پاکستان: پاکستان برای اولین بار سیاست امنیت ملی خود را آغاز کرد

اسلام آباد: عمران خان، نخست وزیر پاکستان روز جمعه نسخه عمومی اولین سیاست امنیت ملی (NSP) 2022-2026 این کشور را ارائه کرد و قول داد که اکنون کشور در مسیر درست حرکت خواهد کرد.
از آنجایی که سند اصلی که قبلاً توسط نخست وزیر امضا شد، محرمانه باقی خواهد ماند، نسخه عمومی آن توسط دولت به عنوان یک چارچوب سیاست شهروند محور توصیف شده است که امنیت اقتصادی را هسته اصلی خود قرار داده و به دنبال پاکستانی امن و از نظر اقتصادی انعطاف پذیر است.
این طرح یک روز پس از تصویب لایحه اصلاحیه بودجه کوچک و بحث برانگیز بانک دولتی پاکستان (SBP) توسط پارلمان پاکستان برای برآورده کردن الزامات صندوق بین المللی پول (IMF) پیش از انتشار بسته کمک مالی 1 میلیارد دلاری توسط وام دهنده جهانی آغاز شد. . این بسته بخشی از برنامه تسهیلات تمدید شده 6 میلیارد دلاری (EFF) است که پاکستان در جولای 2019 با صندوق بین المللی پول به توافق رسیده بود.
عمران در مورد صندوق بین‌المللی پول گفت که امنیت یک کشور زمانی به خطر می‌افتد که مجبور باشد به طور متناوب به دنبال حمایت از وام‌دهنده باشد.
ما تحت فشار به صندوق بین المللی پول نزدیک می شویم، زیرا در نهایت، تنها صندوق بین المللی پول آماده کمک به ما و ارائه ارزان ترین وام ها است. ما باید شرایط آنها را رعایت کنیم و در نتیجه باری را بر مردم تحمیل کنیم.» وی خاطرنشان کرد: وقتی اقتصاد کشور ضعیف است، دفاع آن را ضعیف می کند.
خان گفت: در سیاست جدید، امنیت ملی به درستی تعریف شده است، زیرا پیش از این، به گفته وی، ذهنیت تک بعدی در پاکستان حاکم بود که «به دلیل جنگ علیه هند در سال‌های 1948 و 1965 ناامنی داشتیم». حل مسالمت آمیز مناقشه جامو و کشمیر مطابق با قطعنامه های شورای امنیت نیز در این سند به عنوان یک منافع امنیتی حیاتی برای کشور اعلام شده است.
وی تاکید کرد که بزرگترین امنیت یک کشور مردم آن هستند. وقتی مردم سهامدار کشور شوند، این بزرگترین امنیت ملی می شود.»
از سوی دیگر، معید یوسف، مشاور امنیت ملی (NSA) گفت که NSP دید گسترده ای از امنیت ملی دارد زیرا هم مسائل سنتی و هم غیرسنتی بر آن تأثیر گذاشته است.
NSA گفت: «در حالی که NSP حول محور امنیت اقتصادی است، الزامات ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیک نیز در آن برای تقویت امنیت و جایگاه پاکستان در جهان برجسته است. وی تاکید کرد که این سندی است که پس از اجماع کامل ملکی-نظامی نهایی شده است.
بر اساس سندی که قبلاً توسط دولت منتشر شد، این سیاست با هدف رسیدگی به چالش های اقتصادی ناشی از عدم تعادل خارجی، نابرابری های اجتماعی-اقتصادی، و نابرابری های جغرافیایی بین مناطق توسعه یافته و توسعه نیافته پاکستان انجام می شود.
این سند بر تمرکز “غیرقابل مذاکره” بر دفاع و تمامیت ارضی پاکستان، تقویت فناوری فضایی و کاربرد آن، و مبارزه با جنگ ترکیبی از طریق افزایش امنیت اطلاعات و سایبری تاکید دارد.
در مورد امنیت داخلی، این سیاست به دنبال تضمین نامه دولت در سراسر کشور، عدم تساهل در برابر تروریسم، افراط گرایی و زیرملی گرایی های خشن و مبارزه با تهدید جنایات سازمان یافته است.