والدین برزیلی می خواهند فرزندانشان در برابر کووید واکسینه شوند. بولسونارو سعی کرده جلوی آن را بگیرد

مانوئلا تبی داشت که به 40 درجه سانتیگراد (104 فارنهایت) می‌رسید، لکه‌هایی در سرتاسر پوست و یک توده از گردنش بیرون می‌آمد. کلیه های او نزدیک به دو روز کار نکردند. باستو گفت: «قلب او تقریباً متوقف شد.

مانوئلا از کووید بهبود یافت، اما عوارض جانبی آن تأثیر ماندگاری بر قلب او گذاشته است: او اکنون آریتمی، ضربان قلب نامنظم دارد.

باستو گفت: “این خیلی وحشتناک است. او یک کودک سالم بود و هیچ بیماری زمینه ای نداشت.”

مانوئلا از کووید جان سالم به در برد. اما صدها کودک دیگر در برزیل این کار را نکرده اند.

بر اساس داده های وزارت بهداشت، بین مارس 2020 و نوامبر 2021، 308 کودک بین 5 تا 11 سال بر اثر کووید-19 جان خود را از دست داده اند.

مارسلو اوتسوکا، متخصص اطفال و متخصص بیماری‌های عفونی، به سی‌ان‌ان گفت که کووید در همان دوره بیش از مننژیت و سرخک باعث مرگ کودکان شده است و تنها پس از مرگ‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای قرار دارد.

اکنون که یک کمپین سراسری واکسیناسیون کووید-19 برای کودکان 5 تا 11 ساله در حال انجام است، برای بسیاری از والدین برزیلی مانند باستو که می‌گوید «آرامش ذهنی» به او می‌دهد، تسکین می‌دهد.

راه اندازی از روز دوشنبه آغاز شد، و با بازگشت مدارس از فوریه، بسیاری از والدین همین احساس را دارند.

خانواده‌ها روز دوشنبه به مرکز واکسیناسیون کووید-۱۹ در ولتا ردوندا، برزیل می‌رسند.

یک نظرسنجی سراسری از موسسه Datafolha که روز دوشنبه منتشر شد نشان داد که 79 درصد از پاسخ دهندگان از واکسیناسیون کودکان در آن گروه سنی حمایت می کنند. (این نظرسنجی از طریق تلفن در روزهای 12 و 13 ژانویه بین 2023 نفر 16 سال و بالاتر انجام شد.)

اما این واکسن برای برخی از والدین که نزدیک به یک ماه منتظر بوده اند تا فرزندان خود را برای تزریق واکسن ببرند، به اندازه کافی سریع نمی آید.

دلیل؟ عمدتاً رئیس جمهور برزیل، ژایر بولسونارو.

بولسونارو، که می‌گوید واکسینه نشده است، در داخل و خارج از کشور به دلیل کم‌اهمیت جلوه دادن شدت ویروس، از جمله دلسرد کردن دیگران برای واکسینه شدن، به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته است، علی‌رغم اینکه برزیل با یکی از بدترین شیوع‌های ویروس کرونا در جهان مبارزه می‌کند.

مخالفت رئیس جمهور با واکسیناسیون کودکان آخرین قسط در این جنگ صلیبی است.

در 16 دسامبر، آژانس نظارتی برزیل Anvisa green واکسن Pfizer/BioNTech را برای کودکان روشن کرد. در همان روز، بولسونارو این تصمیم را “غیرقابل باور” خواند و تهدید کرد که اسامی کارکنان آنویسا را ​​که در این تصمیم دخیل بودند، منتشر خواهد کرد.

بیا کیسیس، نماینده کنگره، یکی از حامیان وفادار بولسونارو که همچنین واکسیناسیون کودکان را در رسانه‌های اجتماعی بی‌اعتبار کرده است، بعداً این نام‌ها را برای گروهی از حامیان بولسونارو واتس‌اپ فاش کرد. کیسیس اقدامات خود را توجیه کرد و گفت که فکر می کند اسناد در جلسه استماع درباره این موضوع در اوایل ماه جاری علنی هستند.

بیا کیسیس، نماینده کنگره در اوت گذشته در گردهمایی بولسونارو سخنرانی می کند.

و درست چند روز قبل از آغاز به کار، بولسونارو در مصاحبه ای با TV Nova Nordeste به دروغ ادعا کرد که هیچ کودکی بر اثر کووید نمرده است، قبل از اینکه بعداً در همان مصاحبه گفت که “بعضی از کودکان باید مرده باشند، اما باید برخی از بیماری های همراه داشته باشند.”

شاید این کلمات تعجب آور نباشد: ژوئن گذشته، در حالی که در یک رویداد صحبت می کرد، بولسوناروی بدون نقاب از کودکی خواست که ماسک خود را بردارد و همچنین نقاب کودک دیگری را برداشت.

اقدامات او سیلی است برای صدها پدر و مادری که هنوز در غم از دست دادن فرزندانشان اند – و برای مادر مانوئلا، باستو، که از بدترین اتفاق می ترسید.
سناتورهای برزیلی توصیه می‌کنند که بولسونارو به جنایت علیه بشریت در مورد همه‌گیری جهانی متهم شود

بولسونارو همچنین گفته است که دختر 11 ساله‌اش را واکسینه نمی‌کند و گفته است که «کودکان به‌گونه‌ای نمی‌میرند که واکسن را توجیه کند».

