وزارت خارجه چین می گوید که پرونده پنگ شوآی نباید سیاسی شود

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، از اظهار نظر در مورد اینکه آیا دولت چین تحقیقاتی در مورد اتهامات تجاوز جنسی پنگ علیه ژانگ گائولی، معاون سابق نخست وزیر چین آغاز خواهد کرد یا خیر، خودداری کرد. او اظهارات قبلی را که به خبرنگاران داده بود تکرار کرد و گفت که وضعیت پنگ “یک موضوع دیپلماتیک” نبود.

ژائو گفت: “من معتقدم که همه او را اخیرا در برخی رویدادهای عمومی و همچنین تماس ویدیویی با رئیس کمیته بین المللی المپیک (IOC) (توماس) باخ دیده اند.” در پاسخ به سوال خبرنگاری که آیا پرونده پنگ بر وجهه چین تاثیر منفی می‌گذارد، گفت: “من فکر می‌کنم برخی افراد باید جلوی تبلیغات مخرب را بگیرند و این موضوع را سیاسی نکنند.”

نظرات او بازتاب نظرات سردبیر برجسته روزنامه دولتی چین در روز سه شنبه است. هو شیجین، سردبیر روزنامه ملی گرای گلوبال تایمز در توییتر نوشت: «برخی از نیروهای غربی پنگ شوآی و یک نهاد را وادار می کنند و آنها را مجبور می کنند تا به شیطان سازی سیستم چین کمک کنند.

پنگ، قهرمان دو گرند اسلم دونفره و یکی از برترین تنیسورهای چین، ژانگ را به طور علنی متهم کرد که او را مجبور به رابطه جنسی در خانه اش کرده است، بر اساس اسکرین شات هایی از یک پست رسانه اجتماعی که از تاریخ 2 نوامبر حذف شده است.

ناپدید شدن او از زندگی عمومی برای بیش از دو هفته پس از این اتهام، موجی از نگرانی های بین المللی را برانگیخت، به طوری که انجمن تنیس زنان و سازمان ملل خواستار تحقیق در مورد اتهامات او در مورد تجاوز جنسی شدند.

استیو سایمون، رئیس WTA تهدید کرد که از چین خارج خواهد شد، مگر اینکه پنگ پاسخگو باشد و اتهامات او بررسی شود.

روز یکشنبه، باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، یک تماس تلفنی ویدیویی با پنگ و لی لینگ‌وی، مقام ورزشی چین و اما ترهو، رئیس کمیسیون ورزشکاران، برقرار کرد.

کمیته بین‌المللی المپیک به سی‌ان‌ان اجازه دسترسی به این ویدئو را نداد، اما در بیانیه‌ای گفت که پنگ اصرار دارد که “امن و خوب است و در خانه‌اش در پکن زندگی می‌کند، اما مایل است در این زمان به حریم خصوصی او احترام گذاشته شود.”

این تماس که بنا به گزارش ها 30 دقیقه به طول انجامید، به نظر می رسد اولین تماس مستقیم شناخته شده پنگ با مقامات خارج از چین از زمان طرح این اتهامات باشد.

عفو بین‌الملل گفت که کمیته بین‌المللی المپیک با این تماس ویدیویی «وارد آب‌های خطرناک» شده است.

آلکان آکاد، محقق عفو بین‌الملل در چین، گفت: «آنها باید بسیار مراقب باشند تا در هرگونه تخطی از نقض احتمالی حقوق بشر شرکت نکنند.

پنگ شوآی، ستاره تنیس چینی بالاخره در انظار عمومی ظاهر شد.  اما اینجاست که چرا نگرانی ها از بین نمی روند

WTA همچنین تقاضای خود را برای تحقیق در پی این تماس تجدید کرد.

این سخنگوی در بیانیه ای به سی ان ان گفت: دیدن پنگ شوای در ویدئوهای اخیر خوب بود، اما آنها نگرانی WTA در مورد رفاه و توانایی او در برقراری ارتباط بدون سانسور یا اجبار را کاهش نمی دهند یا به آن توجه نمی کنند.

“این ویدئو درخواست ما را برای تحقیق کامل، منصفانه و شفاف، بدون سانسور، در مورد ادعای او مبنی بر تجاوز جنسی، که همان موضوعی است که باعث نگرانی اولیه ما شد، تغییر نمی دهد.”

مقامات چینی اتهامات پنگ علیه ژانگ را تایید نکرده‌اند و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که تحقیقات در این زمینه در حال انجام باشد. هنوز مشخص نیست که آیا پنگ ادعاهای خود را به پلیس گزارش کرده است یا خیر.

ژانگ از زمان بازنشستگی خود در سال 2018، خود را پایین نگه داشته و از زندگی عمومی محو شده است و هیچ اطلاعات عمومی مربوط به مکان فعلی او وجود ندارد.

در چین، رهبران ارشد حزب مانند ژانگ معمولاً خارج از سرزنش عمومی هستند، حتی زمانی که بازنشسته می شوند. به عنوان معاون نخست وزیر، ژانگ در کمیته دائمی هفت نفره Polituro حزب کمونیست، نهاد عالی رهبری کشور، در کنار شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، خدمت کرد.

دفتر سی‌ان‌ان در پکن گزارش‌هایی را ارائه کرد.