هزاره: اعتراض کابل به کشتار اخیر دو زن هزاره توجه می کند

کابل: تظاهرات کابل که روز یکشنبه توسط زنان افغان برگزار شد، توجه را به کشتار اخیر دو زن هزاره جلب کرد.
به گزارش طلوع نیوز، یکی از معترضان گفت: «(اعتراض) به خاطر زینب عبداللهی و زینب احمدی است، کسانی که بدون ارتکاب هیچ جنایتی در شب کشته شدند.
یکی دیگر از معترضان گفت: “تا زنده هستم و یک قطره خون در بدنم است، می ایستیم، می جنگیم. گلوله ای که به سینه دختر هزاره اصابت کرد، به سینه من نیز اصابت کرد.”
اقلیت هزاره در افغانستان مرتباً در معرض کشتار هدفمند، خشونت و تبعیض بر اساس هویت مذهبی و قومی خود قرار دارند.
حملات هدفمند به طور تصاعدی افزایش یافته و اقلیت هزاره مورد خشونت روزانه طالبان قرار گرفته است.
اندکی پس از آنکه طالبان بخش اعظم افغانستان را در عرض چند روز تصرف کردند، این گروه مجسمه عبدالعلی مزاری رهبر کشته شده هزاره ها را در بامیان تخریب و منفجر کردند که یادآور تخریب بوداهای بامیان در دوره قبلی بود.
به گزارش طلوع نیوز، این تظاهرات در منطقه دبوری کابل راه اندازی شد و در مجاورت دانشگاه کابل پایان یافت.
معترضان از قتل دو زن در شهر کابل ابراز خشم کردند. آنها همچنین گفتند که دو زن «به ضرب گلوله نیروهای امارت اسلامی کشته شدند».
معترضان همچنین گفتند که سه زن سرشناس توسط امارت اسلامی بازداشت شده اند. به گفته معترضان، سه زن در جریان تظاهرات در ولایت بلخ در شمال کشور بازداشت شدند. به گزارش طلوع نیوز، معترضان گفتند که این سه زن هنوز آزاد نشده اند.
معترضان نسبت به افزایش قیمت مواد غذایی در بحبوحه بیکاری بالا در کشور ابراز نگرانی کردند و از جامعه جهانی خواستند تا به افغانستان کمک کند.
یکی از معترضان گفت: «ما می‌خواهیم صدایمان را بلند کنیم تا صدای ما به گوش جامعه بین‌الملل که مخالف بی‌عدالتی و ظلم است، برسد».
پیش از این خانواده ای مدعی شده بودند که زینب، دختری جوان، در حالی که به همراه دیگر بستگانش از یک جشن عروسی به خانه می رفت، در پاسگاه امنیتی به ضرب گلوله کشته شد.
امارت اسلامی بارها گفته است که متعهد به تامین حقوق زنان بر اساس ارزش‌های سنتی اسلامی و افغانی است.
پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در کابل، زنان افغان بارها در تعدادی از شهرهای کشور تظاهرات کرده و خواستار رعایت حقوق آنها و نمایندگی در دولت و مقامات محلی شده اند.