نیوزلند: نیوزلند از ژانویه بازگشایی مرزهای خود را به روی جهان آغاز می کند

ولینگتون: دولت نیوزلند در ماه‌های آینده مرزهای خود را به روی جهان باز خواهد کرد و اجازه بازگشت ساکنان آواره از ژانویه و گردشگران از آوریل را می‌دهد.
کشور اقیانوس آرام جنوبی با شروع همه‌گیری، محدودیت‌های مرزی سختی را اعمال کرد، به طور مؤثری گردشگران را ممنوع کرد و ساکنان بازگشته را ملزم به گذراندن دو هفته در هتل قرنطینه‌ای که توسط ارتش اداره می‌شود، کرد.
در مواقعی، تقاضا برای تخت‌های قرنطینه بسیار بیشتر از عرضه است و باعث می‌شود برخی از ساکنان آواره ماه‌ها منتظر بمانند.
برای 18 ماه اول همه گیری، اقدامات مرزی برای عاری نگه داشتن نیوزیلند از ویروس حیاتی تلقی می شد.
اما ثابت شد که مهار یک بیماری در ماه اوت غیرممکن بود و نیوزلند را بر آن داشت تا استراتژی حذف خود را در اکتبر کنار بگذارد. نرخ واکسیناسیون نیز در حال افزایش است و توجیه اقدامات مرزی را به شدت دشوار می کند.
کریس هیپکینز، وزیر واکنش به کووید-19، گفت که دولت مبادلات سختی را برای ایمن نگه داشتن نیوزلندی‌ها تا حد امکان در سرتاسر همه‌گیری انجام داده است.
ما تصدیق می کنیم که بسیار سخت بوده است. خانواده ها از هم جدا شده اند. هیپکینز گفت: مردم مجبور شده‌اند در مکان‌هایی پناه بگیرند که انتظار نداشتند برای مدت طولانی بمانند. ما به شدت از تأثیری که این محدودیت ها بر زندگی افراد و معیشت آنها داشته است آگاه هستیم.»
بر اساس طرح دولت، همه مسافران ورودی همچنان باید حداقل در حال حاضر به مدت هفت روز خود را ایزوله کنند.
هیپکینز گفت که می‌خواهد با بازگشایی مرحله‌ای مرز، خطر ویروس ناشی از مسافران ورودی را کاهش دهد.
نیوزلندی‌هایی که کاملاً واکسینه شده‌اند می‌توانند از ۱۶ ژانویه بدون ماندن در قرنطینه از استرالیا و پس از ۱۳ فوریه از کشورهای دیگر بازگردند. سپس از ۳۰ آوریل به‌صورت مرحله‌ای به روی گردشگران و سایر مسافران باز خواهد شد.
نیوزیلند همچنین یک علامت بسیار پرخطر را از برخی کشورها از جمله اندونزی، هند و برزیل حذف می‌کند و به افراد آن کشورها اجازه بازگشت یا بازدید را می‌دهد.
نیوزیلند اوایل این هفته اعلام کرد که بارها، رستوران‌ها و باشگاه‌های ورزشی می‌توانند از دوم دسامبر در اوکلند بازگشایی شوند و آخرین بقایای قرنطینه‌ای که در بزرگترین شهر این کشور در ماه آگوست آغاز شد، از بین برود.
همچنین نشان‌دهنده مرحله جدیدی در واکنش نیوزیلند به همه‌گیری است که در آن مردم سراسر کشور برای شرکت در هر کاری از کوتاه کردن مو گرفته تا تماشای کنسرت باید به طور کامل واکسینه شوند.
حدود 69 درصد از نیوزلندی ها به طور کامل واکسینه شده اند، از جمله 84 درصد از افراد 12 سال و بالاتر. نیوزلند از زمان شروع همه گیری ویروس کرونا تنها 40 مورد مرگ را گزارش کرده است.