ولادیمیر پوتین میزبان رئیس جمهور ایران برای مذاکرات کرملین است

مسکو: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه میزبان همتای ایرانی خود بود و از همکاری دو کشور در زمینه مسائل بین المللی از جمله بحران سوریه قدردانی کرد.
پوتین ضمن تبریک به ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در آغاز گفتگوهای خود در کرملین، خاطرنشان کرد که تلاش های مشترک مسکو و تهران نقش کلیدی در “کمک به دولت سوریه برای غلبه بر تهدیدهای ناشی از تروریسم بین المللی” ایفا کرده است.
روسیه و ایران برای حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، به نیروهایش ملحق شده‌اند و به دولت او کمک می‌کنند تا پس از یک جنگ داخلی ویرانگر، بیشتر خاک این کشور را پس بگیرد.
مسکو یک اقدام موازنه ظریف انجام داده است و ارتباطات خود را با ایران حفظ می کند و در عین حال روابط گرمی با اسرائیل برقرار می کند که حضور ایران در سوریه را خط قرمز می داند. در سال 2018، روسیه با ایران قراردادی منعقد کرد تا جنگنده‌هایش را از بلندی‌های جولان دور نگه دارد تا نگرانی‌های اسرائیل در مورد استقرار ایران در سوریه را برآورده کند.
روسیه همچنین به طور فعال در گفتگوهای بین المللی با هدف نجات توافق هسته ای خراب شده سال 2015 ایران با قدرت های جهانی شرکت کرده است. ایالات متحده در سال 2018 در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، از این توافق خارج شد، در حالی که رئیس جمهور جو بایدن نشان داده است که می خواهد دوباره به این توافق بپیوندد.
توافق 2015 در نظر گرفته شد تا در ازای کاهش تحریم های اقتصادی، برنامه هسته ای ایران را مهار کند. بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین همچنان بخشی از این توافق هستند.
در آغاز گفتگوهای روز چهارشنبه، پوتین همچنین به رئیسی گفت که مایل است در مورد نگرانی های مشترک آنها در مورد وضعیت افغانستان گفتگو کند.
رئیسی، روحانی محافظه کار که سال گذشته انتخاب شد، گفت که ایران مایل به گسترش همکاری با روسیه در زمینه های سیاسی، اقتصادی و دفاعی است.