نگاهی دقیق تر به پرونده عافیه صدیقی، زندانی در تگزاس

واشنگتن: مردی که به گفته مقامات، روز شنبه در یک کنیسه تگزاس گروگان‌ها را نگه داشته بود، خواستار آزادی یک زن پاکستانی شد که به اتهام تلاش برای کشتن نیروهای آمریکایی در افغانستان زندانی است.
این زن، عافیه صدیقی، پس از محکومیت در منهتن در سال 2010 به اتهام تیراندازی به افسران ارتش آمریکا در حالی که دو سال پیش در افغانستان بازداشت شده بود، محکوم به 86 سال زندان است.
برای وزارت دادگستری، که صدیقی را به عامل القاعده متهم کرده بود، این یک محکومیت مهم در مبارزه با افراط گرایی بین المللی بود. اما برای حامیان او، که بسیاری از آنها به بیگناهی او اعتقاد داشتند، این پرونده چیزی است که آنها به عنوان یک پست بیش از حد غیرتمند در 11 سپتامبر – سیستم قضایی آمریکا می دیدند.
در اینجا نگاهی دقیق تر به این پرونده داریم:
عافیه صدیقی کیست:
او یک عصب شناس پاکستانی است که در ایالات متحده در موسسات معتبر – دانشگاه برندیس و موسسه فناوری ماساچوست – تحصیل کرده است.
او در سال‌های پس از حملات 11 سپتامبر توجه مجریان قانون آمریکا را به خود جلب کرد. اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری در کنفرانس خبری ماه مه 2004 او را به‌عنوان «عامل و تسهیل‌کننده القاعده» توصیف کردند که در آن درباره برنامه‌ریزی‌های اطلاعاتی القاعده در ماه‌های آینده هشدار دادند.
در سال 2008، او توسط مقامات در افغانستان بازداشت شد. مقامات آمریکایی گفتند که در نزد او یادداشت‌های دست‌نویسی پیدا کردند که در مورد ساخت بمب‌های کثیف صحبت می‌کرد و مکان‌های مختلفی را در ایالات متحده فهرست می‌کرد که می‌توان آن‌ها را در یک «حمله تلفات جمعی» هدف قرار داد.
مقامات می گویند که در داخل یک اتاق مصاحبه در یک مجتمع پلیس افغانستان، او تفنگ M-4 یکی از افسران ارتش ایالات متحده را گرفت و به سمت اعضای تیم ایالات متحده که برای بازجویی از او تعیین شده بودند تیراندازی کرد.
او در سال 2010 به اتهاماتی از جمله تلاش برای کشتن اتباع آمریکایی در خارج از ایالات متحده محکوم شد. در جلسه صدور حکم، او اظهارات سرسام آوری داد که در آن پیام صلح جهانی را ارائه کرد و همچنین قاضی را بخشید. او از استدلال های وکلای خود ابراز ناامیدی کرد که می گفتند به دلیل بیماری روانی او سزاوار ملایمت است.
او در یک نقطه گفت: “من پارانوئید نیستم.” “من با آن موافق نیستم.”
واکنش چه بود؟
مقامات پاکستانی بلافاصله این مجازات را محکوم کردند که باعث اعتراض در شهرهای مختلف و انتقاد رسانه ها شد.
نخست وزیر وقت، یوسف رضا گیلانی، او را «دختر ملت» خواند و قول داد برای آزادی او از زندان مبارزه کند.
در سال‌های پس از آن، رهبران پاکستان آشکارا ایده مبادله یا معاملاتی را مطرح کرده‌اند که می‌تواند منجر به آزادی او شود.
فیضان سید، مدیر اجرایی شورای روابط آمریکایی-اسلامی در دالاس فورت-ورث تگزاس، گفت که این گروه صدیقی را «در جنگ با تروریسم گرفتار» و همچنین یک زندانی سیاسی می‌داند که به اشتباه متهم شده است. شواهد ناقص با این حال، او گروگان‌گیری را به شدت محکوم کرد و آن را اشتباه، شنیع و “چیزی که تلاش‌های ما برای آزادی دکتر عائفه را کاملاً تضعیف می‌کند” خواند.
او همچنین حمایت شبه نظامیان متهم را در ایالات متحده به دست آورده است. مردی از اوهایو که اعتراف کرده بود پس از آموزش در سوریه برای کشتن اعضای ارتش آمریکا نقشه کشیده بود، همچنین قصد داشت به تگزاس پرواز کند و به زندان فدرال جایی که صدیقی در آن زندانی است حمله کند تا او را آزاد کند. این مرد، عبدرحمن شیخ محمد، در سال 2018 به 22 سال زندان محکوم شد.
آخرین خبر در مورد زندانی شدن صدیقی چیست؟
صدیقی در یک زندان فدرال در فورت ورث تگزاس نگهداری می شود. او در ماه ژوئیه توسط یک زندانی دیگر در این مرکز مورد حمله قرار گرفت و طبق اسناد دادگاه جراحات جدی دید.
وکلای صدیقی در شکایتی علیه اداره فدرال زندان‌ها گفتند که یک زندانی دیگر «یک لیوان قهوه پر از مایع داغ را به صورت او کوبید». در این کت و شلوار آمده است که وقتی صدیقی خود را به حالت جنینی درآورد، زن دیگر شروع به مشت و لگد زدن به او کرد و جراحات شدیدی به او وارد شد که لازم شد او را با ویلچر به بخش پزشکی زندان منتقل کنند.
در این دادخواست آمده است که صدیقی با سوختگی در اطراف چشم و زخمی به اندازه سه اینچ در نزدیکی چشم چپ خود باقی مانده است. او همچنین بر روی دست‌ها و پاهایش کبود شده و گونه‌اش آسیب دیده است.
این حمله اعتراض فعالان حقوق بشر و گروه های مذهبی را برانگیخت و خواستار بهبود شرایط زندان شدند. این فعالان همچنین از دولت پاکستان خواسته اند تا برای آزادی او از بازداشت آمریکا مبارزه کند.