پایتخت سلیمان منع آمد و شد پس از سه روز شورش وضع کرد

هونیارا: روز جمعه پس از سومین روز خشونت که خانه نخست وزیر را مورد حمله قرار داد و بخش هایی از شهر را به ویرانه هایی در حال دود شدن تبدیل کرد، منع آمد و شد شبانه در هونیارا، پایتخت ناآرام جزایر سلیمان به اجرا درآمد.
پلیس برای متفرق کردن آشوبگرانی که به سمت خانه رهبر جنگ زده مناسه سوگاواره در شرق پایتخت ساحلی معمولاً خواب آلود راهپیمایی کرده بودند، تیرهای هشدار دهنده و گاز اشک آور شلیک کرد.
خبرنگاران خبرگزاری فرانسه شاهد بودند که اوباش حداقل یک ساختمان مجاور را قبل از عقب راندن به سمت مرکز شهر آتش زدند.

1/15

جزایر سلیمان: مجمع الجزایر اقیانوس آرام در اثر ناآرامی فلج شده است

نمایش شرح‌ها

مردم در خیابان های غارت شده محله چینی ها در هونیارا، جزایر سلیمان قدم می زنند. مناسه سوگاواره، نخست وزیر جزایر سلیمان روز جمعه مداخله خارجی را در تصمیم دولتش برای تغییر اتحاد از تایوان به پکن به دلیل اعتراضات ضد دولتی، آتش سوزی و غارتی که در روزهای اخیر پایتخت هونیارا را ویران کرده است، مقصر دانست. (عکس AP)

بعداً، پلیس و سربازان تازه وارد استرالیایی برای بازگرداندن نظم، محافظت از زیرساخت های حیاتی و ارائه حضور کاملاً مشهود و مسلحانه در خیابان ها حرکت کردند.
با باریدن باران در اوایل عصر، مقامات محلی اقدام به خنثی کردن آغوش خشونت کردند و مقررات منع آمد و شد شبانه در هونیارا را اعلام کردند که «تا زمانی که لغو نشود» به قوت خود باقی خواهد ماند.
به گفته خبرنگاران خبرگزاری فرانسه در محل، اوباش قرنطینه 36 ساعته قبلی را نادیده گرفته بودند، هزاران نفر – تبرها و چاقوها را به هم می زدند – در محله چینی های شهر، پوینت کروز و مناطق تجاری پرسه می زدند.
انفجار خشونت تا حدی نتیجه ناامیدی از دولت سوگاواره و بیکاری مزمن است – که با یک بیماری همه گیر دو ساله بدتر شده است.
داگلاس کلسون، افسر ارشد خدمات آمبولانس سنت جان، به خبرگزاری فرانسه گفت: «بیشتر مردم به سختی یک وعده غذایی در روز دریافت می‌کنند، هیچ گردشگر و محرک اقتصادی بسیار کمی وجود دارد.
کلسون گفت: «مردم کارهایی را انجام می‌دهند که معمولاً وقتی گرسنه هستند، انجام نمی‌دهند.
پس از سه روز درگیری، مناطق وسیعی از پایتخت توسط شعله‌های آتش سوخته شد، حتی اگر آشوب‌گران آتش‌های کمتری نسبت به روزهای گذشته شعله‌ور کنند.
پوسته‌های سیاه سوخته ساختمان‌ها در ردیف یک خیابان سوخته و سه کامیون سوزانده شده در جاده‌ها در حالی که مردان جوان رد می‌شدند، رها شدند.
ژوزفین تیکنی یکی از ساکنان این شهر به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما در ترس زندگی می کنیم.
در حال حاضر خیلی سخت است… بچه ها از مدرسه غیبت خواهند کرد، مادران زیادی بیکار خواهند شد.»
کلمنت مانوری، دبیرکل صلیب سرخ جزایر سلیمان گفت که پلیس استرالیا به متفرق کردن شورشیان مسلح به سنگ در بیرون دفترش کمک کرده است.
مانوری گفت که بسیاری از کسانی که در خیابان ها هستند در سکونتگاه های غیررسمی نزدیک محله چینی ها زندگی می کردند و مشروبات الکلی مصرف می کردند.
در خود محله چینی ها، یک انبار بزرگ روز جمعه به آتش کشیده شد که باعث انفجاری شد که تعداد زیادی از مردم را وحشت زده از محل فرار کردند.
یک انبار دخانیات نیز به دلیل دود آتش سوزی روزهای گذشته به آتش کشیده شد که بخش هایی از شهر ویران شده 80000 نفری را در مه شدید فرو برد.
نیروی پلیس سلطنتی جزایر سلیمان گفت که با وجود اینکه دو ایستگاه پلیس در میان ساختمان‌های آتش‌گرفته بودند، تنها دو نفر را دستگیر کردند.
حدود 100 صلحبان استرالیایی یک شبه وارد شدند، تنها چند ساعت پس از آن که سوگاواره از همسایگان درخواست کمک فوری کرد.
در نامه ای که به دست خبرگزاری فرانسه رسیده، سوگاواره به جیمز ماراپ همتای پاپوآ گینه نو خود گفته است که “عناصر خاصی” “تلاش کرده اند تا یک دولت منتخب دموکراتیک را سرنگون کنند” و خواستار اعزام نیروهای حافظ صلح برای “مدت سه تا چهار هفته” شده است.
پاپوآ گینه نو با اعزام 34 نیروی حافظ صلح برای کمک به تداوم خشونت موافقت کرد.
سوگاواره در خطاب به ملت به شهروندان گفت که سلیمان در اثر شورش «به زانو درآمده است»، اما قول داد در برابر درخواست‌ها برای استعفای خود مقاومت کند.
رهبر طرفدار پکن مدعی شد که قدرت های خارجی مخالف تصمیم او در سال 2019 برای تغییر وفاداری دیپلماتیک سلیمان از تایوان به چین در پشت این ناآرامی ها هستند.
کارشناسان می گویند که این بحران به دلیل خصومت طولانی مدت بین ساکنان پرجمعیت ترین جزیره Malaita و دولت مرکزی مستقر در جزیره Guadalcanal نیز به وجود آمده است.
این کشور مجمع الجزایری با حدود 700000 نفر برای دهه ها تنش های قومی و سیاسی را تحمل کرده است.
ساکنان مالایتا مدتها است که شکایت دارند که جزیره آنها توسط دولت مرکزی مورد بی توجهی قرار گرفته است و زمانی که سوگاواره پکن را در سال 2019 به رسمیت شناخت، اختلافات تشدید شد.
دولت چین روز جمعه خشونت را محکوم کرد و متعهد شد که “از امنیت و حقوق مشروع و منافع شهروندان و نهادهای چینی محافظت کند”.