پاکستان درباره «عواقب شدید» سقوط اقتصادی افغانستان هشدار داد

اسلام آباد: پاکستان روز یکشنبه نسبت به «عواقب شدید» برای جامعه بین المللی در صورت ادامه سقوط اقتصادی افغانستان هشدار داد و از رهبران جهان خواست راه هایی برای تعامل با رهبران طالبان این کشور برای کمک به جلوگیری از یک فاجعه انسانی بیابند.
شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در افتتاحیه نشست ویژه ۵۷ عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) در اسلام آباد گفت که پیامدهای بحران عمیق می تواند به معنای گرسنگی گسترده، سیل پناهجویان و افزایش افراط گرایی باشد.
او در این گردهمایی که امیرخان متقی وزیر امور خارجه طالبان در کنار نمایندگانی از ایالات متحده، چین، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل نیز حضور داشتند، گفت: «ما نمی‌توانیم خطر فروپاشی کامل اقتصادی را نادیده بگیریم».
این نشست بزرگترین کنفرانس بزرگ در مورد افغانستان از زمان سقوط دولت تحت حمایت ایالات متحده در ماه اوت و بازگشت طالبان به قدرت است.
از آن زمان تاکنون میلیاردها دلار کمک و دارایی توسط جامعه جهانی مسدود شده است و این کشور 38 میلیونی اکنون با زمستانی تلخ روبروست.
سازمان ملل متحد بارها هشدار داده است که افغانستان در آستانه بدترین وضعیت اضطراری بشردوستانه با بحران ترکیبی غذا، سوخت و نقدینگی قرار دارد.
قریشی گفت که از سازمان همکاری اسلامی خواسته شده است تا یک طرح شش ماده ای را برای کمک به افغانستان در نظر بگیرد که با مقامات طالبان برای کمک به کاهش فشار بر کشورشان تعامل خواهد داشت.
این شامل هماهنگی کمک ها، افزایش سرمایه گذاری، کمک به بازسازی نهادهای افغانستان و ارائه کارشناسان فنی برای مدیریت اقتصاد است.
قرار بود هر گونه وعده کمکی عصر یکشنبه اعلام شود.
هنوز هیچ کشوری به طور رسمی دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است و دیپلمات ها با وظیفه حساس هدایت کمک به اقتصاد آسیب دیده افغانستان بدون حمایت از اسلام گرایان تندرو روبرو هستند.
تقریباً همه سخنرانان افتتاحیه به نیاز طالبان برای حمایت از حقوق اقلیت ها و دادن حق کار و تحصیل به زنان و دختران اشاره کردند.
اگرچه طالبان یک نسخه سبک‌تر از حکومت تندرو را که مشخصه اولین دوره قدرت آنها از سال 1996 تا 2001 بود، وعده داده‌اند، زنان عمدتاً از مشاغل دولتی محروم هستند و مدارس متوسطه دخترانه عمدتاً تعطیل مانده‌اند.
انتظار نمی رفت که نشست OIC به رسمیت شناختن رسمی بین المللی به دولت جدید طالبان که به شدت خواهان آن است، بدهد.
پیش از این، قریشی گفته بود که بین “تشخیص و تعامل” با نظم جدید در کابل تفاوت وجود دارد.
او پیش از این نشست به خبرنگاران گفت: «اجازه دهید آنها را از طریق متقاعد کردن، از طریق مشوق‌ها و حرکت در مسیر درست تشویق کنیم.
سیاست زورگویی و ارعاب نتیجه نداد، اگر نتیجه می داد ما در این وضعیت قرار نمی گرفتیم.
پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تنها سه کشوری بودند که دولت قبلی طالبان را به رسمیت شناختند.
این جلسه تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار می‌شود، اسلام‌آباد در قرنطینه، حصارهای حلقه‌ای با موانع سیم خاردار و موانع جاده‌ای کانتینرهای کشتی که پلیس و سربازان در آن نگهبانی می‌دادند.