پایان یک دوره: آنگلا مرکل پس از 16 سال تعظیم کرد

برلین: آنگلا مرکل به محض اینکه در 22 نوامبر 2005 اولین صدراعظم زن آلمان شد، مطمئن شد که جایگاهی در کتاب های تاریخ خواهد داشت.
در طول 16 سال بعد، او با ارتقاء شهرت و نفوذ آلمان، تلاش برای حفظ یک اتحادیه اروپای متفرق، مدیریت یک رشته بحران و الگویی برای زنان شناخته شد.
اکنون این دوره نزدیک به رکورد با ترک پست او در سن 67 سالگی برای تمجید از خارج و ماندگاری محبوبیت در داخل به پایان می رسد. انتظار می رود که جانشین منتخب او، اولاف شولز، روز چهارشنبه کار خود را آغاز کند.
مرکل، دانشمند سابقی که در آلمان شرقی کمونیستی بزرگ شده است، حدود یک هفته از رکورد طول عمر که توسط مربی سابقش، هلموت کهل، که در طول دوره تصدی 1982-1998 آلمان را دوباره متحد کرد، کوتاه می آید.
در حالی که مرکل شاید فاقد یک دستاورد چشمگیر باشد، دموکرات مسیحی راست میانه به عنوان مدیر بحران و مدافع ارزش‌های غربی در زمان‌های آشفته تلقی می‌شود.
او در کنار چهار رئیس جمهور ایالات متحده، چهار رئیس جمهور فرانسه، پنج نخست وزیر بریتانیا و هشت نخست وزیر ایتالیا خدمت کرد. صدراعظم او با چهار چالش عمده مشخص شد: بحران مالی جهانی، بحران بدهی اروپا، هجوم پناهجویان به اروپا در سال‌های 16-2015 و همه‌گیری ویروس کرونا.
سودا دیوید ویلپ، معاون صندوق مارشال آلمان در دفتر برلین ایالات متحده، گفت: “غیرقابل انکار است که او به آلمان قدرت نرم زیادی داده است.”
دیوید-ویلپ افزود: “زمانی که او برای اولین بار در سال 2005 وارد صحنه شد، بسیاری از مردم او را دست کم گرفتند، اما او در کنار نقش آلمان در جهان رشد کرد.” نقشی را در جهان بازی کند – لزوماً ممکن است قبل از روی کار آمدن او اینطور نبود.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، در یک پیام ویدیویی در آخرین اجلاس اتحادیه اروپا در ماه اکتبر مرکل از او به خاطر “سال‌های متمادی” تشکر کرد. او گفت: «به لطف شما، این مرکز طوفان های زیادی را پشت سر گذاشته است.
مرکل نیروی محرکه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به دلیل الحاق کریمه به روسیه و حمایت از جدایی‌طلبان در شرق اوکراین بود، و همچنین رهبری تلاش‌های ناتمام برای ایجاد راه‌حل دیپلماتیک در آنجا را بر عهده داشت. دیوید-ویلپ گفت: او به عنوان “توانایی برای گفت و گو با پوتین (ولادیمیر رئیس جمهور روسیه) از طرف غرب در نظر گرفته می شد.
او در پیگیری راه حل های چند جانبه برای مشکلات جهان ثابت قدم بود، اصلی که هفته گذشته در رژه نظامی به افتخار خود مطرح کرد.
مرکل با معرفی این چالش‌ها به عنوان اقلیم گفت: بحران مالی جهانی و هجوم مهاجران «به وضوح نشان داد که ما چقدر به همکاری فراتر از مرزهای ملی و نهادهای بین‌المللی و ابزارهای چندجانبه ضروری برای مقابله با چالش‌های بزرگ زمان ما بستگی داریم.» تغییر، دیجیتالی شدن و مهاجرت.
این موضع نقطه مقابل دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده بود که روابط دشواری با او داشت. در اولین ملاقات آنها در کاخ سفید در مارس 2017، زمانی که عکاسان فریاد زدند که آنها دست بدهند، او به آرامی از ترامپ پرسید: “آیا می خواهی دست بدهی؟” اما هیچ پاسخی از سوی رئیس جمهور که به جلو نگاه می کرد، دریافت نشد.
مرکل لقب “رهبر جهان آزاد” را در آن دوره رد کرد و گفت که رهبری هرگز در اختیار یک شخص یا کشور نیست.
با این حال، او به عنوان یک رهبر حیاتی در 27 کشور اتحادیه اروپا که به دلیل استقامتش در توافقات وسوسه انگیز در جلسات مذاکره ماراتن مشهور بود، شناخته می شد.
خاویر بتل، نخست وزیر لوکزامبورگ اخیرا گفت: خانم مرکل یک ماشین سازش بود. وقتی مذاکرات مسدود شد، او “بیشتر چیزی را یافت که ما را متحد می کند تا کارها را پیش ببریم.”
این در ژوئیه 2020 به نمایش گذاشته شد، زمانی که رهبران اتحادیه اروپا پس از یک اجلاس چهار روزه مشاجره‌آمیز به توافقی بر سر بودجه بی‌سابقه 1.8 تریلیون یورویی (2 تریلیون دلاری) و صندوق بهبودی کرونا دست یافتند.
