هنگ کنگ شاهد حضور کم سابقه رای دهندگان در اولین انتخابات «فقط میهن پرستان» است

بر اساس یک خبرنامه دولتی، مشارکت موقت در نظرسنجی ها 30.2 درصد بود — بسیار کمتر از رکورد قبلی یعنی 43.6 درصد در سال 2000. آخرین انتخابات قانونگذاری پنج سال پیش شاهد مشارکت 58 درصدی بود.

در تلاشی برای افزایش رای، شهر حمل و نقل عمومی رایگان در تمام طول روز ارائه کرد – اما به جای شرکت در انتخابات، به نظر می‌رسید که بسیاری از هنگ‌کنگی‌ها با قطار و اتوبوس رایگان به مسیرهای پیاده‌روی و کمپینگ بروند.

نتایج که صبح روز دوشنبه اعلام شد، نشان داد که نامزدهای طرفدار نظام هر 20 کرسی در حوزه های انتخابیه جغرافیایی موجود را به دست آوردند. هیچ یک از احزاب اصلی دموکراسی خواه شهر هیچ نامزدی را معرفی نکردند.

کری لام، رهبر شهر، اواخر یکشنبه شب از رای دهندگان تشکر کرد و گفت که این “انتخابات مهمی پس از بهبود سیستم انتخاباتی برای اجرای اصل “وطن پرستانی که هنگ کنگ را اداره می کنند” است.

پکن جدید 'وطن پرست'  قانون انتخابات هنگ کنگ که مخالفان را محدود می کند
این رأی گیری دو سال پس از اعتراضات ضد دموکراسی هنگ کنگ که ماه ها هنگ کنگ را تکان داد و بیش از یک سال پس از معرفی قانون امنیت ملی که جدایی، براندازی و تبانی با نیروهای خارجی را ممنوع می کند، صورت می گیرد. به طور کامل چشم انداز اجتماعی و سیاسی شهر را دگرگون کرد.
همچنین این اولین انتخابات شورای قانونگذاری شهر از زمان تصویب اصلاحات جدید انتخاباتی در ماه مارس است. این تغییرات به دولت قدرت بازرسی بیشتری داد و به طور چشمگیری توانایی عمومی برای رای دادن مستقیم به نامزدها را کاهش داد و فقط به “وطن پرست”های تحت نظارت دولت اجازه داد تا در انتخابات شرکت کنند.

بر اساس سیستم قبلی، حدود نیمی از مجلس 70 کرسی به طور مستقیم توسط مردم انتخاب می شد، در حالی که نیمی دیگر توسط نهادهای تجاری و صنعتی که معمولاً به نفع نامزدهای طرفدار چین هستند انتخاب می شدند.

اصلاحات جدید قوه مقننه را به 90 کرسی افزایش داد – اما اکثریت قریب به اتفاق این کرسی ها توسط کمیته ای طرفدار پکن، کمیته منصوب شده توسط دولت و نهادهای تجاری و صنعتی کنترل می شوند. اکنون، تنها 20 کرسی مستقیماً توسط مردم انتخاب می شود – کمترین تعداد از زمان تحویل هنگ کنگ به چین در سال 1997.

بنری در بیرون یک شعبه رای گیری در هنگ کنگ در جریان انتخابات شورای قانونگذاری در 19 دسامبر.

تعدادی از فعالان هنگ کنگ که به خارج از کشور گریختند، از رای دهندگان خواستند تا انتخابات را در آستانه روز یکشنبه تحریم کنند، با این استدلال که این یک انتخابات ساختگی بود – انتقادی که توسط بسیاری از گروه های حقوق بشر و ناظران بین المللی منعکس شد.

قانونگذاران سابق ناتان لاو و تد هوی که هر دو در تبعید خود به سر می برند، از جمله کسانی بودند که از تحریم حمایت می کردند. مقامات هنگ کنگ متعاقباً حکم بازداشت آنها را صادر کردند.

در بیانیه لام یکشنبه شب، او استدلال کرد که سیستم انتخاباتی جدید برای نظم و “حکومت” خوب لازم است، و افزود که در انتخابات قبلی، “نیروهای ضد چین وارد سیستم سیاسی شدند… شورای قانونگذاری را به هرج و مرج انداخت.”

هنگ کنگ به وال استریت ژورنال نسبت به اقدام قانونی در مورد سرمقاله انتخاباتی هشدار می دهد
مشارکت پایین روز یکشنبه با سال 2019 کاملاً در تضاد است، زمانی که نزدیک به 3 میلیون نفر – با مشارکت 71.2 درصدی – در انتخابات شورای منطقه رای دادند که پیروزی قاطعانه ای را برای اردوگاه طرفدار دموکراسی به ارمغان آورد.
انتخابات 2019 ماه ها پس از جنبش اعتراضی و پس از راهپیمایی های میلیونی و درگیری های خیابانی بین تظاهرکنندگان و پلیس برگزار شد. در آن زمان، این رای به عنوان یک همه پرسی عملی در مورد اعتراضات مطرح شد.
بر اساس قانون امنیت ملی و سرکوب شهر پکن، مخالفان سیاسی کاملاً از بین رفته اند. اکثر رهبران مخالف و قانونگذاران سابق طرفدار دموکراسی اکنون یا در زندان یا تبعید هستند، در حالی که اکثر اعضای شورایی که در سال 2019 پیروز شدند، یا استعفا داده اند، هنگ کنگ را ترک کرده اند یا توسط دولت رد صلاحیت شده اند.

در یک کنفرانس خبری صبح دوشنبه، لام اذعان کرد که مشارکت روز یکشنبه کم بوده است – اما استدلال کرد که این لزوما چیز بدی نیست.

لام گفت که مشارکت بالای مردم در سال 2019 “بر اساس قطبی شدن بود.” او افزود: «انتخابات (2019) تنها به دلیل مشکلات موجود در هنگ کنگ، نرخ مشارکت بالایی داشت. “این چیزی نیست که ما باید به آن افتخار کنیم.”