وزرای خارجه آمریکا و روسیه با افزایش تنش در اوکراین دیدار خواهند کرد

استکهلم: دیپلمات های ارشد ایالات متحده و روسیه قرار است روز پنجشنبه در سوئد دیدار کنند، زیرا تنش ها پس از ابراز نگرانی واشنگتن در مورد افزایش نظامی روسیه در نزدیکی اوکراین و هشدار درباره تحریم های “تأثیر بالا” افزایش یافته است.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، همتای روس وی قرار است در نزدیکی استکهلم در حاشیه نشست وزیران سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) گفتگو کنند.
سازمان امنیت و همکاری اروپا یکی از معدود انجمن های گفتگوی بین المللی است که هم ایالات متحده و هم روسیه به آن تعلق دارند.
از زمان حمله روسیه به کریمه در سال 2014، این نهاد وظیفه نظارت بر احترام به توافقنامه های صلح با هدف حل و فصل درگیری با جدایی طلبان در شرق اوکراین را بر عهده دارد.
متحدان غربی کی‌یف در هفته‌های اخیر در بحبوحه ترس از تهاجم احتمالی، زنگ خطر را درباره تجمع نیروهای روسیه در امتداد مرزهای اوکراین به صدا درآورده‌اند.
مسکو که متهم به حمایت از جدایی طلبانی است که با کی یف می جنگند، تدارک حمله را رد کرده و ناتو را به ایجاد تنش متهم می کند.
بلینکن روز چهارشنبه در نشست ناتو در ریگا، پایتخت لتونی، گفت که او “عمیقاً از شواهدی که نشان می‌دهد روسیه برنامه‌هایی برای اقدامات تهاجمی مهم علیه اوکراین طراحی کرده است، نگران است.”
او گفت: “ما نمی دانیم که پرزیدنت پوتین تصمیم به حمله را گرفته است یا خیر. ما می دانیم که اگر چنین تصمیمی بگیرد، او ظرفیت انجام این کار را در کوتاه مدت ایجاد می کند.”
بلینکن تأکید کرد که «دیپلماسی تنها راه مسئول برای حل این بحران بالقوه است» اما هشدار داد که اگر مسکو به هرگونه تجاوزی ادامه دهد، «عواقب طولانی و طولانی‌مدتی» برای مسکو خواهد داشت.
بلینکن گفت: «ما به کرملین روشن کردیم که قاطعانه پاسخ خواهیم داد، از جمله با طیفی از اقدامات اقتصادی با تأثیر بالا که در گذشته از استفاده از آنها خودداری کرده‌ایم».
مسکو روز چهارشنبه با متهم کردن اوکراین به جمع آوری ده ها هزار نیرو در شرق این کشور، در حالی که نگرانی ها از تشدید تنش ها افزایش یافته است، پاسخ داد.
پوتین همچنین خواستار گفتگو با غرب با هدف ارائه “ضمانت های قانونی” در برابر گسترش بیشتر ناتو به سمت شرق و استقرار هرگونه سیستم تسلیحاتی در نزدیکی مرز روسیه شد.
پس از پیوستن بخش بزرگی از اروپای شرقی به بلوک تحت رهبری ایالات متحده پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، مسکو از پذیرش این موضوع که اوکراین ممکن است روزی از آن پیروی کند خودداری می کند – حتی اگر مذاکرات عضویت کی یف در حال حاضر متوقف شده است.
به نوبه خود، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، خواستار گفتگوی مستقیم با مسکو در مورد درگیری شدید با جدایی طلبان در شرق کشورش شد که تاکنون 13000 کشته برجای گذاشته است.
قبل از دیدار با لاوروف، بلینکن قرار است در حاشیه نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا که در نزدیکی فرودگاه آرلاندا استکهلم برگزار شد، با همتای اوکراینی خود، دیمیترو کولبا، گفتگو کند.
علاوه بر اوکراین، مسائل دیگری که احتمالاً مورد بحث قرار خواهند گرفت شامل بحران مهاجران در مرز بلاروس و اتحادیه اروپا و تجدید درگیری بین ارمنستان و آذربایجان اعضای سازمان امنیت و همکاری اروپا است.
مایکل کارپنتر، سفیر ایالات متحده در سازمان امنیت و همکاری اروپا که مدت ها پیش برنامه ریزی شده بود، گفت، در حالی که تنش ها در آستانه اروپا افزایش یافته است.
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در مورد تحریم‌های جدید علیه بلاروس به توافق رسید و ایالات متحده نیز به زودی از آن پیروی خواهد کرد.
انتظار نمی رود که نشست عمومی وزرای سازمان امنیت و همکاری اروپا منجر به تصویب هیچ توافق بزرگی شود، زیرا به اتفاق آرا نیاز است.
مسکو اغلب قطعنامه‌های مربوط به اوکراین را مسدود می‌کند، زیرا کریمه اوکراینی توصیف می‌شود یا روسیه به‌عنوان بازیگر مستقیم در مناقشه شناخته می‌شود، در حالی که مسکو رسما آن را یک درگیری داخلی اوکراین می‌داند.
مذاکرات بلینکن و لاوروف اولین دیدار در سطح بالا بین دو ابرقدرت پس از نشست سران جو بایدن و ولادیمیر پوتین روسای جمهور آمریکا در ژنو در ماه ژوئن است.
وزرای خارجه دو کشور قبلاً در ماه مه در نشست شورای قطب شمال در ایسلند با یکدیگر دیدار کردند.