در صد و هفتمین و آخرین نشست اتحادیه اروپا، چارلز میشل، رئیس شورای اروپا به مرکل گفت: “شما یک بنای تاریخی هستید.” او افزود: نشست بدون او مانند “رم بدون واتیکان یا پاریس بدون برج ایفل” خواهد بود.
قدردانی از طرف همتایان او واقعی بود، اگرچه در طول سال ها اصطکاک زیادی وجود داشت. مرکل همیشه به دنبال این بود که اتحادیه اروپا را تا حد ممکن محکم نگه دارد، اما به شدت از منافع آلمان دفاع کرد، در طول بحران بدهی با یونان درگیر شد و با مجارستان، لهستان و دیگران بر سر امتناع آنها – بر خلاف آلمان – از پذیرایی از مهاجرانی که به اروپا می‌رسند، اختلاف نظر داشت.
مرکل گفت که در حال خروج از اتحادیه اروپا “در شرایطی است که قطعاً باعث نگرانی من نیز می شود”.
او گفت: «ما توانسته‌ایم با روحیه احترام بر بسیاری از بحران‌ها غلبه کنیم و همواره در تلاش برای یافتن راه‌حل‌های مشترک هستیم». اما ما همچنین یک سری مشکلات حل نشده داریم و کارهای ناتمام بزرگی برای جانشین من وجود دارد.
این در خانه نیز صادق است، جایی که کارنامه او – که تحت سلطه بحران هایی است که او به آن پرداخته است و شامل یک بیماری همه گیر است که با کناره گیری او دوباره شعله ور می شود – یک کیسه مختلط است.
او آلمان را با بیکاری کمتر و وضعیت مالی سالم تر، اما همچنین با کاستی های مستند در دیجیتالی کردن – بسیاری از دفاتر بهداشتی برای انتقال داده ها در همه گیری به دستگاه های فکس متوسل شدند – و آنچه منتقدان می گویند کمبود سرمایه گذاری در زیرساخت ها بود، ترک می کند.
او در ترویج انرژی های تجدیدپذیر پیشرفت کرد، اما همچنین انتقادهایی را به خاطر حرکت بسیار کند در مورد تغییرات آب و هوا برانگیخت. پس از اعلام در سال 2018 که برای پنجمین دوره نامزد نخواهد شد، نتوانست انتقال آرام قدرت را در حزب خود تضمین کند، حزبی که در انتخابات سپتامبر آلمان شکست خورد.
ائتلاف دولتی آینده تحت رهبری شولتز می‌گوید که می‌خواهد پس از سال‌ها رکود، “پیشرفت بیشتری” را برای آلمان رقم بزند.
اما به نظر می رسد که رای کلی آلمانی ها همچنان مطلوب است. در طول مبارزات انتخاباتی، که او عمدتاً در آن حضور نداشت، محبوبیت مرکل از سه جانشین احتمالی او پیشی گرفت. برخلاف هفت سلف خود در آلمان پس از جنگ، او در زمانی که خودش انتخاب می کند، سمت خود را ترک می کند.
زبان بدن و حالات چهره مرکل گاهی اوقات گوشه ای از واکنش های او را نشان می داد که فراتر از کلمات بود. او یک بار ابراز تاسف کرد که نمی تواند یک پوکر فیس بپوشد: “من تسلیم شدم. من نمی توانم این کار را انجام دهم.»
او از سبک پوتین نترسید. رئیس جمهور روسیه یک بار لابرادور خود را به ملاقات با مرکل در سال 2007 آورد، مرکل که بعداً گفت که “نگرانی خاصی” در مورد سگ ها پس از یک بار گاز گرفتن توسط یک سگ دارد.
او هرگز پر زرق و برق ترین فعالان سیاسی نبود، اما این بخشی از جذابیت او بود – صدراعظم همچنان به تعطیلات پیاده روی بی زرق و برق ادامه می داد، گهگاه او را در حال خرید در سوپرمارکت می دیدند و در همان آپارتمان برلین زندگی می کرد که قبل از تصدی شغل اصلی او زندگی می کرد.
مرکل که طی 10 سال متوالی توسط مجله فوربس به عنوان “قدرتمندترین زن جهان” معرفی شد، با میراث شکستن سقف شیشه ای سلطه مردان در سیاست کناره گیری کرد – اگرچه او همچنین با انتقادهایی روبرو شده است که برای بیشتر تلاش نکرده است. برابری جنسیتی.
اوباما گفت: «بسیاری از مردم، دختران و پسران، مردان و زنان، الگوهایی داشته‌اند که می‌توانند در زمان‌های چالش‌برانگیز به او نگاه کنند.»
جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق، که روابطش با گرهارد شرودر، سلف مرکل، به دلیل مخالفت مرکل با جنگ به رهبری ایالات متحده در عراق تیره شد، گفت که “آنجلا وارد شد و آن را به کلی تغییر داد”.
بوش در ماه ژوئیه به تلویزیون آلمانی دویچه وله گفت: «آنگلا مرکل کلاس و منزلت را به موقعیت بسیار مهمی رساند و تصمیمات بسیار سختی گرفت… و این کار را بر اساس اصول انجام داد. او او را “رهبری دلسوز، زنی که از رهبری نمی ترسید” توصیف کرد.