نپال تلاش می کند تا روابط دوجانبه با هند را در بحبوحه تغییر در رهبری ارشد از سر بگیرد | اخبار هندوستان

کاتماندو: در سالی مملو از آشفتگی های سیاسی و تشدید کنترل همه گیر ویروس کرونا در نپال، سال 2021 شاهد تلاش های کاتماندو برای از سرگیری روابط دوجانبه خود با هند با گفت و گوها و بازدیدهای بلندپایه، در بحبوحه تغییر در نگهبانی در رهبری ارشد در نپال بود. ملت هیمالیا
با بیرون آمدن از سایه مرزی که روابط دوجانبه هند و نپال را در سال 2020 در بر گرفت، سال 2021 با اهدای یک میلیون واکسن کوویشیلد تولید داخلی هند به نپال در ژانویه آغاز شد، زیرا این کشور در تلاش برای مهار شیوع همه گیر کروناویروس بود. این ویروس کشنده تاکنون بیش از 825000 نفر را مبتلا کرده و نزدیک به 12000 نفر را در نپال جان باخته است.
در همان ماه، هند کمک بلاعوض 30.66 کرور NR (19.21 کرور INR) به نپال به عنوان بخشی از تعهد خود به بازسازی موسسات آموزشی آسیب دیده در طول زلزله ویرانگر 2015 که نزدیک به 9000 کشته و نزدیک به 22000 مجروح داشت، ارائه کرد. با این کار، هند 81.98 کرور NR (51.37 INR) به نپال برای پروژه های بازسازی بخش آموزشی بازپرداخت کرد.
روابط دوجانبه در سال 2020 پس از انتشار نقشه جدیدی که لیپولخ، کالاپانی و لیمپیادورا را به‌عنوان سرزمین‌های خود نشان می‌داد، پایین‌ترین سطح را تجربه کرد و هند را بر آن داشت تا به کاتماندو هشدار دهد که چنین «بزرگ‌سازی مصنوعی» ادعاهای ارضی برایش قابل قبول نخواهد بود.
در جبهه سیاسی داخلی، نپال در سال 2021 شاهد تغییر در رهبری ارشد بود و شیر بهادر دیوبا، رئیس کنگره نپالی (NC) برای پنجمین بار در ژوئیه نخست وزیر شد، پس از یک درام چند ماهه ولتاژ بالا.
در حکمی تاریخی در 12 ژوئیه، دادگاه عالی به رئیس جمهور بیدا دیوی بانداری دستور داد تا دیوبا، رهبر مخالفان را به عنوان نخست وزیر منصوب کند و اقدام “غیرقانونی” او برای انحلال مجلس نمایندگان را که کشور را در یک بحران سیاسی بزرگ فرو برد، رد کرد.
رئیس جمهور بانداری مجلس 275 عضوی را برای دومین بار طی پنج ماه در 22 می به توصیه نخست وزیر KP Sharma Oli منحل کرد و انتخابات زودهنگام را در 12 نوامبر و 19 نوامبر اعلام کرد.
در 13 جولای، دیوبا رسماً نخست وزیر نپال شد. با این حال، تنها چهار روز پس از 18 ژوئیه، نخست‌وزیر 75 ساله جدید با درخواست رای اعتماد به مجلس پایین‌تر نمایندگان و به راحتی آن را به دست آورد و از برگزاری انتخابات عمومی در کشور هیمالیا در بحبوحه شیوع کووید جلوگیری کرد. -19 همه گیری
یک روز پس از آن، در 19 ژوئیه، دیوبا، طی گفتگوی تلفنی با همتای هندی خود، نارندرا مودی، نظرات خود را در مورد تقویت بیشتر روابط دوجانبه، که بر پایه پیوند دیرینه تاریخ، فرهنگ، سنت و مذهب بنا شده بود، به اشتراک گذاشت.
سال همچنین شاهد بودیم که اپوزیسیون اصلی و بزرگترین حزب کمونیست نپال CPN-UML رسماً در ماه اوت جدا شدند، زمانی که رهبر ارشد ماداو کومار نپال از حزب کمونیست نپال (مارکسیست-لنینیست متحد) خارج شد و CPN-سوسیالیست متحد را ترک کرد.
در همین حال، اولی با ایراد سخنانی در رابطه با هند، به جنجال های جنجالی خود ادامه داد. در ماه ژوئن، زمانی که او هنوز نخست وزیر بود، اولی در مراسمی به مناسبت روز جهانی یوگا مدعی شد که یوگا از نپال سرچشمه گرفته است و نه در هند.
با این حال، اظهارات اولی – که در سال 2020 پس از ادعای اینکه لرد رام در منطقه مادی در منطقه چیتوان نپال به دنیا آمده است و نه در آیودیا هند، جنجال‌هایی را به راه انداخته بود – نتوانست هیچ خللی در روابط دوجانبه ایجاد کند. شاهد یک سیر صعودی
در ژانویه، وزیر امور خارجه وقت، پرادیپ گیاوالی از دهلی نو دیدن کرد و با همتای هندی خود، اس جایشانکار، ملاقات کرد. در جریان این دیدار، او گفت که دهلی نو و کاتماندو “تعهد مشترک” برای حل مشکل مرزی دارند و پیشنهاد کرد که هر دو طرف در حال کار بر روی روش‌هایی برای رسیدگی به آن هستند.
گیاوالی ارشدترین رهبر سیاسی نپال بود که پس از اینکه اولی در سال 2020 باعث اختلاف مرزی شد، از هند بازدید کرد.
