پاکستان: پاکستان سیاست امنیت ملی “شهروند محور” را تایید می کند

اسلام آباد: هیئت عالی امنیتی پاکستان روز دوشنبه سیاست امنیت ملی این کشور را برای سال های 2022-26 تصویب کرد و “امنیت اقتصادی را در هسته” اولین سند در نوع خود قرار داد تا از “رویکرد شهروند محور به امنیت” اطمینان حاصل شود.
این سیاست در سی و ششمین نشست کمیته امنیت ملی (NSC) به ریاست نخست وزیر عمران خان و با حضور رئیس کمیته ستاد مشترک و همه روسای خدمات ارائه و تصویب شد.
معید یوسف، مشاور امنیت ملی (NSA) با ارائه این سند، گفت که پاکستان در حال تغییر به یک چارچوب جامع امنیت ملی است – هدف نهایی از آن امنیت، امنیت و کرامت شهروندان است.
این اولین بار است که یک سیاست امنیت ملی در پاکستان تصویب می شود.
بر اساس بیانیه پرایم، “برای اطمینان از این رویکرد شهروند محور به امنیت، NSP امنیت اقتصادی را در مرکز قرار داده است. اقتصاد قوی تر منابع بیشتری ایجاد می کند که به نوبه خود به طور عاقلانه برای تقویت بیشتر امنیت نظامی و انسانی توزیع می شود.” دفتر وزیر.
وزرای فدرال امور خارجه، دفاع، اطلاعات، کشور، دارایی و حقوق بشر و همچنین سایر افسران ارشد ملکی و نظامی نیز در نشست شورای امنیت حضور داشتند.
NSA یوسف در این نشست گفت که NSP از طریق تلاش کل دولت در هفت سال گذشته ایجاد شده است و شامل رایزنی های گسترده در میان نهادهای دولت فدرال، با تمام استان ها، و با دانشگاه و بخش خصوصی است.
تاکید شد که یک چارچوب اجرایی دقیق ایجاد شده است که از طریق آن بخش امنیت ملی پیشرفت را با همکاری وزارتخانه ها و ادارات مربوطه بررسی خواهد کرد.
اعضای شورای امنیت ملی ضمن تایید NSP، از بخش امنیت ملی و سایر ادارات دولتی برای این تلاش قدردانی کردند.
نخست وزیر خان، در این مناسبت، تاکید کرد که امنیت پاکستان به امنیت شهروندان آن وابسته است و اطمینان خاطر داد که پاکستان برای مقابله با هر گونه تهدید داخلی و خارجی آمادگی خوبی دارد.
نخست وزیر با بیان اینکه تدوین و تصویب NSP یک لحظه تاریخی است، خاطرنشان کرد که این سیاست باید همه ارگان های دولت را هدایت کند تا اطمینان حاصل شود که تلاش های آنها با جهت گیری کلی NSP هماهنگ است.
او به مشاور امنیت ملی دستور داد تا هر ماه گزارش پیشرفت تطبیق را به شورای امنیت ملی ارائه کند.
NSP اکنون قبل از تصویب رسمی به کابینه ارائه خواهد شد.
نسخه عمومی سند در زمان مناسب منتشر خواهد شد.
بر اساس این بیانیه، احیای کمیته برنامه ریزی و گسترش هیئت مشورتی شورای امنیت ملی نیز به اتفاق آرا توسط شرکت کنندگان در این نشست تصویب شد.