نیروهای تحت رهبری روسیه عقب نشینی خود را از قزاقستان آغاز کردند

آلماتی، قزاقستان: مسکو روز پنجشنبه گفت که بیش از 2000 سرباز تحت رهبری روسیه پس از اعزام به محل اعزام شدند که اعتراضات مسالمت آمیز بر سر افزایش قیمت انرژی به خشونت بی سابقه ای تبدیل شد که ده ها کشته بر جای گذاشت.
تصمیم برای اعزام نیروهای حافظ صلح برای اولین بار برای سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) به رهبری مسکو بود که اغلب توسط روسیه به عنوان معادل ناتو معرفی می شد، اما قبلاً تمایلی به مداخله در ناآرامی ها در آسیای مرکزی نداشت – منطقه ای با روابط تاریخی طولانی با روسیه.
وزارت دفاع روسیه گفت: “نیروهای حافظ صلح جمعی… شروع به آماده سازی تجهیزات و مواد برای بارگیری در هواپیماهای هواپیمای حمل و نقل نظامی نیروهای هوافضای روسیه و بازگشت به نقاط استقرار دائمی می کنند.”
قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، این درگیری ها را تلاش برای کودتا با کمک تروریست های محلی و بین المللی توصیف کرد.
ولادیمیر پوتین، همتای روس خود اشاره کرد که این خشونت ها یادآور «انقلاب های رنگی» است که با مداخله خارجی تحریک شده اند.
توکایف گفته است که خروج تدریجی نیروهای خارجی بیش از 10 روز طول نخواهد کشید.
این نگرانی افزایش یافته بود که مسکو بتواند از این مأموریت برای تقویت نفوذ خود در قزاقستان استفاده کند.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، قبلاً هشدار داده بود که “وقتی روس ها در خانه شما هستند، گاهی اوقات بسیار دشوار است که آنها را ترک کنید”.
در حالی که مقامات خشونت را کار “تروریست‌های خارجی” توصیف کرده‌اند، این خشونت‌ها پس از تظاهرات مسالمت‌آمیز بر سر افزایش قیمت سوخت و پس‌زمینه بدتر شدن استانداردهای زندگی و فساد عمومی شکل گرفت.