او در ماه آوریل تاکید کرد که هیچ مشکلی بین نپال و هند وجود ندارد که نتوان آن را از طریق گفتگو حل کرد و تاکید کرد که دو کشور “دوست هستند و نه رقیب”.
تلاش ها برای تقویت شتاب در روابط دوجانبه نپال و هند و افزایش سطح تعامل دوجانبه در دولت دیوبا نیز ادامه یافت. از زمان به قدرت رسیدن دیوبا در ماه ژوئیه، چندین دور تعامل بین دو طرف صورت گرفته است.
در اوایل اکتبر، یک هیئت ویژه از کنگره حاکم نپال به رهبری معاون دبیر کل و وزیر خارجه سابق پراکاش شاران ماهات وارد دهلی نو شد و با وزیر امور خارجه جیشانکار و رئیس BJP جی پی نادا دیدار کرد. گفت وگوها عمدتاً بر راه های تقویت روابط دوجانبه متمرکز بود.
این دیدار در پس زمینه دیدار ویجی چاوتایواله، رئیس بخش روابط خارجی حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) به کاتماندو در ماه اوت به دعوت NC به عنوان بخشی از تلاش های نپال برای تقویت روابط دوجانبه انجام شد.
در ماه سپتامبر، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، جیشانکار با همتای نپالی جدید خود دکتر نارایان خادکا در نیویورک ملاقات کرد و هر دو توافق کردند که برای پیشبرد روابط ویژه بین دو کشور از نزدیک همکاری کنند.
در اوایل نوامبر، در حاشیه کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی در گلاسکو، نخست وزیر مودی پس از اینکه نخست وزیر کشور هیمالیا شد، برای اولین بار با دیوبا دیدار کرد و “بحث سازنده” در مورد راه های تقویت بیشتر نزدیکی داشت. روابط دوجانبه و مبارزه با تغییرات آب و هوایی، کووید-19 و تسهیل بهبودی پس از همه گیری.
وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هر دو رهبر در مورد راه‌های تقویت بیشتر همکاری‌های دوجانبه، از جمله در زمینه تلاش‌های مداوم علیه همه‌گیری کووید-۱۹، گفتگو کردند.
در همان ماه، ژنرال پرابهو رام شارما، فرمانده ارتش نپال، سفری چهار روزه به هند را آغاز کرد تا روابط دفاعی بین دو کشور همسایه را تقویت کند.
شارما در جریان سفر خود به دهلی نو به دعوت ژنرال مانوج موکوند ناراوان، همتای هندی خود، از سوی رئیس جمهور رام نات کووید، عنوان “ژنرال افتخاری ارتش هند” را دریافت کرد.
سال 2021 همچنین شاهد تقویت روابط ایالات متحده با نپال در شرایطی بود که چین از طریق سرمایه گذاری های زیرساختی مختلف، از جمله پروژه های اتصال بین هیمالیا، تحت ابتکار بلندپروازانه کمربند و جاده پکن (BRI) حملات خود را به این کشور محصور در خشکی افزایش داد.
دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در آسیای جنوبی و مرکزی، دونالد لو در ماه نوامبر با نخست وزیر دیوبا در اقامتگاه دومی ملاقات کرد و درباره موضوعات مختلف از جمله روابط دوجانبه و بهبودی پس از همه گیری بحث و گفتگو کرد. در همان ماه، کلی کیدرلینگ، معاون دستیار وزیر نیز از کاتماندو بازدید کرد.
دیدار لو و کیدرلینگ در حالی انجام می شود که ایالات متحده و نپال 75 سال از روابط دیپلماتیک خود را جشن می گیرند.
چین BRI را در سال 2013 برای تأمین مالی پروژه های زیرساختی در سراسر جهان راه اندازی کرد و از ذخایر ارزی 3.21 تریلیون دلاری خود برای افزایش نفوذ جهانی پکن استفاده کرد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، همچنین ابراز امیدواری کرد که با وزیر خارجه خادکا که در سپتامبر منصوب شد، در مورد مسائل مربوط به منافع دوجانبه همکاری نزدیک داشته باشد.
در جبهه دوجانبه هند و نپال، سال 2021 با یک یادداشت مثبت با جایشانکار در دسامبر به پایان رسید و اعلام کرد که بازسازی 50000 خانه تخریب شده در زلزله 2015 نپال در مناطق گورخا و نواکوت تحت کمک هند به پایان رسیده است.
جیشانکار در کنفرانس مجازی بین‌المللی بازسازی نپال تأکید کرد که هند همیشه بدون تردید برای حمایت از مردم نپال هر زمان که برای انجام این کار فراخوانده شود، گام برخواهد داشت.
وی گفت: مشارکت ما همچنین گواه دوام و استحکام روابط دو کشور بزرگ ما است.
در عرصه سیاسی، اپوزیسیون اصلی CPN-UML نپال با اکثریت قاطع نخست وزیر سابق، اولی، 70 ساله، برای دومین بار در نوامبر به عنوان رئیس بزرگترین حزب کمونیست کشور انتخاب شد.
در ماه دسامبر، پنج بار نخست وزیر دیوبا پس از شکست دادن رقیب خود، شکر کویرالا در دور دوم، مجدداً به عنوان رئیس کنگره حاکم نپال – بزرگترین حزب دموکراتیک این کشور – برای دومین دوره چهار ساله متوالی انتخاب شد.