پاکستان: لینچ پاکستان: دولت استراتژی مبارزه با تروریسم را بازنگری می کند | اخبار هندوستان

اسلام آباد: وزیر حقوق بشر پاکستان روز دوشنبه گفت که پس از قتل یک شهروند سریلانکایی به اتهام توهین به مقدسات، دولت تصمیم گرفته است برنامه اقدام ملی (NAP) این کشور علیه تروریسم را بررسی کند.
پس از حمله سال 2014 به مدرسه ای در پیشاور که منجر به کشته شدن حدود 150 نفر شد که 132 نفر از آنها دانش آموز بودند، اجرای یک NAP 20 ماده ای با هدف ریشه کن کردن تروریسم اسلام گرا و افراط گرایی مذهبی بین رهبران نظامی و غیرنظامی پاکستان توافق شد. در حالی که برخی از مفاد آن مانند اقدام علیه تروریسم و ​​تشکیل دادگاه‌های نظامی اجرا می‌شد، بیشتر اقداماتی که برای مهار تروریسم و ​​افراط‌گرایی بر سر آن توافق شده بود، کاملاً نادیده گرفته شد. هرگاه هر حادثه خشونت‌آمیز افراط‌گرایی اسلامی در پاکستان رخ دهد، دولت متعهد می‌شود که NAP را با روح و روان اجرا کند.
قتل یک ساکن سریلانکا توسط یک گروه خشمگین، مقامات پاکستانی را بر آن داشت تا دوباره خواستار “اقدام شدید دولت (اجرای NAP)” شوند و آن را “نیاز ساعت” خواندند.
«این لینچ اولین بار در نوع خود نبود. ما شاهد پرونده مشعل خان (دانشجوی دانشگاهی که توسط همدانشجویان در محوطه دانشگاه در مردان در شمال غربی لینچ شده بود) و دو نفر از اعضای جامعه مسیحی ما (که در سیالکوت لینچ شده بودند) سوزانده شدند … اکنون وقت آن است که قطعی کنیم. شیرین مزاری، وزیر حقوق بشر پاکستان به رسانه های محلی گفت.
او گفت که تحریف دین و شکنجه مردم در پی آن باید به شدیدترین وجه محکوم شود.
وزیر همچنین نسبت به افزایش “افراط گرایی” در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت که NAP باید به طور کامل برای مبارزه با این تهدید اجرا شود.
پریانتا کومارا، 48 ساله، به عنوان مدیر در یک کارخانه نساجی پاکستان در سیالکوت کار می کرد. صدها معترض خشن، از جمله کارمندان کارخانه ای که مرد خارجی مقتول در آن مدیر بود، روز جمعه او را تا حد شکنجه کشتند و بعداً جسدش را سوزاندند. بقایای او روز دوشنبه از فرودگاه لاهور به کلمبو فرستاده شد.
این حادثه غیرانسانی چند روز پس از آن رخ داد که دولت ممنوعیت یک حزب مذهبی راست افراطی، تحریک لبیک پاکستان (TLP) را که به دلیل اعتراضات خود در مخالفت با هرگونه تغییر در قانون توهین به مقدسات پاکستان از زمان تشکیل آن در سال 2015 شناخته شده بود، لغو کرد.
این حزب پس از اتخاذ موضعی قاطع برای دفاع از قاتل سلمان تاسیر، فرماندار سابق پنجاب، تشکیل شد. تسیر توسط محافظ شخصی خود ممتاز قادری به دلیل سخنرانی در حمایت از آسیا بی بی، یک زن مسیحی که یک دهه را به اتهام توهین به مقدسات در زندان سپری کرده بود، کشته شد.
با این حال، TLP از قتل کومارا فاصله گرفته است، اما حامیان و پیروان آن به شدت از قاتلان او در انجمن های رسانه های اجتماعی دفاع می کنند.
با درخواست یکی از مقامات ارشد یک ایستگاه پلیس محلی، یک FIR علیه 900 کارگر صنایع راجکو ثبت شد.
ارمغان مقت، متقاضی، در FIR اظهار داشت که معترضان در حضور وی سیلی، لگد، مشت و چوب به کومارا زده و او را از کارخانه در جاده وزیرآباد سیالکوت بیرون کشیدند و در آنجا جان باخت. سپس جسد را به آتش کشیدند. SHO گفت که او در مقابل اوباش به دلیل کمبود پرسنل پلیس درمانده بود.
طی سه روز گذشته، پلیس ده ها مظنون را دستگیر کرده است. به گفته پلیس، از 131 نفر دستگیر شده، 26 نفر “نقش اصلی” در این قتل وحشیانه داشتند.