هند سه قانون مزرعه را که بیش از یک سال اعتراضات را برانگیخت، رسما لغو کرد

رام نات کوویند، رئیس‌جمهور این کشور، اواخر روز چهارشنبه لایحه‌ای را امضا کرد که قوانین را لغو می‌کند، پس از آن که در اوایل این هفته توسط مجالس پایین و بالای پارلمان به تصویب رسید.

حزب حاکم مودی بهاراتیا جاناتا (BJP) تاکید کرده بود که این اصلاحات سیستم کشاورزی هند را مدرن می کند. با این حال، کشاورزان گفتند که این می تواند آنها را در معرض بهره برداری قرار دهد و معیشت آنها را خراب کند.

پیش از این، کشاورزان مجبور بودند کالاهای خود را در مزایده بفروشند، جایی که حداقل حداقل قیمت حمایتی مورد توافق دولت (MSP) را برای برخی از محصولات خود دریافت می کردند. قوانین جدید با هدف کاهش قوانین مربوط به فروش و قیمت گذاری محصولات کشاورزی که کشاورزان را در برابر بازار آزاد غیرقانونی محافظت می کرد، انجام شد.

کشاورزان هندی مودی را مجبور کردند از قوانین جدید عقب نشینی کند.  پس چرا آنها به خانه نمی روند؟

برای بیش از یک سال، کشاورزان در حومه پایتخت هند اردو زدند تا به قوانین اعتراض کنند، با این استدلال که نیروهای بازار قیمت‌ها را حتی پایین‌تر می‌آورد و کشاورزان کوچک‌تر به سختی می‌توانند با غول‌های شرکتی معامله کنند.

اعتراضات همچنان ادامه دارد زیرا کشاورزان می‌گویند که فهرستی از خواسته‌های دیگر دارند که برآورده نشده است، از جمله برخورداری از حداقل قیمت حمایتی برای کل محصول خود و حمایت بیشتر دولت.

در هند، کشاورزی یک موضوع سیاسی است و اعتراضات چالشی نادر برای BJP ایجاد کرد.

هفت ایالت هند در اوایل سال آینده انتخاباتی برگزار خواهند کرد تا مشخص شود که آیا BJP قدرت را حفظ خواهد کرد یا خیر. حزب حاکم مودی در حال حاضر بر شش ایالت از هفت ایالت، از جمله اوتار پرادش، عمدتاً کشاورزی، حکومت می کند.

کشاورزان بزرگترین بلوک رای دهنده در کشور هستند – بخش کشاورزی حدود 58 درصد از 1.3 میلیارد شهروند هند را تامین می کند. خشم این گروه باعث شد که مودی تعداد قابل توجهی از آرا را از دست بدهد.

مودی در خطاب به ملت در 19 نوامبر گفت که قوانین را لغو خواهد کرد.

مودی با اذعان به اهمیت کشاورزان و چالش‌هایی که با آن روبرو بوده‌اند، گفت: امروز آمده‌ام تا به شما، کل کشور، بگویم که ما تصمیم گرفته‌ایم هر سه قانون کشاورزی را پس بگیریم.