omicron موثر باشند، ابراز کرد و خاطرنشان کرد که به نظر می رسد اکثر جهش ها در مناطق مشابه واکسن ها هستند. در انواع دیگر
او به رادیو بی‌بی‌سی گفت: «حداقل از نقطه‌نظر گمانه‌زنی، ما خوش‌بینی داریم که واکسن همچنان باید علیه یک نوع جدید بیماری جدی کار کند، اما واقعاً باید چندین هفته منتظر بمانیم تا آن را تأیید کنیم».
برخی از کارشناسان گفتند که ظهور این نوع واکسن نشان می‌دهد که چگونه احتکار واکسن در کشورهای ثروتمند باعث طولانی شدن همه‌گیری می‌شود.
کمتر از 6 درصد از مردم آفریقا به طور کامل در برابر کووید-19 واکسینه شده اند و میلیون ها کارمند بهداشتی و جمعیت آسیب پذیر هنوز یک دوز دریافت نکرده اند. این شرایط می تواند گسترش ویروس را تسریع کند و فرصت های بیشتری را برای تبدیل آن به یک نوع خطرناک فراهم کند.
پیتر اپنشاو می‌گوید: «یکی از عوامل کلیدی برای ظهور انواع مختلف ممکن است نرخ پایین واکسیناسیون در بخش‌هایی از جهان باشد، و سازمان جهانی بهداشت هشدار می‌دهد که هیچ‌یک از ما تا زمانی که همه ما در امان نباشیم، ایمن نیستیم و باید به آن توجه شود». استاد پزشکی تجربی در امپریال کالج لندن.
وزارت امور خارجه در بیانیه ای اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه با همتای آفریقای جنوبی خود، نالدی پاندور، صحبت کرد و آنها بر اهمیت همکاری با یکدیگر برای کمک به کشورهای آفریقایی برای واکسینه کردن جمعیت خود تاکید کردند. در این بیانیه آمده است که بلینکن از دانشمندان آفریقای جنوبی برای شناسایی سریع نوع omicron و دولت به دلیل شفافیت در به اشتراک گذاری این اطلاعات، “که باید به عنوان الگویی برای جهان باشد” ستایش کرد.