نگاهی دوباره به تجمل و زرق و برق کنکورد

در مارس 1969، تنها چند ماه قبل از اینکه نیل آرمسترانگ روی ماه قدم بگذارد، کنکورد اولین پرواز خود را انجام داد. این هواپیمای مافوق صوت تصویری از آینده جسورانه مانند آپولو 11 را به تصویر می‌کشد – اما ظاهری بسیار بهتر.

هیچ هواپیمایی مانند کنکورد تخیل عمومی را به خود جلب نکرده است، حتی با وجود اینکه تنها 20 فروند از آن ساخته شده است و تنها توسط دو شرکت هواپیمایی پرواز می شود. امروز، با گذشت نزدیک به 50 سال، هنوز هم به عنوان یکی از برجسته ترین دستاوردهای مهندسی بشریت و یک قطعه طراحی واقعا جاودانه است.

لارنس آزراد، نویسنده کتاب جدید «سوپرسونیک: طراحی و سبک زندگی کنکورد» می‌گوید: «بسیاری از طرح‌هایی که از رویا و خوش‌بینی عصر جت الهام گرفته‌اند، هوای دورانی را که در آن متولد شده‌اند، حفظ می‌کنند.» در یک مصاحبه تلفنی

«آنها در آن زمان آینده نگر بودند، اما اکنون قطعاً نوستالژیک به نظر می رسند.

“اما به نوعی، طراحی کنکورد همچنان آینده نگر باقی می ماند، حتی اگر در اوایل دهه 1960 ساخته شد. این یک چشم انداز از آینده ما از گذشته ما است.”

طراحی شده توسط فیزیک

در دنیای همگن هواپیماهای مسافربری، کنکورد یک حواس پرتی نفس گیر بود. این هواپیما با هر هواپیمای دیگری متفاوت به نظر می رسید، با بال های مثلثی شکل و دماغه ای نوک تیز مانند یک جت جنگنده، که هر دو برای سفرهای مافوق صوت مفید بودند.

آذرراد می گوید: «طراحی کنکورد همگی بر اساس فیزیک انجام شده است. “نتیجه نهایی در واقع بسیار زیبا بود، اما این هدف انگیزشی در پشت شکل هواپیما نبود. بنابراین قابل توجه است که بدون هیچ گونه طراحی اضافی شکوفا شده، در نهایت مانند یک قو زیبا به نظر می رسد.”

کنکورد به مدت 27 سال از سال 1976 تا 2003 پرواز تجاری داشت و می‌توانست بین لندن و نیویورک را در کمتر از چهار ساعت طی کند. این هواپیما که محصول مشترک بریتانیا و فرانسه بود، در لیست خرید اکثر خطوط هوایی بزرگ – از جمله پان ام، کانتیننتال، امریکن ایرلاینز، ژاپن ایرلاینز، لوفت هانزا و کانتاس – در زمان اولین پرواز خود قرار داشت.

SuperSonic076

اولین تبلیغ Pan Am از سال 1969 با حضور کنکورد. اعتبار: © مجموعه لارنس آزراد

آذرراد می‌گوید: «کانکورد در ابتدا قرار نبود این پرنده انحصاری ثروتمند و مشهور باشد.

“بعد از هواپیماهای ملخی و عصر جت، مافوق صوت تنها گام معقول بعدی بود. همه خطوط هوایی سفارش هواپیماهای مافوق صوت را داشتند. تنها یک بار مخالفت های سیاسی و زیست محیطی باعث شد که از نظر تجاری غیرقابل دفاع باشد که تبدیل به یک تجربه فوق العاده عالی شد.”

بیشتر سفارش‌ها پس از بحران نفتی سال 1973 لغو شدند. فقط بریتیش ایرویز و ایرفرانس می‌توانند از Concordes استفاده کنند و تنها دو شرکت هواپیمایی دیگر – سنگاپور ایرلاینز و برانیف اینترنشنال ایرویز منقرض شده – آنها را برای تعداد انگشت شماری پرواز اجاره می‌دهند.

نابودی نهایی این هواپیمای مسافربری در 25 جولای 2000 آغاز شد، زمانی که یک هواپیمای کنکورد ایرفرانس که از پاریس حرکت می کرد در هنگام برخاستن به دلیل آوارهای روی باند فرودگاه آتش گرفت و اندکی پس از آن سقوط کرد و 113 نفر کشته شدند. اگرچه یک حادثه نادر در تاریخ خدمات تقریباً بی‌عیب بود، این حادثه هر دو بریتیش ایرویز و ایرفرانس را مجبور کرد ناوگان را زمین‌گیر کنند و میلیون‌ها دلار برای ارتقای ایمنی هزینه کنند.
سرویس در نهایت در نوامبر 2001 از سر گرفته شد، اگرچه کنکورد از تأثیر 11 سپتامبر بر صنعت خطوط هوایی یا افزایش هزینه های عملیاتی که هواپیماها را بی سود می کرد جان سالم به در نبرد. آخرین پرواز در 24 اکتبر 2003 در فرودگاه هیترو به زمین نشست.

کالای ارزشمند

آزراد، یک طراح گرافیک ساکن لس آنجلس، از کتاب خود برای به نمایش گذاشتن مجموعه شخصی چشمگیر خود از یادگاری های کنکورد استفاده می کند. برچسب چمدان، اسباب بازی، کارد و چمدان، درب بازکن بطری، کبریت، زیر لیوانی، کیت روشویی، کیف پول و حتی فلاسک های کنیاک — کنکورد به خودی خود یک برند بود و کالاهایی را تولید می کرد که هنوز قیمت های بالایی در eBay دارد.

