هندی ها اکنون چین را به عنوان بزرگترین تهدید نظامی خود می بینند: رو خانا نماینده کنگره آمریکا

واشنگتن: تأثیرگذار رو خانا نماینده هندی-آمریکایی کنگره گفت که هندی‌ها اکنون چین را به‌عنوان بزرگترین تهدید نظامی خود می‌بینند و نه پاکستان، و بر لزوم ایجاد تعادل مجدد سازنده با پکن تأکید کرد.
روابط چین و هند از زمان بن بست نظامی شرق لاداخ بین دو کشور در ماه می 2020 تقریباً متوقف شده است.
دو کشور 17 دور مذاکرات فرماندهان نظامی در سطح عالی را برای حل بن بست برگزار کرده اند.
هند مدعی است که روابطش با چین نمی تواند عادی باشد مگر اینکه در مناطق مرزی صلح برقرار شود.
«امروز ما به یک تعادل مجدد سازنده با چین نیاز داریم. این امر مستلزم آن است که ما نسبت به تهدیداتی که ما و متحدانمان در آسیا با آن روبرو هستیم، آگاه باشیم، اما امیدواریم که دیپلماسی و دولتمردی ما بتواند قرن بیست و یکم را خونبارتر از قرن بیستم کند.» موسسه هوور استانفورد روز دوشنبه.
چهار اصل راهنما برای ایجاد توازن مجدد سازنده با چین وجود دارد: اول، تنظیم مجدد اقتصادی برای کاهش کسری تجاری و تنش. دوم، خطوط ارتباطی باز. سوم، بازدارندگی نظامی مؤثر. و چهارم، احترام به شرکای آسیایی و تعامل قوی اقتصادی با جهان».
چین به سمت هژمونی در آسیا حرکت می کند، مرزهای هند را تهدید می کند و با سایر کشورها به عنوان شرکای کوچکتر رفتار می کند. مردم هند اکنون چین را به عنوان بزرگترین تهدید نظامی خود می بینند، نه پاکستان.
خانا، 46 ساله، نماینده سیلیکون ولی در مجلس نمایندگان آمریکا.
او گفت: “ما فناوری ایجاد رنسانس تولید آمریکایی را داریم همانطور که اندی گروو، مدیر عامل مشهور اینتل در سال 2010 خواستار آن شد. ما یک مهاجر آسیایی آمریکایی داریم که نیاز به خطوط باز ارتباط و مبادلات با آسیا را درک می کند.” .
وی گفت که دره در فناوری پیشرو در هوش مصنوعی، سایبری، فضا، موشک های دوربرد و وسایل نقلیه بدون سرنشین که برای بازدارندگی موثر در تنگه تایوان ضروری است، پیشگام است.
او گفت که جامعه تجاری دارد که درک می کند که تعامل – نه انزوا – نحوه دوستیابی آنها در سراسر جهان، به ویژه در جنوب جهانی، و دفاع از ارزش های آمریکایی است.
خانا خاطرنشان کرد که ایالات متحده باید با هند و سایر شرکای آسیایی اتحادهای خود را ایجاد کند، و اذعان دارد که آنها کشورهای اقماری نخواهند بود.
خانا توضیح داد: «با توجه به تاریخ استعمار و غرور فرهنگی بسیاری از کشورهای آسیایی، ایالات متحده نمی تواند انتظار داشته باشد که همسویی به همان اندازه ناتوی آسیایی داشته باشد.
آنچه ما نیاز داریم چند قطبی بودن در آسیا و انکار چین به عنوان یک هژمونی است. هند یک شریک کلیدی در این تلاش خواهد بود. من به عنوان رئیس مشترک جدید کنگره هند، خواستار تقویت روابط اقتصادی و دفاعی خود بین قدیمی ترین و بزرگترین دموکراسی ها شده ام. ابتکار جدید ایالات متحده و هند در زمینه فناوری حیاتی و نوظهور، مشارکت فناوری ما را عمیق تر خواهد کرد.
ایالات متحده، هند و چندین قدرت جهانی دیگر در مورد نیاز به تضمین یک هند و اقیانوس آرام آزاد، باز و پر رونق در پس‌زمینه مانورهای نظامی رو به رشد چین در منطقه غنی از منابع و دارای اهمیت استراتژیک صحبت کرده‌اند.
در سال 2017، ایالات متحده، استرالیا، هند و ژاپن به پیشنهاد طولانی مدت راه اندازی Quad برای توسعه یک استراتژی جدید برای حفظ مسیرهای دریایی مهم در منطقه هند و اقیانوس آرام عاری از هرگونه نفوذ، شکل دادند.
مشارکت هند در چهارچوب، همراه با ژاپن و استرالیا، برای اطمینان از همکاری شرکای ما برای جلوگیری از تبدیل شدن چین به یک هژمونی در آسیا حیاتی است. در دهه 1950، چین و هند آرزوی مشترکی برای ظهور آسیا پس از استعمار غرب داشتند. اما دیدگاه نهرو برای همکاری با چین ضعیف شده است.
او افزود: «ما همچنین دیده‌ایم که ژاپن، کشوری که پس از جنگ جهانی دوم برای تقویت دفاع خود مردد است، گام‌های تاریخی برای ساختن دستگاه امنیت ملی خود بردارد.
چین درگیر مناقشات شدید ارضی هم در دریای چین جنوبی و هم در دریای جنوبی است دریای چین شرقی.
چین مدعی حاکمیت بر تمام دریای چین جنوبی است.
ویتنام، مالزی، فیلیپین، برونئی و تایوان ادعاهای متقابل دارند.
پکن همچنین بسیاری از جزایر و صخره های تحت کنترل خود را در منطقه ساخته و نظامی کرده است.
هر دو منطقه از نظر مواد معدنی، نفت و سایر منابع طبیعی غنی هستند و برای تجارت جهانی نیز حیاتی هستند.