پارک گئون هی: کره جنوبی رئیس جمهور سابق زندانی را عفو کرد

پارک کیونگ می، سخنگوی کاخ آبی – دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی – گفت که رئیس جمهور مون جائه این هنگام تصمیم به اعطای عفو ویژه، بدتر شدن وضعیت سلامتی رئیس جمهور سابق پارک را در نظر گرفت.

در سال 2017، پارک اولین رهبر منتخب دموکراتیک کشور بود که پس از تایید رای مجلس قانون اساسی این کشور برای استیضاح او به اتهام فساد و دوستی، به زور از سمت خود برکنار شد.
او در سال 2018 به اتهامات متعدد سوء استفاده از قدرت، رشوه خواری و اجبار مجرم شناخته شد و به 24 سال زندان محکوم شد که بعداً پس از محاکمه مجدد به 20 سال کاهش یافت. این اتهامات مربوط به یک پرونده نفوذ گسترده بود که کره جنوبی را در بر گرفت، اعتراضات گسترده ای را برانگیخت، سیاست این کشور را متحول کرد و برخی از قدرتمندترین چهره های آن را درگیر کرد.
در ژانویه امسال، بالاترین دادگاه کره جنوبی حکم کاهش 20 ساله زندان پارک را تایید کرد. او همچنین به دلیل محکومیت در سال 2018 به دلیل مداخله در نامزدی نامزدهای حزب سیاسی محافظه کار که قبلاً رهبری می کرد، با یک محکومیت دو ساله دیگر روبرو شد.

به گفته وزارت دادگستری، پارک 69 ساله در سال 2019 در حین گذراندن دوران حبس خود تحت عمل جراحی شانه قرار گرفت. او بارها توسط رسانه های محلی در حال رفتن به بیمارستان با ویلچر دیده شده بود.

سخنگوی کاخ آبی افزود مون امیدوار است که عفو پارک به فرصتی برای شروع دوران جدیدی از اتحاد و هماهنگی تبدیل شود و از مخالفان این تصمیم خواست تا درک کنند.

پارک بئوم کی، وزیر دادگستری، در یک جلسه توجیهی گفت: عفو فرصتی برای گرد هم آوردن مردم کره برای غلبه بر بحران ملی ناشی از همه‌گیری و حرکت به سوی آینده است.

پارک که حدود چهار سال و هشت ماه را در زندان سپری کرده است، در 31 دسامبر آزاد خواهد شد.

رسوایی فساد در کره جنوبی

پارک گئون هی، دختر پارک چونگ هی، دیکتاتور سابق، اولین رئیس جمهور زن کره جنوبی با به قدرت رسیدن در سال 2013 شد – اما دوره او با جنجال هایی همراه بود.

رای سال 2017 به استیضاح پارک پس از آن صورت گرفت که میلیون ها نفر از مردم کره جنوبی در طی چند ماه به خیابان ها آمدند و خواستار برکناری او شدند، پس از افشای نفوذ ناروا توسط مشاور و معتمد او، چوی سون سیل، دختر یک فرقه. رهبر.

مدت کوتاهی پس از سلب دفتر پارک، او به دلیل درخواست رشوه از شرکت‌های بزرگ در کشور، از جمله سامسونگ، دستگیر و محاکمه شد. در سال 2018، او به دلیل اتهامات جداگانه مبنی بر دریافت وجوه غیرقانونی از سرویس اطلاعات ملی محاکمه شد.

چندین نفر دیگر نیز در این رسوایی دخیل بودند. در سال 2018، چویی معتمد پارک به 18 اتهام از جمله سوء استفاده از قدرت، اجبار، کلاهبرداری و رشوه به 20 سال زندان محکوم شد و 16.6 میلیون دلار جریمه شد.

در سال 2017، لی جائه یونگ، رئیس سامسونگ به اتهام رشوه خواری و سایر اتهامات فساد مجرم شناخته شد و به پنج سال زندان محکوم شد. پس از محاکمه مجدد، دادگاه عالی سئول لی را به ۲ سال و نیم پشت میله های زندان محکوم کرد. او در ماه اوت با آزادی مشروط آزاد شد.

جیک کوون و جولیا هولینگسورث از سی ان ان گزارش دادند.