هو شیجین، سردبیر ارشد روزنامه بزرگ دولتی چین، گلوبال تایمز، بازنشسته شد

او افزود که به عنوان یک “مفسر ویژه” برای روزنامه ادامه خواهد داد و “به کمک به توسعه گلوبال تایمز ادامه خواهد داد و به انجام تمام تلاشم برای [Chinese Communist Party’s] اخبار و افکار عمومی کار می کنند».

هو نوشت: من صمیمانه از حمایت و توجه مداوم شما به گلوبال تایمز تشکر می کنم و از تشویق و انتقاد شما تشکر می کنم.

او به طور منظم به صورت مکتوب و ویدیویی برای بیش از 24 میلیون دنبال کننده خود در سرویس Weibo مشابه توییتر پست می کند. او همچنین بیش از 450000 دنبال کننده در توییتر جمع آوری کرده است، جایی که توییت های انگلیسی زبان او نشان دهنده ماهیت ملی گرایانه و متضاد تبلویدی است که او ویرایش می کند – و اغلب در رسانه های غربی مورد استناد قرار می گیرد.

هو از سال 2005 سردبیر اصلی گلوبال تایمز بوده است و رهبری نسخه انگلیسی آن را در سال 2009 راه اندازی کرد.

مانند تمام رسانه های دولتی در چین، این رسانه در یک محیط به شدت سانسور شده که به شدت توسط مقامات کمونیستی کنترل می شود، فعالیت می کند. در جایی که دیگر رسانه های دولتی لحن سنجیده تری اتخاذ می کنند، گلوبال تایمز رویکردی مبارزه جویانه برای پوشش مسائل بین المللی با فراخوانی تهدیدها و نکات کوچک در سراسر جهان برای چین اتخاذ می کند.

هو در صحبت با CNN در سال 2019، ادعا کرد که مقاله به بهترین وجه دیدگاه مردم چین را برای مخاطبان جهانی منعکس می کند.

او در آن زمان گفت: ما چیزهایی را با صدای بلند می گوییم. “شما می توانید ما را رادیکال یا ملی گرا بنامید، اما ما احساسات واقعی جامعه چین را منعکس می کنیم. شما می توانید حقیقت را بهتر از طریق ما بیاموزید. این جذابیت ماست و به همین دلیل است که رسانه های غربی دوست دارند از ما نقل قول کنند.”

با این حال، از نظر کارشناسانی که مدت‌هاست دستگاه تبلیغاتی چین را زیر نظر و تجزیه و تحلیل کرده‌اند، هو و گلوبال تایمز طیف کاملی از احساسات عمومی در چین را در بر نمی‌گیرند و لزوماً موضع رسمی دولت را نیز نمایندگی نمی‌کنند.

“او همیشه از نوع آتش افروز، شاهین بوده و از او نقل قول شده است [Western] دیوید باندورسکی، مدیر پروژه رسانه‌ای چین در مصاحبه قبلی با سی‌ان‌ان گفت: رسانه‌ها نماینده رسانه‌های دولتی هستند – حتی به عنوان نماینده یک دیدگاه رسمی چین.

“به عنوان یک تحلیلگر رسانه ای، من به این موضوع نگاه می کنم و می گویم، خوب اکنون، گلوبال تایمز آنقدرها مرکزی نیست. آنها فرعی از پیپلز دیلی هستند. ساختارهای اداری در چین از نظر اینکه چه کسی از چه کسی بالاتر است، اهمیت دارد. “

با این حال، هو، همراه با نظرات جنگ طلبانه و اظهارات آتش زا، نقش بزرگی در تبلیغات خارجی چین ایفا کرده است.

بندورسکی روز پنجشنبه پس از اعلام بازنشستگی هو نوشت: «هو، منفور یا دوست‌داشتنی، در واقع به‌عنوان صدایی از حواشی ملی‌گرایانه مطبوعات رسمی حزب-دولت چین و به‌عنوان یک تحریک‌کننده جهانی که دائماً با منتقدان چین درگیر است، ظاهر شده است».
سردبیر ارشد رسانه دولتی چین از سرکوب گسترده اینترنت فراخوان می‌دهد
اخیراً، هو به عنوان پیام رسان واقعی احساسات دولت چین در مورد پنگ شوآی، ستاره تنیس چینی که ژانگ گائولی، معاون سابق نخست وزیر را متهم به وادار کردن او به رابطه جنسی کرد، عمل کرد. ارجاعات به پنگ به طور گسترده در رسانه های دولتی سانسور شد، اما هو اغلب در حساب توییتر خود از او نام می برد (تویتر در چین مسدود است و بدون استفاده از نرم افزار تخصصی غیرقابل دسترسی است).

