هرتزوگ رئیس جمهور اسرائیل برای اولین بار از امارات دیدن کرد

دبی: دفتر وی اعلام کرد که آیزاک هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل روز یکشنبه در اولین دیدار از امارات وارد امارات متحده عربی شد و به دنبال تقویت روابط خلیج فارس در زمان تشدید تنش‌های منطقه‌ای در حالی که قدرت‌های جهانی تلاش می‌کنند توافق هسته‌ای با ایران را احیا کنند.
امارات و بحرین در سال 2020 با میانجیگری ایالات متحده توافقنامه های عادی سازی را با اسرائیل امضا کردند که “توافق ابراهیم” نامیده شد. دو کشور خلیج فارس و اسرائیل نگرانی های مشترکی در مورد ایران و نیروهای متحدش در منطقه دارند.
در مسیر سفر به امارات، هواپیمای رئیس جمهور هرتزوگ بر فراز عربستان سعودی پرواز کرد که به گفته او “واقعاً لحظه ای بسیار تکان دهنده” بود. ریاض و اسرائیل روابط دیپلماتیک ندارند، اما اسرائیل گفته است که مایل است با پادشاهی که خانه دو مکان مقدس اسلام است، رابطه برقرار کند.
ریاست جمهوری در اسرائیل عمدتاً یک پست تشریفاتی است. نخست وزیر نفتالی بنت در ماه دسامبر از امارات دیدن کرد.
رئیس جمهور در بدو ورود به ابوظبی پایتخت امارات مورد استقبال شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه قرار گرفت.
هرتزوگ پیشتر گفته بود: «به دعوت شخصی شیخ محمد بن زاید، ولیعهد، با رهبری امارات متحده عربی ملاقات خواهم کرد.
برای او آرزوی سلامتی می‌کنم و از شجاعت و رهبری جسورانه‌اش، انعقاد توافقنامه صلح با اسرائیل و ارسال این پیام به کل منطقه که صلح تنها جایگزین برای مردم منطقه است، سپاسگزارم.»
رئیس جمهور هرتزوگ همچنین با جوامع یهودی در امارات، که مرکز تجاری و گردشگری منطقه است، دیدار خواهد کرد.
بر اساس نامه ای که رهبر اسرائیل روز سه شنبه منتشر کرد، اسرائیل در 18 ژانویه پیشنهاد حمایت امنیتی و اطلاعاتی را به امارات در برابر حملات بیشتر پهپادها پس از حمله مرگبار گروه حوثی یمن ارائه کرد.