پاکستان: 10 نفر بر اثر سقوط بهمن در منطقه گلگیت-بالتستان پاکستان کشته شدند

اسلام آباد: پلیس پاکستان اعلام کرد که بر اثر ریزش بهمن روز شنبه در منطقه گیلگیت-بالتستان پاکستان دست کم 10 نفر از یک قبیله کوچی کشته و 25 نفر زخمی شدند.
به گفته پلیس، 10 نفر از جمله سه زن در این فاجعه کشته شدند شانتر ناحیه بالای ناحیه استور در منطقه کوهستانی.
کار نجات با کمک مردم محلی و بعداً آغاز شد ارتش پاکستان پلیس گفت: سربازان نیز به عملیات پیوستند.
داون نیوز به نقل از مقامات امدادی اعلام کرد که 25 نفر از خانواده گوجار همراه با گاوهای خود از کشمیر تحت اشغال پاکستان به سمت آستور در حرکت بودند که در اثر سقوط بهمن قرار گرفتند.
مجروحان به بیمارستان آستور ستاد منطقه (DHQ) منتقل شدند که وضعیت 12 نفر وخیم است.
پیش از این معاون بازرسی کل پلیس در بخش دیامر استور، طفیل میروی گفت: تیم های امداد و نجات به دلیل دور بودن منطقه و صعب العبور بودن منطقه با چالش هایی برای رسیدن به منطقه آسیب دیده مواجه هستند.
فرماندهی نیرو در مناطق شمالی، یک تشکیلات نظامی از ارتش پاکستان، خدمات هلیکوپتر، اقلام امدادی و کارکنان پیراپزشکی را برای کمک به عملیات نجات ارائه کرد، اما به دلیل شرایط بد آب و هوایی نمی‌توانستند آنها را به محل اعزام کنند.
این مقام گفت که اداره منطقه از نزدیک عملیات نجات را زیر نظر دارد در حالی که وضعیت اضطراری در بیمارستان DHQ آستور و بیمارستان نظامی ترکیبی اسکاردو ایجاد شده بود.
منشی ارشد محی الدین وانی این حادثه را تایید کرد و گفت که تیم های امدادی در منطقه آسیب دیده مشغول کار هستند.
وزیر ارشد گیلگیت-بالتستان خالد خورشید خان ابراز تاسف عمیق از تلفات جانی و به مقامات محلی دستور داد تا عملیات نجات را آغاز کنند.
وی از وزیر کشور، مدیر کل GBDMA (سازمان مدیریت بلایای گیلگیت بالتستان) و سایر مقامات خواست تا فوراً به این حادثه رسیدگی کنند.
شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان در توئیتی با ابراز تأسف عمیق از تلفات جان باختگان گرانبها در بهمن، افزود که این گونه حوادث به دلیل تأثیرات تغییرات آب و هوایی در پاکستان رو به افزایش است.
او گفت: “تمام جهان باید مسئولیت خود را برای محافظت از کشورهای در حال توسعه مانند پاکستان در برابر این اثرات مضر انجام دهد.”
پنج قله از 14 قله جهان بالای 8000 متر در این منطقه قرار دارند. علاوه بر این، گیلگیت-بالتستان بیش از 7000 یخچال طبیعی دارد و اغلب شاهد ریزش بهمن، رانش زمین و طغیان دریاچه های یخچالی است.
در یک حادثه غم انگیز در سال 2012، حداقل 129 سرباز ارتش پاکستان و 11 غیرنظامی جان خود را از دست دادند بر اثر سقوط بهمن عظیم به اردوگاه آنها در منطقه گیاری، در حدود 300 کیلومتری شمال شرق منطقه اسکاردو.