هو در یک لحظه همراه با کلیپی از حضور عمومی پنگ در یک مسابقه تنیس نوجوانان در پکن، در توییتی نوشت: «کسانی که گمان می‌کنند پنگ شوآی تحت فشار است، چقدر باید درونشان تاریک باشد». پنگ پس از طرح این ادعا تا حد زیادی از دید عموم ناپدید شده بود و سؤالاتی در مورد محل اختفای او ایجاد کرد.

اوایل این ماه، هو اولین کارمند دولتی چین شد که تصمیم انجمن تنیس زنان (WTA) برای خروج از چین را به دلیل پنگ به چالش کشید.

وی در توییتی نوشت: WTA پنگ شوآی را مجبور می‌کند از حمله غرب به سیستم چین حمایت کند. آنها آزادی بیان پنگ شوایی را سلب می‌کنند و از او می‌خواهند که توصیف او از وضعیت فعلی‌اش باید انتظارات آنها را برآورده کند.»

در مصاحبه سال 2019 خود با CNN، هو به طرز شگفت آوری تجربه خود را به عنوان یک دانشجوی معترض در میدان تیان آنمن پکن در سال 1989 به یاد آورد. اگر نه هزاران نفر امروزه در چین از نظر سیاسی تابو باقی مانده است.

او به CNN گفت: “من در میدان دانشجو بودم و هر روز به صدای آمریکا گوش می‌دادیم. وقتی شنیدیم رهبران ایالات متحده چنین چیزهایی می‌گویند بسیار دلگرم‌کننده بود. – اعتراضات دموکراسی در هنگ کنگ در سال 2019.

هو همچنین گفت که ماموریت او در نظام سیاسی تک حزبی چین روشن است.

او گفت: «ما باید به دولت و مردم کمک کنیم تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، نه اینکه آنها را در مقابل یکدیگر قرار دهیم. رسانه هایی که دولت را در مقابل مردم قرار می دهند، آینده ای در چین ندارند.

او با تشویق زیردستانی که در آن نزدیکی ایستاده بودند، افزود: «برخی از منتقدان من بازتابی از مناظره من با رسانه‌ها و ارزش‌های غربی هستند.

“من می‌خواهم پیشرفت را در چین ترویج دهم و منافع ملی چین را حفظ کنم – اگر به این دلیل تبدیل به یک شخصیت بحث‌برانگیز شوم، پس چه می‌شود؟”

در داخل چین، هو هرگز از نظر منتقدان کوتاه نیامده است، به ویژه در میان محافل لیبرال این کشور.

اما در سال‌های اخیر، زمانی که گلوبال تایمز به افزایش احساسات ناسیونالیستی کمک کرد، هو به طور فزاینده‌ای خود را هدف حملات آنلاین ترول‌های ملی‌گرا می‌یابد.

در ماه مه، زمانی که یک حساب کاربری Weibo مرتبط با حزب کمونیست چین از فرصت استفاده کرد و با نشان دادن تصویری از پرتاب موشک در چین در کنار عکسی از اجساد قربانیان کووید که در هند سوزانده شدند، رفتار هند را با این همه گیری مسخره کرد – هو صحبت کرد. بالا آمد و از این پست انتقاد کرد.

او نوشت: «فکر نمی‌کنم در حال حاضر حساب‌های رسانه‌های اجتماعی برخی مؤسسات رسمی چین یا سایر نیروهای تأثیرگذار، هند را به سخره بگیرند» و از مردم چین خواست که «پرچم بشردوستی را بالا نگه دارند» و «همدردی با هند نشان دهند». “

هو با طوفان حملات ملی‌گرایان افراطی مواجه شد که او را به «خیانت» به چین متهم کردند.

در Weibo، پست هو که بازنشستگی خود را اعلام کرد، بیش از 40000 “لایک” و 6000 نظر در عرض چند ساعت به دست آورد.

در کامنت بالا آمده است: “امیدوارم پس از بازنشستگی، [you] دیگر به نقش سردبیر محدود نمی شوند و می توانند با تمام قدرت شروع به شلیک کنند!»

استیون جیانگ از CNN در این گزارش مشارکت داشت.