پارلمان فرانسه طرحی را در محکومیت «نسل کشی» چین علیه اویغورها تصویب کرد

پاریس: پارلمان فرانسه طرحی را به رهبری مخالفان تصویب کرد که از دولت خواسته شد چین را به دلیل “جنایت علیه بشریت و نسل کشی” علیه اقلیت مسلمان اویغور محکوم کند و اقدامات سیاست خارجی را برای توقف این امر اتخاذ کند.
این طرح غیرالزام آور به رهبری حزب سوسیالیست و حمایت چند حزب مخالف دیگر با 169 رای موافق و یک رای مخالف به تصویب رسید.
در آستانه آغاز بازی‌های المپیک زمستانی در چین، این طرح همچنین از دولت خواست تا از ساکنان اویغور در فرانسه در برابر هرگونه ارعاب یا آزار و اذیت این کشور آسیایی محافظت کند.
فعالان و کارشناسان حقوق سازمان ملل می‌گویند که حداقل یک میلیون مسلمان در اردوگاه‌هایی در منطقه دورافتاده غرب سین کیانگ بازداشت شده‌اند. این فعالان و برخی از سیاستمداران غربی چین را به استفاده از شکنجه، کار اجباری و عقیم‌سازی متهم می‌کنند.
چین هرگونه نقض حقوق بشر در سین کیانگ را رد می کند و می گوید که اردوگاه های این کشور آموزش های حرفه ای ارائه می دهند و برای مبارزه با افراط گرایی مورد نیاز هستند.
پس از رای مشابهی در پارلمان هلند در فوریه 2021، سفارت چین در لاهه اعلام کرد که هرگونه پیشنهاد نسل کشی در سین کیانگ یک “دروغ آشکار” است و پارلمان هلند “عمداً چین را لکه دار کرده و به شدت در امور داخلی چین مداخله کرده است”. .
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در ماه دسامبر گفت که نمی خواهد المپیک را «سیاسی» کند.
ایالات متحده، استرالیا و بریتانیا از جمله کشورهای غربی هستند که گفته اند مقاماتی را به المپیک زمستانی 2022 نمی فرستند تا پیامی به چین در مورد سابقه حقوق بشر ارسال کنند.