پاکستان با مبارزه با طالبان و بی اعتمادی، یک سال عاری از فلج اطفال را جشن می گیرد

مردان، پاکستان: سیدرا حسین که در نور شدید صبح غوطه ور شده است، یک خنک کننده مملو از شیشه های درخشان واکسن فلج اطفال را در شمال غربی پاکستان در دست گرفته است.
پلیسی که مراقب حسین و شریک زندگی اش است، تفنگ خود را باز می کند و به افق می نگرد.
آنها در کنسرت کار خود را آغاز می کنند – خانه به خانه در حومه شهر مردان می روند، دوزهای تلخی از داروی گل رز را در دهان نوزادان می چکانند، در آستانه یک نقطه عطف مهم برای مبارزه با فلج اطفال کشور.
به گفته مقامات، آخرین آلودگی به ویروس فلج اطفال وحشی در 27 ژانویه 2021 ثبت شد و روز جمعه اولین بار در تاریخ پاکستان است که یک سال بدون مورد جدید می گذرد.
برای ریشه کن کردن رسمی این بیماری، یک کشور باید برای سه سال متوالی عاری از فلج اطفال باشد – اما در کشوری که تیم های واکسیناسیون در تلاقی شورش های در حال جوشیدن هستند، حتی 12 ماه زمان زیادی است.
از زمان تسلط طالبان بر افغانستان همسایه، نسخه پاکستانی این جنبش جسورتر شده است و جنگجویان آن اغلب تیم های فلج اطفال را هدف قرار می دهند.
حسین این هفته در میان مجموعه ای از دیوارهای بلند در استان خیبر پختونخوا به خبرگزاری فرانسه گفت: «زندگی یا مرگ در دستان خداست.
او با تحقیر گفت: ما باید بیاییم. ما نمی‌توانیم به عقب برگردیم زیرا این کار دشوار است.»
نیجریه رسماً فلج اطفال وحشی را در سال 2020 ریشه کن کرد و پاکستان و افغانستان را به عنوان تنها کشورهایی باقی گذاشت که این بیماری – که باعث فلج فلج کننده می شود – هنوز بومی است.
این ویروس که از طریق مدفوع و بزاق پخش می‌شود، از نظر تاریخی در مناطق مرزی مبهم بین کشورهای جنوب آسیا، جایی که زیرساخت‌های دولتی ضعیف است و تحریک طالبان پاکستان (TTP) خانه‌ای ایجاد کرده‌اند، رشد کرده است.
گروه جداگانه‌ای که میراث مشترکی با طالبان افغانستان دارد، در سال 2007 تأسیس شد و زمانی بر بخش‌های وسیعی از مناطق قبیله‌ای ناآرام پاکستان تسلط داشت.
در سال 2014 عمدتاً توسط یک حمله ارتش سرنگون شد و جنگنده های آن در سراسر مرز متخلخل با افغانستان عقب نشینی کردند.
اما طبق گزارش مؤسسه مطالعات درگیری و امنیتی پاکستان، در سال گذشته، کل حملات ستیزه جویان 56 درصد افزایش یافت و روند کاهشی شش ساله را معکوس کرد.
بیشترین تعداد حملات در ماه اوت و همزمان با تصرف کابل توسط طالبان صورت گرفت.
روزنامه های پاکستان مرتباً مملو از داستان هایی از کشته شدن پلیس در حین نگهبانی از تیم های فلج اطفال هستند — و همین هفته یک پاسبان در کوهات — 80 کیلومتری (50 مایلی) جنوب غربی مردان به ضرب گلوله کشته شد.
رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که از سال 2012 تاکنون 70 کارگر فلج اطفال در حملات شبه‌نظامیان کشته شده‌اند – عمدتاً در خیبر پختونخوا.
با این حال، سخنگوی تحریک طالبان پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفت که “هرگز به هیچ یک از کارگران فلج اطفال حمله نکرده است” و نیروهای امنیتی هدف آنها بوده است.
او گفت: «آنها هر جا که وظایف خود را انجام دهند هدف قرار خواهند گرفت
حبیب الله عارف، معاون کمیساریای مردان اعتراف می کند که تیم های فلج اطفال “هدف بسیار نرم” هستند، اما می گوید که مبارزه برای ریشه کن کردن این بیماری با تهدید امنیتی همراه است.
او متعهد شد: «فقط یک مفهوم وجود دارد: ما می‌خواهیم فلج اطفال را شکست دهیم، ستیزه‌جویی را شکست می‌دهیم».
برنامه‌های مبارزه با فلج اطفال پاکستان از سال 1994 با بیش از 260000 واکسین‌ساز، موج‌های منظمی از کمپین‌های تلقیح منطقه‌ای را اجرا می‌کنند.
اما در حاشیه کشور، تیم ها اغلب با بدبینی مواجه می شوند.
شهزاد بیگ، رئیس برنامه ملی ریشه کنی فلج اطفال، توضیح داد: «در مناطق خاصی از پاکستان، این یک توطئه غربی تلقی می شد.
تئوری ها بسیار متنوع بودند: تیم های فلج اطفال جاسوس هستند، واکسن ها باعث ناباروری می شوند یا حاوی چربی خوک هستند که توسط اسلام ممنوع شده است.
تئوری جاسوسی با قتل اسامه بن لادن در سال 2011 که مخفیگاه او در ابوت آباد – ناخواسته یا غیرقانونی – توسط یک برنامه واکسن که توسط یک پزشک پاکستانی اجرا می شد به ایالات متحده فاش شد، مورد توجه قرار گرفت.
بیگ گفت: «این یک وضعیت پیچیده است. این اجتماعی-اقتصادی است، سیاسی است».
مرز متخلخل با افغانستان – یک عصا استراتژیک برای تحریک طالبان پاکستان – همچنین می تواند فلج اطفال را در جریان نگه دارد.
بیگ گفت: برای ویروس، پاکستان و افغانستان یک کشور بودند.
در مردان، 10 تیم — که هر کدام شامل دو زن و یک نگهبان پلیس مسلح است — در حومه شهر به هوا می پردازند که صبح به بعد از ظهر می رسد.
تیم ها در خانه هایی که بازدید می کنند، خرما را گچ می زنند و انگشتان کودکان را با جوهر پاک نشدنی آغشته می کنند تا آنهایی را که قبلاً تلقیح شده اند علامت گذاری کنند.
روز دوشنبه آنها ده ها دوز دیگر را برای افزودن به آمار سراسری تحویل دادند.
زیب اون نیسا، کارگر فلج اطفال، گفت: “ما ترس را در ذهن داریم، اما باید برای خدمت به ملت خود فعال باشیم.”
ما باید این بیماری را ریشه کن کنیم.»