آخرین پرواز کنکورد بریتیش ایرویز از فرودگاه جان اف کندی در نیویورک در آخرین سفر خود به لندن، 24 اکتبر 2003 بلند شد. این پرواز آخرین پرواز مسافری کنکورد بود که تنها هواپیمای مافوق صوت جهان را که پس از 27 سال پرواز کرد به کتاب تاریخ فرستاد. سال‌ها پولدارها را رفتند و با سرعت دو برابر سرعت صوت از اقیانوس اطلس عبور کردند.  AFP PHOTO/Timothy A. CLARY / AFP / TIMOTHY A. CLARY AND - (اعتبار عکس باید به عنوان TIMOTHY A. CLARY/AFP/Getty Images خوانده شود)

آخرین پرواز کنکورد بریتیش ایرویز از فرودگاه JFK در 24 اکتبر 2003 بلند شد. اعتبار: تیموتی آ. کلری/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایماژ

بردن یک کالای مارک دار به خانه بخشی از تجربه بود. هر چیزی که از هواپیما خارج شود به عنوان یادگاری توسط مسافران گرفته می شود. برخی از این موارد به طور خاص مورد توجه قرار گرفتند، مانند مواردی که توسط ریموند لووی، پدر طراحی صنعتی که فضای داخلی کابین را برای ایرفرانس ایجاد کرد، طراحی کرد.

آزراد می‌گوید: «او برای آن زمان از رویکردی آینده‌نگر و آینده‌نگر استفاده می‌کرد، تا طراحی صندلی‌ها، پشتی‌های سر، پارچه و احتمالاً معروف‌تر، ظروف تخت فولاد ضد زنگ، که اندی وارهول به طرز معروفی آن‌ها را می‌دزدید». داستانی وجود دارد که در آن (وارهول) از او پرسید که آیا شخصی که در کنارش نشسته بود مال آنها را می برد، او گفت نه و او ست او را گرفت.

یک باشگاه اجتماعی

تجربه کنکورد در یک سالن اختصاصی شروع شد، قبل از اینکه مسافران حتی سوار هواپیما شوند. این هواپیما با تنها 100 صندلی و قیمت بلیط بالاتر از پرواز درجه یک در جاهای دیگر، به سرعت هاله ای از انحصار را ایجاد کرد.

آذرراد می‌گوید: «این مثل یک باشگاه اجتماعی در آسمان بود. می‌توانید پل مک‌کارتنی را همراهی کنید که آهنگ‌های بیتلز را با کل هواپیما اجرا کند، یا فیل کالینز که معروف است در همان روز هواپیما را برای پخش در Live Aid در بریتانیا و ایالات متحده می‌برد. و البته حق امتیاز: ملکه، پاپ، سران بی‌شماری کشورها».

SuperSonic167

اتاق کنکورد British Airways در فرودگاه JFK نیویورک در سال 2003. اعتبار: © مجموعه لارنس آزراد

برای جلوگیری از ایجاد ترک در بدنه هواپیما، پنجره‌ها کوچک بودند، و بدنه باریک به این معنی بود که کابین نسبتاً کوچک بود، با یک راهرو و فقط چهار صندلی در هر ردیف.

“اما از آنجایی که ظاهراً یک جت جنگنده حامل بار مسافری 100 نفری بود، اندازه آن واقعاً قابل توجه بود. واقعاً همه چیز به سرعت مربوط می شد، بنابراین بیشتر شبیه یک ماشین اسپورت کوچک بود تا یک کاناپه در آسمان. آذرراد گفت.

هیجان دستیابی به سرعت 2 ماخ یا حدود 1300 مایل در ساعت، به وضوح با سرعت و ارتفاع سنج های بزرگی که به طور برجسته بر روی دیوار نصب شده بودند نشان داده شد (نه صفحه های پشتی سر و نه سیستم های سرگرمی وجود داشت). اما حتی ملموس تر، تجربه پرواز در ارتفاع بالاتر از جت های معمولی بود – 60000 پا به جای 30000.

SuperSonic104

ظروف تخت Raymond Loewy از یک ایرفرانس کنکورد. اعتبار: © مجموعه لارنس آزراد

آذرراد گفت: «در آن ارتفاع می توان انحنای زمین را دید. “شما در لبه تروپوسفر هستید، آسمان سیاه است. الگوهای آب و هوا بسیار قابل مشاهده است. و درک جهان زیر شما بسیار ملموس تر از یک هواپیمای معمولی است.”

کنکورد تنها جت مسافربری مافوق صوت نبود که تاکنون پرواز کرده است. توپولف Tu-144 ساخت شوروی – که به طور قابل توجهی شبیه به نظر می رسید اما به گفته آزراد ” فاقد ظرافت و ظرافت کنکورد بود – در اواخر دهه 1970 یک دوره تجاری کوتاه داشت.

بوئینگ همچنین برنامه هایی برای هواپیمای مافوق صوت خود داشت که قبل از مرحله نمونه اولیه کنار گذاشته شد.

اکنون، چندین پروژه برای بازگرداندن سفرهای مافوق صوت در حال انجام است، که برخی از آنها قول می دهند تا اواسط دهه 2020 محقق شوند. اما حتی قبل از اینکه به آسمان بروند، با قو زیبایی که همه چیز را آغاز کرده است، با مقایسه اجتناب ناپذیری روبرو خواهند شد.
مافوق صوت: طراحی و سبک زندگی کنکوردمنتشر شده توسط Prestel، اکنون در دسترس است.