هندوراس در حالی که کاسترو چپ‌گرا به سمت پیروزی می‌رود، رئیس‌جمهور زن می‌شود

انتخاباتی که قرار بود اولین رئیس جمهور زن هندوراس را به ارمغان بیاورد، به نظر می رسید که بدون مشکل برگزار شده است، برخلاف چهار سال پیش که یک نتیجه نزدیک منجر به یک نتیجه مناقشه برانگیز و اعتراضات مرگبار پس از اتهامات گسترده در مورد بی نظمی شد.

با نیمی از آرا شمارش شده، کاسترو، همسر مانوئل زلایا، رئیس جمهور سابق، نزدیک به 20 امتیاز از نصری آسفورا، شهردار پایتخت و نامزد حزب حاکم حزب ملی که بر اساس آمار اولیه روز دوشنبه 34 درصد آرا را به دست آورد، برتری داشت.

با افزایش شمارش آرا و تداوم پیشروی او، جشن های شادی در ستاد انتخاباتی کاسترو برپا شد. دفاتر حزب ملی محافظه کار حاکم اسفوره خلوت شد.

کاسترو یک سوسیالیست دموکراتیک خودخوانده در کشوری که تعداد کمی از زنان دارای مناصب دولتی هستند، حمایت طیف وسیعی از هندوراسی‌ها را به دست آورد که از فساد و تمرکز قدرت که تحت حزب ملی افزایش یافته بود، خسته شدند.

او اواخر روز یکشنبه به حامیانش گفت: «ما اقتدارگرایی را برگردانده ایم. حکومت حزب.

“صلح و عدالت”

بسته به انتخاب های سیاسی خود، کاسترو می تواند تضعیف سیستم قضایی هندوراس را که به نفع گروه های فاسد و جنایتکار بوده است، معکوس کند، روندی که در سال های اخیر در سراسر آمریکای مرکزی دیده شده است.

او قول داده است که از سازمان ملل متحد برای تقویت مبارزه با فساد کمک بگیرد. او قول می دهد که در برخی موارد سقط جنین را قانونی کند. او ممکن است روابط دیپلماتیک با پکن برقرار کند، موضوعی که واشنگتن را نگران می کند.

چگونه قانونگذاران قانونی کردن سقط جنین در هندوراس را تقریبا غیرممکن کردند

رهبران تجارت به سرعت تبریک گفتند و کاسترو قول داد که “دست در دست” با بخش خصوصی کار کند.

کاسترو افزود: “ما یک دولت آشتی، یک دولت صلح و عدالت تشکیل خواهیم داد.”

با این حال، منتقدان او را به عنوان یک رادیکال خطرناک معرفی کرده اند و نزدیکی زلایا با هوگو چاوز، رئیس جمهور فقید ونزوئلا را به یاد می آورند.

کاسترو در سخنرانی خود متعهد شد که دموکراسی مستقیم را با برگزاری همه پرسی در مورد سیاست های کلیدی تقویت کند. در جاهای دیگر در آمریکای لاتین، این ابزار گاهی اوقات در واقع قدرت ریاست جمهوری را تقویت کرده است.

رفراندوم برنامه ریزی شده توسط زلایا در مورد اصلاحات قانون اساسی، از جمله اجازه دادن به رئیس جمهور برای انتخاب مجدد برای دوره دوم، کاتالیزوری برای کودتا علیه او بود، زیرا نخبگان از اتحاد او با چاوز ناراحت بودند.

با وجود چنین مقاومتی در برابر انتخاب مجدد، دادگاه عالی مملو از متحدان رئیس جمهور فعلی خوان اورلاندو هرناندز، بعدا قانون اساسی را تغییر داد و به او اجازه دور دوم را داد.

اوایل روز دوشنبه، کاسترو در توییتر از نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا به خاطر پیام تبریکش تشکر کرد.

این انتخابات در پس زمینه فقر تشدید شده توسط همه‌گیری ویروس کرونا برگزار شد و بر خشم ناشی از رسوایی‌هایی که باعث شد تعداد مهاجران بی‌سابقه به ایالات متحده مهاجرت کنند، افزود.

کاسترو که پیش از این دو بار برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده بود، از عدم محبوبیت هرناندز در حال خروج، که در یک پرونده قاچاق مواد مخدر در دادگاه فدرال ایالات متحده دست داشته است، استفاده کرد.

دادستان های ایالات متحده می گویند رئیس جمهور هندوراس به ارسال کوکائین برای آمریکایی ها کمک کرده است

هرناندز بارها تخلفات خود را انکار کرده است، اما نامزد حزب او اسفورا در تلاش بود تا در طول مبارزات انتخاباتی از رئیس جمهور فاصله بگیرد. زلایا همسر کاسترو نیز توسط شاهدی در دادگاهی در ایالات متحده متهم به دریافت رشوه برای مواد مخدر شد. او این اتهام را رد کرد.

اسفورا در یک پست در رسانه های اجتماعی از رای دهندگان خواست تا صبر خود را نشان دهند، اما از قبول کردن خودداری کردند.

سرنوشت کنگره 128 عضوی هندوراس بدون هیچ نتایج اولیه ای که توسط شورای انتخابات منتشر شده بود، در هوا باقی ماند. اگر حزب ملی بتواند کنترل خود را حفظ کند، می تواند زندگی یک دولت کاسترو را پیچیده کند.