دکتر مارسلو اوتسوکا، متخصص اطفال و متخصص بیماری‌های عفونی، به سی‌ان‌ان گفت: «این واکسن‌ها محافظت واقعاً خوبی را ارائه می‌کنند، با محافظت حتی بیشتر از کودکان نسبت به بزرگسالان، و با ایمنی عالی».

وی گفت: تمام مطالعات نشان می دهد که واکسن ها بی خطر هستند و کارایی بسیار خوبی برای گروه سنی 5 تا 11 سال دارند.

اوتسوکا به داده های ایالات متحده استناد کرد و گفت: “وقتی داده های 7 میلیون دوز داده شده در ایالات متحده به این گروه سنی را تجزیه و تحلیل می کنید، هیچ اثر نامطلوبی گزارش نشده است که ما را نگران کند.”

اما بولسونارو و دولت او تا حد زیادی توسط شواهد علمی منصرف نشده‌اند و لفاظی‌هایشان در عوض عرضه را به تأخیر می‌اندازد.

یک “پارادوکس”

استر سولانو، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه سائوپائولو، به سی‌ان‌ان گفت که پیام‌های بولسونارو درباره واکسن‌های کودکان بخشی از استراتژی سیاسی بلندمدت اوست.

زمانی که این طرح تصویب شد، سولانو گفت که این یک “پارادوکس” برای رهبر برزیل است که کارآمدی واکسن ها را انکار می کند.

سولانو گفت: “او باید استراتژی خود را دنبال کند، زیرا نمی تواند سخنرانی را تغییر دهد و یک سخنرانی مطلوب برای کودکان اتخاذ کند.”

رئیس جمهور برزیل، ژایر بولسونارو، در مورد عرضه واکسن در برازیلیا در مارس گذشته صحبت می کند.

سولانو افزود، شعارهای ضد واکسن بولسونارو لزوماً برای جلوگیری از ضربه زدن به بچه های برزیلی نیست، بلکه بخشی از کمپین طولانی مدت او برای استخدام و بازی در پایگاه راست افراطی خود در آستانه انتخابات اکتبر 2022 است.

سولانو گفت: “بولسونارو در حال بسیج حامیان رادیکال خود برای فکر کردن به انتخابات بعدی است.”

بولسونارو و وزیر بهداشت مارسلو کیروگا همچنین پیشنهاد کردند یک دوره مشاوره عمومی قبل از تزریق واکسن‌ها انجام شود و والدین یک نسخه پزشکی برای واکسینه کردن فرزندان خود ارائه دهند.

در حالی که آن پیشنهادات به تصویب نرسیدند – عرضه را متوقف کرد.

برزیل اکنون بسیار دیرتر از بسیاری از کشورهای دیگر آمریکای لاتین – از جمله کوبا، شیلی و آرژانتین که کمپین های واکسن کودکان آنها از ماه ها پیش آغاز شده است، این فرآیند را آغاز می کند.
دادگاه عالی برزیل تحقیقاتی را درباره بولسونارو به دلیل ارتباط واکسن‌های کووید-19 با ایدز آغاز کرد.

و Queiroga تلاش های خود را برای تضعیف کارایی آنها متوقف نکرده است. این هفته، او به دروغ ادعا کرد که هزاران نفر به دلیل واکنش های نامطلوب ناشی از واکسن ها جان خود را از دست داده اند، که مستقیماً با داده های خود دولت او در تضاد است. او بعداً گفت که این اظهارات توسط رسانه ها خارج از چارچوب است.

با توجه به اینکه حمایت عمومی تا حد زیادی از آنها حمایت می کند – به خصوص در سال انتخاباتی که ممکن است کارت ها علیه او انباشته شده باشد، دانستن اینکه بولسونارو و متحدانش چه نفعی از انتقاد علیه واکسیناسیون کودکان خواهند برد، دشوار است.

کامیلا روچا، دانشمند علوم سیاسی، به سی‌ان‌ان گفت که هدف بولسونارو متحد کردن و بسیج حامیان اصلی خود (حدود 20 درصد از رای‌دهندگان) حول یک جنجال جدید است – و همچنین منحرف کردن توجه از موضوعات دیگر که ممکن است ناراحت‌کننده باشند.

روشا گفت، برای حامیان بولسونارو، مسئله واکسیناسیون کودکان بر حمایت آنها تأثیر نمی گذارد.

او افزود: «این می‌تواند پیامدهای منفی در میان افرادی داشته باشد که به بولسونارو رأی داده‌اند و از دولت‌ها و نگرش‌های او در طول همه‌گیری ناامید شده‌اند – به‌ویژه زنان و جوانان».

برای باستو، بولسونارو مدت ها پیش اعتماد خود را از دست داد. او دیده است که کووید با کشور و فرزندش چه کرده است.

او گفت: “او یک منکر دیوانه است، چه می توان گفت؟ غیرقابل باور است که یک رئیس جمهور چنین نگرش هایی داشته باشد.”