ورود مزدوران واگنر روسی به مالی توسط دولت های اروپایی محکوم شد

16 دولت از جمله فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و آلمان گفتند که از “دخالت دولت فدراسیون روسیه در ارائه حمایت مادی از استقرار گروه واگنر در مالی آگاه هستند و از روسیه می‌خواهند که به یک مسئولیت مسئول بازگردد. و رفتار سازنده در منطقه.”

بر اساس تحقیقات متعدد CNN، گروه واگنر، یک شرکت شبه نظامی بدنام روسی و پیمانکاران نظامی مرتبط قبلاً در شرق اوکراین، سوریه، لیبی، موزامبیک و جمهوری آفریقای مرکزی مستقر شده اند.
در اوایل این هفته، داده‌های ردیابی پرواز نشان داد که یک Tu-154 نیروی هوایی روسیه در حال پرواز به سمت پایتخت مالی، باماکو، از بنغازی در لیبی است، جایی که واگنر برای حمایت از نیروهای به رهبری خلیفه حفتر، ژنرال مرتد که رهبری ارتش را بر عهده دارد، حضور داشته است. ارتش ملی لیبی خودخوانده
این هواپیما متعلق به پرواز 223 نیروی هوایی روسیه بود. وزارت دفاع روسیه قبلاً قراردادی را با شرکتی متعلق به یوگنی پریگوژین برای استفاده از هواپیماهای ترابری پرواز 223 امضا کرده بود که جزئیات آن توسط CNN مشاهده شد. گمان می رود که پریگوژین، الیگارشی که آنقدر به کرملین نزدیک است، به عنوان «آشپز» رئیس جمهور ولادیمیر پوتین شناخته می شود، نیروی محرکه گروه واگنر باشد.

کشورهای اروپایی گفتند استقرار در مالی «تنها می تواند وضعیت امنیتی در غرب آفریقا را بیشتر بدتر کند.

سی ان ان در اوایل سال جاری در مورد نقض حقوق بشر از جمله قتل های خودسرانه و شکنجه غیرنظامیان توسط مزدوران روسی در جمهوری آفریقای مرکزی گزارش داد.

هفته گذشته اتحادیه اروپا تحریم هایی را علیه واگنر اعمال کرد. هشت نفر مرتبط با گروه؛ و سه نهاد مرتبط با آن به دلیل آنچه «نقض جدی حقوق بشر، از جمله شکنجه و اعدام‌های غیرقانونی یا خودسرانه و قتل» نامیده می‌شود.

مالی با یک شورش جهادی طولانی مدت روبرو بوده است که هزاران غیرنظامی را کشته است. یک ماموریت حافظ صلح سازمان ملل متحد، MINUSMA، نتوانسته است خشونت را که به قیمت جان بیش از 150 سرباز آن تمام شده، سرکوب کند.