نیکاراگوئه سفارت تایوان را تصرف کرد تا آن را به چین بدهد. تایپه قول عمل می دهد

تایوان: تایوان روز پنجشنبه متعهد شد که پس از تغییر رسمیت دیپلماتیک این کشور از تایپه به پکن، علیه متحد سابق نیکاراگوئه به دلیل “تسخیر” سفارت خود و برنامه ریزی برای انتقال آن به چین، اقدام قانونی انجام دهد. به گفته وزارت خارجه تایوان، دولت نیکاراگوئه اموال سفارت سابق خود را که قبلاً به اسقف نشینی کاتولیک رومی ماناگوئه فروخته شده بود، “مصادره” کرد.
دولت دنیل اورتگا، رئیس جمهور نیکاراگوئه روابط خود را با تایوان قطع کرد و گفت که تنها دولت سرزمین اصلی را به رسمیت می شناسد. پیش از عزیمت، دیپلمات های تایوانی تلاش کردند این اموال را به اسقف نشینی کاتولیک رومی ماناگوا اهدا کنند. اما دولت اورتگا روز یکشنبه گفت که هر گونه کمک مالی بی اعتبار خواهد بود و این ساختمان در محله لوکس ماناگوا متعلق به چین است. دولت نیکاراگوئه در بیانیه ای با اعلام این تغییر گفت: «تنها یک چین وجود دارد». جمهوری خلق چین تنها دولت قانونی است که نماینده تمام چین است و تایوان بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو چین است. وزارت روابط خارجی تایوان “اقدامات شدید غیرقانونی رژیم اورتگا” را محکوم کرده و گفته است که دولت نیکاراگوئه با مهلت دو هفته ای به دیپلمات های تایوانی برای خروج از کشور، رویه های استاندارد را زیر پا گذاشته است.
چین، که تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند، فشارها را برای منزوی کردن جزیره در سطح بین‌المللی افزایش داده است و تغییر نیکاراگوئه باعث شد تایپه تنها 14 متحد دیپلماتیک در سطح جهان داشته باشد. از زمان روی کار آمدن تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان در سال 2016، این هشتمین کشوری بود که تایپه را به پکن واگذار کرد، زیرا تنش ها بین دو طرف همچنان در حال افزایش است. چین مخالف نمایندگی تایوان در مجامع جهانی یا دیپلماسی است.
تایپه دولت اورتگا را به دلیل طرحش برای انتقال این اموال به پکن محکوم کرد که این اقدام را “اقدامی عدالتخواهانه” خوانده است. وزارت خارجه تایوان در بیانیه ای اعلام کرد: «تایوان برای حفاظت از دارایی دیپلماتیک خود و اطمینان از پاسخگویی نیکاراگوئه به خاطر اقدام نادرست بین المللی خود، اقدامات حقوقی بین المللی مناسبی را دنبال خواهد کرد». این سازمان افزود: این توقیف بخشی از قصد صریح و تهاجمی چین برای الحاق تایوان است که به طور جدی با هنجارهای بین المللی در تضاد است و به صلح و ثبات منطقه آسیب می زند. چین متعهد شد که روزی تایوان را به دوران خود بازگرداند.