پاکستان و چین با گسترش CPEC به افغانستان موافقت کردند. تاکید بر مبارزه با تروریسم

اسلام آباد: پاکستان، چین و افغانستان برای ایجاد روابط اقتصادی نزدیک تر از طریق تمدید قراردادهای مورد حمایت پکن توافق کردند. کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) به افغانستان برای بهره برداری کامل از پتانسیل این کشور به عنوان مرکز اتصال منطقه ای.
بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان، همتای چینی وی، «کین گانگ» و «مولوی امیرخان متقی» سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان که از سوی طالبان منصوب شده بود، پنجمین گفت وگوی وزیران خارجه چین، افغانستان و پاکستان را برگزار کردند که در آن آنها همچنین بر لزوم جلوگیری از استفاده هر گروهی از آنها تأکید کردند. مناطق برای فعالیت های تروریستی علیه هر ملتی
وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه در یک نشست خبری در پکن گفت: وزیران مذاکرات عمیقی در مورد موضوعات مختلف انجام دادند و به تفاهمات مشترک در مورد همسایگی خوب، اعتماد متقابل، همکاری امنیتی، مبارزه با تروریسم، اتصال و تجارت و سرمایه گذاری رسیدند.
این سه کشور بر عزم خود برای بهره برداری کامل از پتانسیل افغانستان به عنوان یک مرکز ارتباط منطقه ای تاکید کردند و بر تعهد خود برای پیشبرد همکاری های سه جانبه تحت ابتکار کمربند و جاده (BRI)، و به طور مشترک کریدور اقتصادی چین و پاکستان را به افغانستان گسترش دهیم.
هدف 60 میلیارد دلار CPEC اتصال پاکستان است بندر گوادر در بلوچستان با استان سین کیانگ چین. هند به هنگام عبور از کشمیر تحت اشغال پاکستان (PoK) با CPEC مخالفت کرده است.
CPEC رسما به عنوان پروژه شاخص طرح چند میلیارد دلاری کمربند و جاده چین (BRI) – پروژه حیوان خانگی رئیس جمهور شی جین پینگ در نظر گرفته می شود.
این اولین گفتگوی وزرای امور خارجه بین سه کشور پس از آن بود بازگشت طالبان به قدرت وانگ گفت که در افغانستان در سال 2021، و نشانه از سرگیری این مکانیسم است.
وانگ به نقل از وزیر امور خارجه چین گفت: چین به طور مشترک تاکید کرد که این سه کشور به طور مشترک می‌توانند نمونه‌ای از همکاری میان همسایگان در موضوعات کانونی و ارتقای ثبات و رفاه منطقه باشند.
سه وزیر امور خارجه بر اهمیت پروژه های موجود از جمله کاسا-1000، تاپی، راه آهن ترانس-افغان و غیره برای تقویت ارتباط منطقه ای و تضمین رونق و رفاه اقتصادی برای مردم منطقه تاکید کردند.
سه طرف ضمن توافق برای تقویت تجارت ترانزیتی از طریق بندر گوادر، بر لزوم پیشبرد “اتصال سخت” در زیرساخت ها و “اتصال نرم” در هنجارها و استانداردها تاکید کردند و در عین حال اقدامات تسهیل کننده برای جابجایی افراد و فعالیت های تجاری بین دو کشور را مورد بررسی قرار دادند. سه کشور
در این بیانیه، آنها بر لزوم منع هر فرد، گروه یا حزبی از جمله تحریک طالبان پاکستان (TTP) و جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ETIM)، یک گروه تروریستی فعال در منطقه سین کیانگ چین، برای استفاده از قلمروهای سه کشور برای آسیب رساندن و تهدید امنیت و منافع منطقه.
آنها همچنین بر ضرورت خودداری از مداخله در امور داخلی افغانستان و ترویج صلح، ثبات و بازسازی در آنجا تاکید کردند.
سه طرف بر ضرورت مقابله با چالش‌های امنیتی که تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌ای و جهانی است و به طور مستقیم بر ثبات و شکوفایی اقتصادی کل منطقه تأثیر می‌گذارد، تاکید کردند.
وزرا بر اهمیت کاوش در مسیرهای واقع بینانه به سوی احیای اقتصاد افغانستان تاکید کردند و موافقت کردند که حمایت بیشتر از بازسازی آن و بررسی فرصت های سرمایه گذاری سه جانبه برای صنعتی شدن و ایجاد شغل را بررسی کنند.
آنها همچنین بر اهمیت حمایت بشردوستانه مستمر و فوری از مردم افغانستان تأکید کردند و تأکید کردند که این حمایت باید از هر وضعیت سیاسی جدا بماند.
سه طرف بر ادامه همکاری در زمینه‌های مورد علاقه دوجانبه مانند توسعه اقتصادی، ظرفیت‌سازی و بهبود معیشت تاکید کردند و بر تقویت همکاری‌ها در زمینه‌هایی مانند کشاورزی، تجارت، انرژی، ظرفیت‌سازی و مدیریت مرزها و سایر زمینه‌ها توافق کردند.
این سه کشور همچنین از جامعه جهانی خواستند تا به افغانستان برای مقابله موثر با کشت مواد مخدر و توسعه محصولات جایگزین برای افزایش ظرفیت آن برای توسعه مستقل و پایدار کمک کند. آنها از کشورهای ذیربط خواستند تا تحریم های یکجانبه علیه کابل را لغو کنند، دارایی ها را به خارج از کشور به نفع مردم افغانستان بازگردانند و فرصت هایی را برای توسعه اقتصادی و رفاه در کشور ایجاد کنند.
سه طرف بر تعهد خود به ادامه مکانیسم همکاری سه جانبه، از جمله گفت‌وگوی همکاری عملی در سطح مدیرکل و ایجاد روابط و مشارکت‌های نزدیک‌تر و حسن همجواری تأکید کردند.