پاکستان در حال بررسی ممنوعیت حزب عمران خان: وزیر

اسلام آباد: پاکستان در حال بررسی ممنوعیت نخست وزیری سابق است حزب عمران خان وزیر دفاع روز چهارشنبه گفت که به دلیل حمله به دولت، تصمیمی که احتمالاً باعث خشم حامیان وی و تشدید تقابل او با دستگاه نظامی خواهد شد.
ستاره سابق کریکت درگیر آخرین مرحله حساس رقابت چند دهه ای بین سیاستمداران غیرنظامی و ارتش قدرتمند است که در طول تاریخ پاکستان مستقیماً یا بر دولت ها نظارت داشته است.
این رویارویی اعتراضات گسترده‌ای را از سوی حامیان خان به همراه داشت و نگرانی‌های جدیدی را در مورد ثبات این کشور مجهز به سلاح هسته‌ای در حالی که با بدترین بحران اقتصادی در دهه‌های اخیر دست و پنجه نرم می‌کند، ایجاد کرد.
وزیر دفاع خواجه آصف به خبرنگاران گفت که خان تحریک انصاف پاکستان حزب (PTI) به «بسیار اساس دولت» حمله کرده بود که قابل تحمل نبود.
وی گفت: «ممنوع حزب تحریک انصاف در دست بررسی است» و افزود که مجلس باید برای تصمیم دولت برای ممنوعیت این حزب موافقت نهایی را بدهد.
وزیر به حامیان معترض خان اشاره کرد که در این ماه به تأسیسات نظامی از جمله مقرهای ارتش و ساختمان های دولتی حمله کردند.
خان یا یکی از سخنگویان حزب تحریک انصاف، فوراً برای اظهار نظر در دسترس نبودند.
خان در سال 2018 با حمایت ضمنی ارتش به نخست وزیری رسید، اگرچه هر دو طرف در آن زمان آن را انکار کردند. ارتش خان را با برنامه محافظه کارانه و ملی گرایانه اش به عنوان احتمال تضمین حفاظت از منافع خود می دید.
اما خان بعداً با ژنرال‌ها اختلاف پیدا کرد و به نظر می‌رسید که تلاش می‌کرد در تبلیغات کلیدی در حوزه امنیتی مداخله کند و پس از از دست دادن رای اعتماد در سال ۲۰۲۲ از سمت نخست‌وزیر برکنار شد.
خان، 70 ساله، از آن زمان برای برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام مبارزه می کند و هوادارانش را در سراسر کشور جمع می کند، اما نخست وزیری که جایگزین او شد، شهباز شریف، درخواست برگزاری انتخابات قبل از برگزاری انتخابات در اواخر سال جاری را رد کرد.
خان همچنین با اتهامات فساد روبرو است که او آنها را به عنوان آشفته در تلاش برای اخراج او از سیاست رد کرده است.
خان در 9 ماه مه در ارتباط با اتهامات وارده بازداشت شد که باعث اعتراض هوادارانش و حملات آنها به تأسیسات نظامی شد.
خان بعداً با قرار وثیقه آزاد شد.
بازرسان آژانس ضد اختلاس از او حدود سه ساعت در روز سه شنبه بازجویی کردند.