نیروی دریایی آمریکا: ایران یک نفتکش را در تنگه هرمز توقیف کرد

دبی: نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد ایران روز چهارشنبه یک نفتکش با پرچم پاناما را در تنگه هرمز توقیف کرد که دومین توقیف از این دست توسط تهران در روزهای اخیر است.
نیروی دریایی مستقر در خاورمیانه ناوگان پنجم کشتی را نیووی شناسایی کرد. می گفت شبه نظامی ایران سپاه پاسداران کشتی را تصرف کرد
نیروی دریایی تصاویری از 12 کشتی گارد در اطراف نفتکش منتشر کرد. نیروی دریایی ارتش اعلام کرد: این کشتی‌ها نفتکش را مجبور کردند مسیر خود را تغییر داده و به سمت آب‌های سرزمینی ایران در سواحل بندرعباس، ایران حرکت کند.
ناوگان پنجم در بیانیه ای اعلام کرد: اقدامات ایران مغایر با قوانین بین المللی و مخل امنیت و ثبات منطقه است. آزار و اذیت مستمر کشتی‌ها و مداخله ایران در حقوق کشتیرانی در آب‌های منطقه، غیرقابل توجیه، غیرمسئولانه و تهدیدی برای امنیت دریایی و اقتصاد جهانی است.
ایران فوراً این توقیف را اعتراف نکرد.
در بحبوحه تنش‌های گسترده‌تر بین تهران و آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای‌اش، ایران هفته گذشته یک نفتکش حامل نفت خام برای شورون را توقیف کرد. Advantage Sweet دارای 23 هندی و یک روسی بود.
توقیف روز چهارشنبه توسط ایران آخرین مورد از یک رشته توقیف کشتی ها و انفجارهایی بود که منطقه را متلاطم کرد.
این حوادث پس از خروج یکجانبه رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ از توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی آغاز شد که باعث شد تهران غنی سازی اورانیوم خود را در ازای لغو تحریم های اقتصادی به شدت محدود کند.
همچنین، نیروی دریایی ایالات متحده ایران را مسئول یک سری حملات مین لمپت به کشتی‌هایی دانسته است که در سال 2019 به نفت‌کش‌ها آسیب رسانده و همچنین حمله مرگبار هواپیمای بدون سرنشین به یک نفتکش مرتبط با اسرائیل که منجر به کشته شدن دو خدمه اروپایی در سال 2021 شد.
تهران انجام این حملات را رد می کند، اما جنگ سایه گسترده تری بین ایران و غرب در آب های ناآرام منطقه رخ داده است. توقیف نفتکش های ایرانی از سال 2019 بخشی از آن بوده است. آخرین توقیف بزرگ قبل از روزهای اخیر زمانی بود که ایران دو نفتکش یونانی را در ماه مه گرفت و آنها را تا نوامبر نگه داشت.