نیکاراگوئه با پیروزی دیپلماتیک چین به روابط با تایوان پایان داد

اعلامیه نیکاراگوئه اکنون کمی بیش از دوازده کشور را که روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان خودمختار حفظ می کنند، از جمله هندوراس و گواتمالا، کشورهای آمریکای مرکزی باقی می گذارد.

دنیس مونکادا، وزیر امور خارجه نیکاراگوئه روز پنجشنبه در بیانیه تلویزیونی از شهر ماناگوا، پایتخت این کشور گفت: جمهوری خلق چین تنها دولت قانونی است که نماینده تمام چین است و تایوان بخشی بدون شک از خاک چین است.

وی گفت: “دولت جمهوری نیکاراگوئه از امروز روابط دیپلماتیک خود را با تایوان قطع کرده و از هرگونه تماس یا رابطه رسمی خودداری می کند.”

از زمان پایان جنگ داخلی چین در بیش از 70 سال پیش، سرزمین اصلی چین و تایوان به طور جداگانه اداره می شدند. تایوان اکنون یک دموکراسی چند حزبی در حال شکوفایی است، اما حزب کمونیست چین حاکم بر سرزمین اصلی این جزیره را بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو خود می‌داند – علیرغم اینکه هرگز آن را کنترل نکرده است.

پکن از حفظ روابط دیپلماتیک با هر کشوری که تایوان را به رسمیت می‌شناسد خودداری می‌کند و بیشتر 40 سال گذشته را صرف تلاش برای منزوی کردن این جزیره با از بین بردن متحدان دیپلماتیک خود با پیشنهادهای حمایت اقتصادی کرده است.

تعداد کشورهایی که به جای پکن با تایوان روابط دیپلماتیک دارند در سال های اخیر به سرعت کاهش یافته است زیرا چین به دنبال افزایش نفوذ جهانی خود تحت ریاست جمهوری شی جین پینگ است.

در سال 2018، السالوادور، بورکینافاسو و جمهوری دومینیکن همگی گفتند که دیگر تایپه را به رسمیت نمی شناسند و پس از آن جزایر سلیمان و کیریباتی در سال 2019 قرار گرفتند.

و نیکاراگوئه نیز ممکن است آخرین کشوری نباشد که در سال 2021 از تایوان به چین تغییر مکان داده است.

رئیس جمهور منتخب هندوراس، شیومارا کاسترو، علناً ایده قطع روابط دیپلماتیک کشورش با تایپه را مطرح کرد که منجر به تلاش هماهنگ رئیس جمهور تسای اینگ ون و دولت او برای تحکیم روابط با ملت آمریکای مرکزی شد.
تبعیدیان نیکاراگوئه رژیم اورتگا را مسئول حملات و تهدیدها می دانند، زیرا این مرد قدرتمند برای پنجمین دوره ریاست جمهوری خود را تضمین می کند.
ژانگ جون سفیر چین در سازمان ملل جمعه در توییتر گفت او تصمیم نیکاراگوئه برای پایان دادن به روابط دیپلماتیک با تایوان را “بسیار ستایش” کرد، “که مطابق با روند غالب زمان و آرمان مردم است.”

او گفت: «اصل چین واحد توافقی است که جامعه بین‌المللی آن را پذیرفته است و اجازه هیچ چالشی را نمی‌دهد.

در زمان شی، روابط بین تایپه و پکن به سطحی بدتر شده است که در دهه‌های گذشته مشاهده نشده بود. در ماه اکتبر، ارتش چین در بحبوحه تهدیدات برای اقدام نظامی بیشتر، رکورد تعداد هواپیماهای جنگی را به هوای اطراف جزیره فرستاد. در همین حال، ایالات متحده به دنبال تقویت تایوان در صحنه جهانی با فروش تسلیحات گسترده و بازدیدهای برجسته مقامات آمریکایی است.

اعلامیه روز پنجشنبه تایوان را با تنها 14 متحد دیپلماتیک، عمدتاً کشورهای کوچک در دریای کارائیب و اقیانوس آرام، و همچنین واتیکان، باقی می‌گذارد.

وزارت خارجه تایوان در بیانیه‌ای از این خبر ابراز “درد و تاسف” کرد و گفت که به نوبه خود روابط دیپلماتیک خود را با نیکاراگوئه قطع می‌کند، همکاری‌های دوجانبه را متوقف می‌کند و کارکنان را از این کشور تخلیه می‌کند.

این بیانیه با اشاره به دانیل اورتگا، رهبر نیکاراگوئه که اخیراً دوباره انتخاب شده است، گفت: “ریاست اورتگا دوستی طولانی مدت بین تایوانی ها و نیکاراگوئه را که ثروت و بدبختی مشترک داشتند، نادیده گرفت. ما از دیدن آن بسیار متأسفیم.”

“تایوان به عنوان بخشی از جامعه بین المللی حق روابط دیپلماتیک با سایر کشورها را دارد. ما به ترویج “دیپلماسی استوار” برای گسترش فضای بقای بین المللی خود ادامه خواهیم داد و خود را وقف حفظ صلح و ثبات منطقه ای می کنیم و برای موقعیت بین المللی که ما می جنگیم. در بیانیه تایوان افزوده شده است که شایسته است و از منافع این ملت و منافع مردم محافظت می کند.

به گزارش خبرگزاری مرکزی رسمی تایوان، این اولین بار نیست که نیکاراگوئه روابط خود را با این جزیره خودگردان قطع می کند. این کشور قبلاً در سال 1985 به رسمیت شناختن پکن را تغییر داد – همچنین در دوران ریاست جمهوری اورتگا، که در حال حاضر پنجمین دوره غیر متوالی خود را سپری می کند.

به گزارش CNA، دو کشور روابط خود را در سال 1990 و در دوران ریاست جمهوری ویولتا باریوس د چامورو از سر گرفتند.

گزارش توسط فیلیپ وانگ از سی‌ان‌ان در آتلانتا، کیتلین هو در نیویورک، مت ریورز در مکزیکوسیتی، و بن وستکات، وین چانگ و اریک چونگ در هنگ کنگ ارائه شده است.