پارلمان سوئد اولین نخست وزیر زن را تایید کرد

کپنهاگ: پارلمان سوئد روز چهارشنبه ماگدالنا اندرسون را به عنوان اولین نخست وزیر زن این کشور با انتخاب وزیر دارایی که اخیراً رهبر جدید حزب سوسیال دموکرات شده است، تأیید کرد.
اندرسون به جای استفان لوفون به عنوان رهبر حزب و نخست وزیر انتخاب شد، نقش هایی که او در اوایل سال جاری از او کناره گیری کرد.
این توسعه نقطه عطفی برای سوئد بود که برای دهه‌ها به عنوان یکی از مترقی‌ترین کشورهای اروپایی در رابطه با روابط جنسیتی تلقی می‌شد، اما هنوز یک زن در بالاترین پست سیاسی نداشته است. دولت لوفون خود را «فمینیست» توصیف کرده و برابری بین زنان و مردان را در مرکز کار ملی و بین‌المللی قرار داده است.
آمنه کاکاباوه، یک قانونگذار مستقل که از اندرسون حمایت کرد، در سخنرانی خود در پارلمان خاطرنشان کرد که سوئد در حال حاضر صدمین سالگرد تصمیمی را برای ایجاد حق رای همگانی و برابر در این کشور اسکاندیناوی جشن می گیرد.
کاکاباوه که تبار کرد ایرانی است، گفت: «اگر زنان فقط اجازه رای دادن داشته باشند اما هرگز به بالاترین مقام انتخاب نشوند، دموکراسی کامل نیست.
او افزود: «یک چیز نمادین در این تصمیم وجود دارد.
در 349 کرسی ریکسداگ، 117 قانونگذار به اندرسون رای مثبت دادند، 174 قانونگذار او را رد کردند، 57 نماینده رای ممتنع دادند و یک قانونگذار غایب بود.
در مجموع، اپوزیسیون 174 رای علیه اندرسون به صندوق انداخت، اما طبق قانون اساسی سوئد، تا زمانی که اکثریت پارلمانی – حداقل 175 قانونگذار – مخالف آنها نباشد، می توان نخست وزیران را نام برد و حکومت کرد.
لوفون تا زمانی که دولت جدید تشکیل شود، دولت سوئد را به عنوان سرپرست رهبری می کند، چیزی که روز جمعه انتظار می رود. اندرسون احتمالا یک دولت دو حزبی و اقلیت با سوسیال دموکرات های خود و حزب سبز تشکیل خواهد داد.
اندرسون، 54 ساله، به دنبال جلب حمایت دو حزب کوچکتر بود که از دولت اقلیت چپ میانه قبلی سوئد به رهبری لوفون حمایت می کردند – حزب چپ و حزب مرکز. هر دو از رای مخالف اندرسون خودداری کردند.
پس از روزها گفتگو، اندرسون و حزب چپ به توافقی دست یافتند تا حمایت حزب دوم را جلب کنند. این قرارداد بر حقوق بازنشستگی متمرکز شد و آنها بر روی یک مکمل تا 1000 کرون (111 دلار) برای حدود 700000 بازنشستگان با درآمد کم متمرکز شدند.
انتخابات عمومی بعدی سوئد قرار است در 11 سپتامبر برگزار شود.