پاسپورت پاکستانی چهارمین بدترین پاسپورت جهان است

دهلی نو: بر اساس شاخص پاسپورت هنلی در سال 2022، پاسپورت پاکستان برای سومین سال متوالی با دسترسی بدون ویزا یا بدون ویزا به 31 مقصد در سراسر جهان، به عنوان چهارمین بدترین پاسپورت برای سفرهای بین المللی رتبه بندی شده است.
به گزارش اینترنشنال نیوز، شاخص پاسپورت هنلی، که رتبه‌بندی همه پاسپورت‌های جهان بر اساس تعداد مقاصدی است که دارندگان آنها می‌توانند بدون روادید قبلی به آن دسترسی داشته باشند، پاکستان را در جایگاه 108 قرار داد.
«شاخص پاسپورت هنلی» شرکت هنلی و شرکا از سال 2006 به طور مرتب گذرنامه های مسافرتی جهان را زیر نظر دارد.
در این گزارش آمده است که افزایش موانع سفر که در طول همه‌گیری کووید-19 ایجاد شده است، منجر به بزرگ‌ترین شکاف جهانی تحرک در تاریخ 16 ساله این شاخص شده است.
این شاخص محدودیت‌های موقتی را در نظر نمی‌گیرد، بنابراین با کنار گذاشتن دسترسی واقعی به سفر، دارندگان گذرنامه‌هایی که در صدر رتبه‌بندی آن هستند – ژاپن و سنگاپور – می‌توانند از نظر تئوری، بدون ویزا به 192 مقصد سفر کنند. .
این 166 مقصد بیشتر از اتباع افغان است که در انتهای فهرست 199 پاسپورت قرار دارند و می توانند بدون نیاز به ویزا از قبل به تنها 26 کشور دسترسی داشته باشند.
همچنان پایین تر از 10 رتبه برتر، با ورود به سه ماهه اول سال 2022، رتبه بندی تقریباً بدون تغییر باقی می ماند. کره جنوبی با آلمان در رده دوم (با امتیاز 190) و فنلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ و اسپانیا در رده سوم قرار دارند. در این گزارش آمده است (با امتیاز 189).
کشورهای اتحادیه اروپا طبق معمول در صدر فهرست قرار دارند و فرانسه، هلند و سوئد با یک پله صعود به اتریش و دانمارک در جایگاه چهارم (با امتیاز 188) پیوستند. ایرلند و پرتغال با امتیاز 187 در رده پنجم قرار دارند.
ایالات متحده و بریتانیا که در سال 2014 رتبه اول را با هم داشتند، اندکی جایگاه خود را به دست آورده اند.