پاکستان 3 میلیارد دلاری از عربستان دریافت می کند. برای پارک پول در بانک مرکزی

اسلام آباد: رسانه ها روز شنبه گزارش دادند که پاکستان با کمبود نقدینگی به زودی 3 میلیارد دلار به عنوان وام از عربستان سعودی دریافت خواهد کرد زیرا کابینه به رهبری عمران خان، نخست وزیر، توافقنامه ای را برای حفظ این مبلغ در بانک مرکزی این کشور تصویب کرده است.
به گزارش جیو نیوز، دولت عربستان سعودی قول داده بود که ذخایر 3 میلیارد دلاری را در بانک دولتی پاکستان حفظ کند.
بر اساس این توافقنامه، این کمک ها به مدت یک سال در حساب سپرده SBP باقی می ماند.
منابع رسمی گفتند: “SBP همه ترتیبات را نهایی کرده است و اکنون همه چیز آماده است و مبلغ سپرده توافق شده ظرف چند روز آینده دریافت خواهد شد.”
این گزارش ها به نقل از یک سند رسمی حاکی از آن است که کابینه فدرال موافقت نامه ای را برای حفظ کمک 3 میلیارد دلاری عربستان سعودی در SBP تصویب کرد.
کابینه با حفظ 3 میلیارد دلار از صندوق توسعه عربستان توسط بانک دولتی موافقت کرد.
بر اساس گزارش بانک مرکزی، کل ذخایر خارجی نقدینگی پاکستان تا 19 نوامبر به 22.773 میلیارد دلار رسیده است.
اعداد نشان می دهد که SBP دارای 16.254 میلیارد دلار ذخایر خارجی است، در حالی که بانک های تجاری 6.519 میلیارد دلار ذخایر خارجی خالص دارند.
ذخایر SBP در هفته منتهی به 19 نوامبر با 691 میلیون دلار کاهش به 16.254 میلیارد دلار رسید که عمدتاً به دلیل بازپرداخت بدهی های خارجی بود.
به گفته منابع، عربستان سعودی موافقت کرده است که 1.2 میلیارد دلار برای عرضه محصولات روغن های نفتی پالایش شده (POL) تامین کند و بخش امور اقتصادی (EAD) به نمایندگی از دولت پاکستان مذاکره می کند.
مزمل اسلم، سخنگوی مشاور نخست وزیر در امور مالی، در پاسخ به سؤالات گفت که پاکستان انتظار دارد در 60 روز آینده تنها از سه منبع 7 میلیارد دلار دریافت کند.
اینها شامل 3 میلیارد دلار سپرده از عربستان سعودی، تسهیلات 1.2 میلیارد دلاری نفت عربستان با پرداخت های معوق، 800 میلیون دلار تسهیلات نفتی بانک توسعه اسلامی، 1 میلیارد دلار از طریق انتشار اوراق صکوک و یک میلیارد دلار از صندوق بین المللی پول است.
به گفته وی، همه این ورودی‌های دلاری برای کاهش فشار بر قبوض وارداتی موجود کشور کافی است.