ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، بایدن را عقب نشینی کرد: «هیچ تهاجم جزئی وجود ندارد»

زلنسکی گفت: “ما می خواهیم به قدرت های بزرگ یادآوری کنیم که هیچ تهاجم جزئی و ملت های کوچک وجود ندارد.” در توییتر نوشت در واکنشی آشکار به اظهارات روز چهارشنبه بایدن. همانطور که هیچ تلفات جزئی و اندوه کمی از دست دادن عزیزان وجود ندارد.»

اظهارات بایدن در کنفرانس خبری چهارشنبه در مورد چشم انداز اقدام نظامی روسیه، مقامات اوکراینی را نگران کرد زیرا روسیه ده ها هزار نیرو در امتداد مرز جمع آوری کرده است. در حالی که مقامات ایالات متحده در روزهای اخیر در چندین دور گفتگوهای دیپلماتیک با روسیه شرکت کرده اند – و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه در روز جمعه با همتای روس خود دیدار می کند – مقامات آمریکایی هشدار داده اند که ممکن است حمله قریب الوقوع باشد.

بایدن در اظهارات خود در روز چهارشنبه گفت که یک “تهاجم جزئی” می تواند باعث اختلاف نظر بین کشورهای ناتو در مورد چگونگی پاسخ قوی به مسکو شود.

بایدن گفت: «این یک چیز است اگر این یک تهاجم جزئی باشد و در نهایت مجبور شویم در مورد اینکه چه کاری باید انجام دهیم و چه کاری انجام ندهیم و غیره بجنگیم.»

رئیس جمهور بعداً گفت: “اگر چیزی وجود داشته باشد که در آن نیروهای روسی از مرز عبور می کنند، جنگنده های اوکراینی را می کشند و غیره، فکر می کنم همه چیز را تغییر می دهد.” اما بستگی به این دارد که او چه کند و تا چه اندازه در جبهه ناتو به وحدت کامل دست پیدا کنیم.»

روز پنجشنبه، بایدن به دنبال توضیح اظهارات قبلی خود بود و به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: “من کاملاً با رئیس جمهور پوتین صحبت کردم. او هیچ سوء تفاهمی ندارد. اگر وجود داشته باشد – واحدهای مونتاژ شده روسیه از مرز اوکراین عبور می کنند، که بایدن گفت، یک تهاجم است. اما با واکنش شدید و هماهنگ اقتصادی مواجه خواهد شد که من به تفصیل با متحدانمان صحبت کرده ام و همچنین به وضوح برای رئیس جمهور پوتین بیان کرده ام.

بایدن در حالی که به دنبال پاکسازی اظهارات قبلی خود بود، خاطرنشان کرد که روسیه “سابقه طولانی” در استفاده از اقداماتی غیر از اقدام نظامی آشکار برای انجام تجاوز، از تاکتیک های شبه نظامی گرفته تا حملات سایبری دارد.

بایدن گفت: «ما باید آماده پاسخگویی قاطعانه به این موارد نیز باشیم.

روز چهارشنبه، بایدن همچنین گفت که معتقد است پوتین حمله ای را آغاز خواهد کرد، اگرچه او گفت که معتقد نیست رئیس جمهور روسیه تصمیم خود را گرفته است. او گفت: “من چندان مطمئن نیستم که او مطمئن باشد که قرار است چه کاری انجام دهد. حدس من این است که او وارد خانه خواهد شد. او باید کاری انجام دهد.”

‘شوکه شده’

سی ان ان روز چهارشنبه گزارش داد که مقامات کیف بلافاصله پس از اظهارات بایدن “متحیر” شدند.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، روز پنجشنبه به وال استریت ژورنال گفت که اظهارات بایدن می تواند به عنوان دعوتی برای حمله از سوی مسکو باشد.

کوله با گفت: “در مورد تهاجمات جزئی و کامل یا تهاجم کامل، شما نمی توانید نیمه تهاجمی باشید. شما یا پرخاشگر هستید یا تهاجمی نیستید.” ما نباید کوچکترین فرصتی به پوتین بدهیم تا با عملیات شبه تهاجم یا تهاجم کوچک بازی کند. این تجاوز از سال 2014 وجود داشت. این واقعیت است.

بایدن و مقامات آمریکایی بارها به دنبال تأکید بر این بوده اند که مسکو هزینه های سنگینی برای حمله به اوکراین خواهد پرداخت، در مقیاسی که پیش از این پس از تجاوز روسیه در گذشته دیده نشده بود. اما به نظر می رسد اظهارات بایدن که بین یک تهاجم تمام عیار و یک “تهاجم جزئی” تفاوت قائل می شود، علناً این احساسات را تضعیف می کند.

یک دیپلمات ناتو به سی ان ان گفت: «حقیقتی وجود دارد که نیازی به بیان آن با صدای بلند نیست. اما باز هم، اینطور نیست که روس‌ها نمی‌دانستند که حمله سایبری به اوکراین، پاسخی در مقیاس کامل به دنبال نخواهد داشت.»

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز پس از کنفرانس خبری روز چهارشنبه به دنبال پاکسازی اظهارات بایدن بود. ساکی در مصاحبه با فاکس گفت: “اگر هر گونه حرکت نیروهای نظامی از مرز به داخل اوکراین انجام شود، اگر آنها به اوکراین بروند و حمله کنند، این یک تهاجم است. عواقب اقتصادی شدیدی در پی خواهد داشت.”

دولت بایدن روز پنجشنبه انتقال تسلیحات آمریکایی از متحدان منطقه به اوکراین را در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد حمله احتمالی روسیه تایید کرد. دولت همچنین تحریم‌های جدیدی را علیه چهار مقام فعلی و سابق اوکراین، از جمله دو نماینده فعلی پارلمان، که ایالات متحده آنها را به مشارکت در کمپین اطلاعات نادرست روسیه علیه اوکراین متهم می‌کند، وضع کرد.

بلینکن روز پنجشنبه در برلین با مقامات فرانسه، آلمان و بریتانیا پیش از دیدار روز جمعه خود در ژنو با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، ملاقات کرد.

بلینکن بر اهمیت ایستادگی در برابر تجاوز روسیه تاکید کرد و تاکید کرد که این تهدیدی نه تنها برای اوکراین بلکه برای اصول بین‌المللی مبتنی بر قوانین است.

گمانه زنی های زیادی در مورد نیات واقعی رئیس جمهور پوتین وجود دارد، اما ما در واقع نباید حدس بزنیم – او بارها به ما گفته است. او زمینه را برای تهاجم فراهم می کند زیرا معتقد نیست که اوکراین یک کشور مستقل است. بلینکن گفت.

معاون رئیس جمهور کامالا هریس در برنامه صبح بخیر آمریکا در شبکه ABC گفت: “ما هرگونه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین توسط روسیه و ولادیمیر پوتین را اقدامی تهاجمی تفسیر خواهیم کرد و با هزینه های شدید و قطعی روبرو خواهد شد.”

کایلی اتوود، جنیفر هانسلر، بتسی کلاین، کوین لیپتاک و لوک مک گی از CNN در این گزارش مشارکت داشتند.