هلند در دومین شب شورش های کووید به لرزه درآمد

لاهه: شورش‌های تازه‌ای در اواخر روز شنبه بر سر اقدامات دولت هلند در مورد ویروس کرونا آغاز شد، در حالی که اعتراض‌ها برای دومین شب در هلند به خشونت کشیده شد، شورش‌کنندگان با سنگ و آتش بازی پلیس را پرتاب کردند.
افسران با تجهیزات ضد شورش گروه هایی از تظاهرکنندگان را در لاهه مورد حمله قرار دادند، در حالی که از یک ماشین آب پاش برای خاموش کردن انبوه دوچرخه های آتشین در یک تقاطع شلوغ استفاده شد. پنج افسر پلیس مجروح و حداقل هفت نفر دستگیر شدند.
رسانه‌های هلندی اعلام کردند که شورش‌ها در شهر اورک مرکزی «کمربند کتاب مقدس» و شهرهای استان لیمبورگ جنوبی رخ داد، در حالی که هواداران خشمگین دو مسابقه فوتبال در پشت درهای بسته را به دلیل قوانین ویروس کرونا مختل کردند.
شب گذشته در شهر بندری روتردام یک “عجیب خشونت” رخ داد که طی آن سه نفر در تیراندازی پلیس زخمی شدند و 51 مظنون دستگیر شدند.
هلند شنبه گذشته با حداقل سه هفته محدودیت به اولین قرنطینه نسبی زمستانی اروپای غربی بازگشت و اکنون در حال برنامه ریزی برای ممنوعیت ورود افراد واکسینه نشده به برخی از مکان ها، به اصطلاح گزینه 2G است.
تظاهرات مسالمت‌آمیز با شرکت هزاران نفر مخالف طرح‌هایی برای محدود کردن دسترسی افراد واکسینه نشده به مکان‌های خاص در اوایل روز شنبه در شهرهای هلند برگزار شد، اما جو اواخر روز شنبه تغییر کرد.
فردی یلماز صاحب پیتزافروشی لاهه به خبرگزاری فرانسه گفت: «این افراد در اینجا در مورد 2G و قرنطینه اعتراض دارند. آنها از این بابت عصبانی هستند.
یلماز گفت که پلیس چندین نفر را از مغازه‌اش بیرون کشیده، شیشه درب ورودی آن را شکسته و “بدون دلیل” به دست او ضربه زده است.
خبرنگاران خبرگزاری فرانسه مشاهده کردند که پلیس چندین نفر را در محله طبقه کارگر شیلدرسویک در لاهه دستگیر کرد و افسران لباس شخصی در یک نقطه یک زن را از ماشین بیرون کشیدند.
پلیس لاهه در بیانیه ای اعلام کرد که پنج افسر پلیس مجروح شده اند که یکی از آنها دچار ضربه مغزی شده و دو افسر پلیس در اثر آتش بازی های شدید دچار آسیب شنوایی شده اند.
به گفته آنها، سنگی که توسط اغتشاشگران پرتاب شد، شیشه یک آمبولانس عبوری حامل یک بیمار را شکست.
هواداران به طور جداگانه به دو مسابقه فوتبال دسته اول در شهر غربی آلکمار و شهر شرقی آلملو، بین AZ-NEC و Heracles-Fortuna Sittard که به دلیل محدودیت های کووید بدون هوادار برگزار می شود، نفوذ کردند.
رسانه های هلندی اعلام کردند که بازی ها برای چند دقیقه متوقف شد.
پیش از این، چند هزار معترض علیه آخرین اقدامات روز شنبه در آمستردام تجمع کردند، علیرغم اینکه یک گروه اوایل روز تجمع خود را به دلیل خشونت شب گذشته لغو کرد.
هزاران نفر دیگر در شهر جنوبی بردا در نزدیکی مرز بلژیک راهپیمایی کردند و بنرهایی با شعارهایی مانند “بدون قفل کردن” حمل کردند.
برگزارکنندگان گفتند که با برنامه‌های مارک روته، نخست‌وزیر، برای حذف افراد واکسینه نشده از بارها و رستوران‌ها مخالف هستند.
جوست ارس، برگزارکننده، گفت: “مردم می خواهند زندگی کنند، به همین دلیل ما اینجا هستیم.”
اما او گفت: “ما آشوبگر نیستیم. ما در صلح آمده ایم.”
در اطراف او خلق و خوی جشن بود، با برخی از معترضان که پشت شناورهایی که دی جی ها را حمل می کردند، می رقصیدند.
آخرین تظاهرات پس از ناآرامی های روتردام بود که در آن پلیس اعلام کرد که هم تیرهای هشدار دهنده و هم هدفمند شلیک کرده و از آب پاش استفاده کرده است.
پلیس گفت: “سه شورشگر بر اثر اصابت گلوله مجروح شدند. آنها هنوز در بیمارستان هستند.”
هفت نفر در روتردام مجروح شدند از جمله پلیس.
پلیس که همچنان در جستجوی مظنونان بیشتر است، گفت که نیمی از دستگیر شدگان زیر سن قانونی بودند و آشوبگران از مناطق مختلف کشور آمده بودند.
پلیس پیشتر گفته بود که چندین گلوله هشدار شلیک کرده است، اما “در یک نقطه وضعیت به حدی خطرناک شد که افسران احساس کردند مجبور به شلیک به اهداف شدند”.
احمد ابوطالب، شهردار روتردام، آنچه را که “عیاشی خشونت” خواند، محکوم کرد و افزود: “پلیس برای دفاع از خود در نهایت نیاز به کشیدن اسلحه پلیس را احساس کرد.”
دولت هلند نیز خشونت در روتردام را محکوم کرد و آن را “وحشتناک” خواند.