هند در جریان سفر پوتین به دهلی نو قراردادهای تجاری و تسلیحاتی با روسیه امضا می کند

پوتین در سفری به هند به همراه وزرای دفاع و امور خارجه روسیه به هند سفر کرد که شاهد آن بود که دو کشور روابط خود را با یک پیمان همکاری نظامی و فنی تا سال 2031 و تعهد برای افزایش تجارت سالانه به 30 میلیارد دلار تا سال 2025 تقویت کردند.

رئیس جمهور روسیه در بحبوحه تیرگی روابط فزاینده بین روسیه و ایالات متحده، که متحد اصلی هند نیز محسوب می شود، به هند سفر می کند که نسبت به افزایش همکاری نظامی بین مسکو و دهلی نو ابراز نگرانی کرده است.

در بیانیه مشترکی که پس از این مذاکرات منتشر شد، آمده است که روسیه و هند “بر قصد خود برای تقویت همکاری های دفاعی، از جمله در توسعه مشترک تولید تجهیزات نظامی” تاکید کرده اند.

علاوه بر قرارداد هند برای تولید تفنگ های تهاجمی AK-203، روسیه اعلام کرد که علاقه مند به تداوم ارائه سامانه های موشکی دفاع هوایی اس-400 است.

هارش واردان شرینگلا، وزیر خارجه هند گفت که دو کشور 28 پیمان سرمایه گذاری از جمله قراردادهای فولاد، کشتی سازی، زغال سنگ و انرژی امضا کرده اند. وی افزود که قرارداد 2018 برای سامانه های موشکی اس-400 در حال حاضر در حال اجراست.

وی با اشاره به اس-400 گفت: «تامین‌ها از این ماه آغاز شده است و ادامه خواهد داشت».

توافق با مسکو هند را در معرض خطر تحریم های ایالات متحده قرار می دهد، طبق قانون ایالات متحده در سال 2017 که هدف آن بازدارندگی کشورها از خرید سخت افزار نظامی روسیه است.

شرکت نفت روسیه روسنفت اعلام کرد که قراردادی را با ایندیان اویل امضا کرده است تا تا پایان سال 2022 تا 2 میلیون تن نفت به هند عرضه کند.

این کشورها همچنین یادداشت تفاهمی را برای روسیه امضا کردند تا از جمله قراردادهای دیگر، عرضه بی وقفه زغال سنگ به هند را برای حمایت از تولید فولاد این کشور ارسال کند.

پوتین و مودی همچنین در مورد وضعیت افغانستان گفتگو کردند و تعهد خود را برای اطمینان از اینکه این کشور هرگز به پناهگاه امن تروریسم بین المللی تبدیل نخواهد شد، ابراز کردند.