پریتی پاتل، وزیر بریتانیا قول داد که سیستم “شکسته” پس از تراژدی مهاجران را اصلاح کند

لندن: پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا، پس از غرق شدن 27 مهاجر در بدترین تلفات زندگی بریتانیا در کانال مانش بین فرانسه و انگلیس، متعهد شد که سیستم “شکسته” پناهندگی این کشور را اصلاح کند.
هزاران مهاجر و پناهجو از مناطق جنگ زده مانند سومالی، عراق، یمن و لیبی سفرهای خطرناکی را با قایق های موقت از کاله در فرانسه به دوور در انگلیس انجام می دهند، موضوعی که یک بحران بزرگ مهاجران بین مقامات بریتانیا و فرانسه بوده است. .
به گفته جرالد دارونین، وزیر کشور فرانسه، غرق شدگان روز چهارشنبه در مرگبارترین فاجعه تا به امروز شامل 17 مرد، هفت زن – که یکی از آنها باردار بود – و سه کودک بودند. دولت فرانسه پنج مظنون به قاچاق انسان مرتبط با این حادثه را دستگیر کرده است.
پریتی پاتل در بیانیه ای در توییتر گفت: “این به عنوان واضح ترین یادآوری ممکن از خطرات این گذرگاه های کانال است که توسط گروه های جنایتکار بی رحم سازماندهی شده است.”
به همین دلیل است که طرح جدید این دولت برای مهاجرت، سیستم پناهندگی خراب ما را بازنگری خواهد کرد و به بسیاری از عوامل کششی طولانی مدتی که مهاجران را تشویق می‌کنند تا سفری خطرناک از فرانسه به بریتانیا را انجام دهند، رسیدگی می‌کند.
وزیر هندی الاصل که با همتای فرانسوی خود برای بحث در مورد این فاجعه گفتگو خواهد کرد، گفت: “ما به تشدید همه همکاری ها با فرانسه و سایر شرکای اروپایی برای جلوگیری از ورود مهاجران به این سفرهای مرگبار ادامه خواهیم داد.”
در حالی که دو نفر از بازماندگان در بیمارستانی در فرانسه وخیم هستند – یکی از آنها عراقی و دیگری سومالیایی است، هویت کشته شدگان این فاجعه هنوز تایید نشده است.
بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود صحبت کرد و هر دو رهبر در مورد فوریت افزایش تلاش های مشترک برای جلوگیری از گذرگاه های مرگبار و انجام هر کاری که ممکن است برای متوقف کردن باندهایی که مسئول به خطر انداختن جان مردم هستند، توافق کردند.
جانسون خاطرنشان کرد که تلاش‌های مشترک هر دو دولت، از جمله کمک مالی بریتانیا به گشت‌زنی‌ها، تاکنون شکست خورده است.
جانسون گفت: «فقط می‌خواهم بگویم که از از دست دادن زندگی در دریا در کانال شوکه، وحشت زده و عمیقاً متأسفم.
آنچه این نشان می دهد این است که باندهایی که مردم را با این صنایع خطرناک به دریا می فرستند به معنای واقعی کلمه جلوی هیچ چیز را نخواهند گرفت. اما چیزی که می ترسم نشان دهد این است که عملیاتی که توسط دوستان ما در سواحل انجام می شود، همانطور که می دانید با 54 میلیون پوند انگلیس برای کمک به گشت زنی در سواحل، پشتیبانی فنی که ما ارائه کرده ایم، پشتیبانی می شود. آنها به اندازه کافی نبوده اند.
دولت بریتانیا نیاز به حضور مقامات خود را در سمت فرانسوی گذرگاه و اقدامات سخت‌تر برای نشان دادن به باندهای جنایتکار نشان داده است که «مدل کسب‌وکار» آنها کار نمی‌کند و مانع از فرار آنها با «قتل» می‌شود.
زنگ خطر روز چهارشنبه پس از اینکه خدمه قایق ماهیگیری چند نفر را در دریا در سواحل فرانسه مشاهده کردند به صدا درآمد.
ماکرون گفت که فرانسه اجازه نخواهد داد کانال مانش به “قبرستان” تبدیل شود و خاطرنشان کرد که 1552 قاچاقچی در شمال فرانسه دستگیر شده اند و 44 شبکه قاچاق از آغاز سال 2021 متلاشی شده اند. جرالد دارونین، وزیر کشور وی، از دیگر کشورهای اروپایی نیز خواست تا بیشتر کار کن.
دارونین گفت: “مسئولین فاجعه ای که دیروز در کانال مانش رخ داد، قاچاقچیانی هستند که به ازای چند هزار یورو وعده الدورادو در انگلیس را می دهند. قاچاقچیان جنایتکار هستند، این تراژدی به طرز دردناکی به ما یادآوری می کند.”
او گفت: “این یک مشکل بین المللی است… ما به دوستان بلژیکی، آلمانی و انگلیسی خود می گوییم که باید به ما کمک کنند تا با قاچاقچیانی که در سطح بین المللی کار می کنند مبارزه کنیم.”
قایق غرق شده بسیار سست بود و توسط دولت فرانسه به “استخری که در باغ خود منفجر می کنید” تشبیه شده بود.
افرادی که در بریتانیا تقاضای پناهندگی می کنند معمولاً اجازه کار ندارند در حالی که درخواست آنها در حال بررسی است. در عوض برای رفع نیازهای ضروری زندگی به آنها مسکن و حمایت داده می شود.
وزارت کشور بریتانیا ممکن است به پناهجویانی که ادعای آنها بیش از 12 ماه است بدون تقصیر آنها اجازه کار بدهد. بر اساس این سیاست، افرادی که مجاز به کار هستند، محدود به مشاغلی هستند که در لیست مشاغل کمبود منتشر شده توسط این بخش – که شامل خدمات بهداشتی و رشته‌های علوم و مهندسی می‌شود، هستند.
تنگه دوور شلوغ ترین مسیر کشتیرانی جهان است و تصور می شود امسال بیش از 25700 نفر این سفر خطرناک را از طریق آن به بریتانیا انجام داده اند.