هیوندای و کیا با خودروهای برقی بعدی خود پیش می روند

کانسپت هیوندای هفت فرمان ندارد، به جای آن یک میله فرمان دارد که برای رانندگی مستقل جمع می شود. صندلی‌های عقب آن مانند یک مبل سکشنال چیده شده‌اند که به شکل L در گوشه عقب SUV خم می‌شوند.

کیا EV9 کمتر تخیلی است. این خودرو دارای فرمان مستطیلی شکل است — خودروهای مفهومی به ندرت دارای فرمان گرد هستند — و صندلی هایی که در ردیف هایی مانند صندلی های یک SUV واقعی چیده شده اند.

هیوندای و کیا شرکت های نزدیک به هم هستند و اغلب مهندسی خودروهای خود را به اشتراک می گذارند. شرکت مادر هیوندای، گروه موتور هیوندای، صاحب سهم بزرگی از کیا است و هر دو موفقیت های بزرگی با موتورهای بنزینی بزرگ داشته اند. کراس اوورهای شاسی بلند حتی قبل از اینکه تراشه کامپیوتری جهانی باعث تاخیر در تولید تقریباً برای همه خودروسازان شود، کیا در نگهداری شاسی بلند محبوب Telluride خود در انبار مشکل داشت زیرا تقاضا بسیار بالا بود. کراس اوور سه ردیفه Palisade هیوندای که بخش عمده مهندسی خود را با تلوراید به اشتراک می گذارد نیز فروش خوبی داشته است.

و هر دو می خواهند این موفقیت را حتی در زمان انتقال به وسایل نقلیه الکتریکی ادامه دهند اینها به وضوح خودروهای مفهومی هستند تا مدل های تولیدی، اما خودروسازان می گویند که آنها سرنخ هایی از محصولات واقعی آینده ارائه می دهند. مفاهیم هستند پر از ویژگی هایی است که بعید است آن را به یک SUV تولیدی تبدیل کند. هر دو دارای درهایی هستند که از مرکز به بیرون باز می شوند، مانند درهای انبار، بدون ستون مرکزی.

جسیکا کالدول، تحلیلگر صنعت در وب‌سایت خودرو Edmunds.com می‌گوید: «نمی‌توان انکار کرد که برندهای کره‌جنوبی اخیراً موفقیتی بیشتر از حد انتظار در بخش SUV بزرگ را تجربه کرده‌اند. اگرچه به نظر می رسد هر دو خودروی مفهومی از تولید واقعی فاصله زیادی دارند، اما نشانگر مثبتی هستند که هیوندای و کیا به افزایش مشتریان خود و توسعه خط لوله محصولات SUV بزرگ خود برای گنجاندن نسخه های الکتریکی در آینده فکر می کنند.

هیوندای و کیا هر دو این مفاهیم را به عنوان مشترک مهندسی زیربنایی، به نام “E-GMP” یا Electric Global Modular Platfor توصیف کردند. یک پلت فرم مهندسی پایه خودرو الکتریکی بسیار انعطاف پذیر است که می تواند برای ایجاد انواع مدل ها با انواع و اندازه های بسیار متفاوت استفاده شود.

کیا مفهومی EV9 نگاه واقعی تری به شاسی بلند برقی بزرگ احتمالی کیا در آینده ارائه می دهد.

به گفته هیوندای، کانسپت هیوندای هفت برای ارائه یک تجربه “سالن پریمیوم” طراحی شده است. لامپ های تعبیه شده در داخل درها، با باز شدن درها، درخشش گرمی را پخش می کنند. یک یخچال کوچک و یک محفظه مراقبت از کفش برای تمیز کردن و شاداب کردن کفش‌های سرنشینان وجود دارد. در سقف، یک صفحه نمایش ویدیویی عظیم وجود دارد که سرنشینان می توانند به عقب تکیه داده و تماشا کنند.

همچنین نگرانی زیادی برای بهداشت وجود دارد. جریان هوا را می توان برای سرنشینان جلو و عقب جدا کرد تا از آلودگی متقابل جلوگیری شود. لامپ های فرابنفش تعبیه شده می توانند محفظه سرنشینان را ضدعفونی کنند و همچنین محفظه های ضدعفونی کننده ای برای از بین بردن میکروب ها روی وسایل شخصی وجود دارد.

کیا کانسپت 9 ویژگی های معمولی تری دارد. کیا به قابلیت شارژ سریع خود می بالد که نشان می دهد می تواند در کمتر از 30 دقیقه از 10 درصد شارژ به 80 درصد برسد. هنگام پارک، صندلی ها می توانند رو به رو شوند برای گفتگوی آسان با یکدیگر به جای صفحه نمایش، سقف دارای یک سانروف پانوراما بزرگ است، ویژگی که امروزه در بسیاری از SUV ها ارائه می شود.

هر دو هیوندای و کیا انتظار دارند تا اوایل سال آینده فروش خودروهای الکتریکی کوچک جدید مبتنی بر پلت فرم E-GMP را آغاز کنند. هیچ‌کدام از خودروسازان اعلام نکردند که دقیقاً چه زمانی ممکن است شروع به عرضه شاسی‌بلندهای بزرگ برقی کنند.